Lederstilling i barneverntjenesten, Vestre Toten kommune
Barneverntjenesten i Vestre Toten kommune
Barneverntjenesten i Vestre Toten kommune har 24 ansatte fordelt på 2 avdelinger, herunder «Avdeling for veiledning og omsorg» og «Avdeling for mottak, undersøkelse og tiltak. Avdelingene ledes av hver sin avdelingsleder som sammen med barnevernleder, assisterende barnevernleder og kontorfaglig utgjør administrasjonen.
Den ledige stillingen tilhører Avdeling for mottak, undersøkelse og tiltak.
Avdeling for mottak, undersøkelse og tiltak har som hovedoppgave å gjennomgå- samt saksbehandle bekymringsmeldinger innen frist, gjennomføre undersøkelser etter lov om barneverntjenester, samt forebyggende arbeid i form av iverksettelse og oppfølging av frivillige hjelpetiltak.
Tiltredelse
Tiltredelse etter avtale
Arbeidsoppgaver
- Fag, personal og resultatansvar.
- Lede avdelingen i tråd med barneverntjenestens mål, strategier og verdier.
- Ansvar for å fordele og ha oversikt over aktive saker.
- Sikre forsvarlige tjenester.
- Bistå i utforming, planlegging og gjennomføring av tjenestens kompetansebygging.
- Bidra aktivt til å utvikle tjenesten, blant annet gjennom Lean kontinuerlig forbedring.
- Rapporteringsarbeid.
- Møtevirksomhet.
- Delta i tjenestens ledergruppe.
- Løpende samarbeid med barnevernleder og ass. barnevernleder.
Kvalifikasjoner/ utdanning
- Det er krav om minimum tre-årig sosialfaglig høgskoleutdanning.
- Det er krav om relevant videreutdanning eller master.
- Det er krav om erfaring fra barnevern på kommunalt nivå.
- Det er ønskelig med ledererfaring.
- Det er ønskelig med kompetanse/erfaring innen veiledning.
- Personlig egnethet for oppgaver innen barnevernfeltet samt relevant praksis vil bli vektlagt ved tilsetting.
- Det stilles krav til levert og godkjent politiattest før tiltredelse i stillingen.
Personlige egenskaper
- Du viser engasjement, tar initiativ, evner å arbeide selvstendig og har god gjennomføringsevne.
- Du er tydelig, åpen og har en inkluderende lederstil.
- Du er en pådriver for utvikling og spiller på lag med medarbeidere, lederkollegaer og samarbeidspartnere.
- Du har faglig integritet.
- Du håndterer et stort arbeidspress og trives i en hektisk hverdag.
- Du har brukerfokus og gode serviceholdninger.
- Du har gode kommunikasjons- og samarbeidsevner.
- Du er strukturert og målrettet, men samtidig fleksibel.
- Du må evne å håndtere balansegangen med å forvalte et regelverk og samtidig kunne skape gode relasjoner i kontakt med brukere og samarbeidspartnere.
- Du trives både med å samarbeid med andre og til å arbeide selvstendig.Du er opptatt av å skape et godt arbeidsmiljø.
Vi tilbyr arbeid i en fremoverlent og utviklingssøkende tjeneste som:
- Stadig er i utvikling.
- Har et godt faglig miljø med dyktige og kompetente medarbeidere.
- Har interessante og utfordrende arbeidsoppgaver der du kan bidra til at barn, ungdom og familier får et bedre liv.
- Aktivt deltar i kommunens satsing på tverrsektorielt samarbeid rundt barn, unge- og deres familier.
- Aktivt deltar på en rekke utviklingsarenaer og etterstreber å være i forkant av den faglige utviklingen.
- Er utviklingsorientert og endringsrettet, og som fokuserer på et godt og trygt arbeidsmiljø.
- Legger til rette for ekstern veiledning.
- Har en god offentlig pensjonsordning.
Lønnsvilkår
Lønn fastsettes etter HTA og på bakgrunn av kvalifikasjoner og erfaring.
Elektronisk søknad leveres via kommunens hjemmeside.
Bekreftede kopier av vitnemål og attester fremlegges ved intervju.
I henhold til offentleglova § 25 kan opplysninger som søker unntas offentlig søkerliste dersom søkeren ber om dette. Søkere som ønsker at sitt navn skal være unntas i offentlig søkerliste, må oppgi en begrunnelse for dette. Dersom begrunnelsen vurderes å ikke kunne hensyntas vil den aktuelle kandidaten bli kontaktet.
Link til søknadsskjema: Send søknad