Forretningsutvikler med juridisk kompetanse
Org. nr: - Stillingsident: 4239065604 Presentasjon av stillingen:
Oslo kommune ønsker å levere tjenestene innbyggerne trenger, slik de ønsker det, og når de trenger det. Et viktig skritt på veien er å gjøre kommunens hundretalls søknadsprosesser enklere, raskere og sømløse for innbyggerne. Oslo Origo trenger en forretningsutvikler som kan gi retning og bane vei for satsingen. Vi er så heldige at visjonen vår er en 5 minutters animert film, “Historien om Tim”: https://youtu.be/_OvFiWB5MFg
To produktteam jobber kontinuerlig med å gjøre det mulig for innbyggerne å søke på stadig flere kommunale tjenester på nett. Vi har derimot ikke tenkt til å gi oss med at søknadene blir digitale, og det er her du kommer inn.
Det er ikke kult at innbyggerne selv må finne og legge ved dokumentasjon som allerede finnes i offentlige registre. Der det er riktig og mulig ønsker vi at saksbehandling som ikke krever skjønn skjer automatisk slik at Tim får umiddelbart svar. Og dersom vi har de nødvendige opplysningene kan vi kanskje skrote søknaden og levere tjenester uten at Tim i det hele tatt trenger å søke?
Du har kanskje noen tanker om hvordan en slik oppgave kan angripes, og hvorfor dette er så viktig? Det er neppe vanskelig å nikke samtykkende til målene og tankene her. Men du er heldigvis en som skjønner at det ikke uten videre bare er å begynne å programmere løsningen.
Vi vet vi må bli gode på å bygge relasjoner til andre offentlige virksomheter som sitter på data om innbyggerne som kommunen har behov for i saksbehandling. Vi må sannsynligvis endre noen lover på veien, både for tilgang til data og for å automatisere saksbehandling. Kanskje må vi også overbevise noen politikere for å få det til.
Vi vil trenge å ta en god del beslutninger om hvordan den tekniske infrastrukturen rundt automatiseringen skal ta form, og hvordan eksempelvis kommunens eksisterende fagsystemer passer inn i puslespillet. Og vi må ta høyde for at organisasjoner, prosesser og kulturer må endres for at vi skal lykkes med ambisjonen for satsingen.
Som forretningsutvikler ser vi for oss at du bidrar til å løse alle disse utfordringene. Om du har bakgrunn fra informasjonsforvaltning, forretningsanalyse, tjenestedesign eller annet, vet vi ikke helt. Uansett vil din gode forståelse for spesielt innbyggerbehov, forretningsprosesser og forvaltningsjuss gi deg en nøkkelrolle i satsingen med å navigere i hvilke tjenester som skal automatiseres, hvorfor det gir verdi, og hvordan vi kommer dit.
Dette er på ingen måte enkle oppgaver, men heldigvis er du ikke alene om dem. Origo er en ganske fersk del av kommunen, men vi har på drøyt halvannet år vokst raskt til snart 80 ansatte. Miljøet består av en blanding av utviklere, UX- og tjenestedesignere, data scientists, team leads, produkteiere, tech leads, hardwareutviklere, forretningsanalytikere, organisasjonsutviklere, kommunikatører, og noen voksne som prøver å dra det hele sammen. Og vel så viktig: Det er skikkelig mye flinke folk i kommunen som har tonnevis med domenekunnskap.
Arbeidsoppgaver
- Få oversikt over handlingsrommet kommunen har for automatisering
- Identifisere mangler i lover og forskrifter, og drive frem regelverksutvikling
- Kommunisere innsikt mot politisk og administrativ ledelse i kommunen
- Innsiktsdrevet utvelgelse av tjenester det gir verdi å automatisere
- Kartlegge forretningspraksis, og prosess- og informasjonsflyt i utvalgte case
- Utforske muligheter for etablering av datasamarbeid med virksomheter som har opplysninger som kommunen har behov for å innhente i saksbehandling
- Bidra til forankring og økt kunnskap om automatisering blant fagmiljøer og ansatte ute i kommunens tjenester
- Assistere i innsiktsarbeid om kommunens tekniske infrastruktur
- Bidra til utvelgelsen av ulike teknologiske løsninger for automatisering
- På sikt vil arbeidsoppgavene kunne utvikles og endres
Kvalifikasjoner
- Utdanning på høyskole eller universitetsnivå, bachelor eller mastergrad
- Erfaring, kvalifikasjoner og personlig egnethet kan kompensere for manglende formell utdanning.
- Relevant erfaring fra arbeid med regelverksutvikling ifm digitale tjenester
- Kommuniserer godt med kollegaer, ledere, politikere og innbyggere
- God prosess- og metodeforståelse, og kjennskap til smidig utvikling
- Organisasjons- og forretningsforståelse
- God norsk muntlig og skriftlig formuleringsevne
Personlige egenskaper
- For denne stillingen ser vi spesielt etter deg som alltid er litt ekstra nysgjerrig på de store driverne i samfunnet, og evner å se mulighetene de gir.
- Evner å sette og kommunisere tydelige og engasjerende målbilder
- Sterke relasjonsbyggende egenskaper
- Motiveres av å løse brukerbehov og skape engasjerende brukeropplevelser
- Evne til å holde orden og prioritere når det er mange baller i luften
- Vi er veldig opptatt av å bygge et humørfylt, raust og inkluderende miljø, med folk som liker å strekke seg ekstra langt for å levere.
- Vi skal lage og lære mye nytt, så det er en fordel å ikke være utpreget pessimist eller problemorientert. Litt mer Solan enn Ludvig, som Aukrust kanskje ville sagt. Bonuspoeng om du er nysgjerrig, og evner å både lytte og dele.
- Personlig egnethet for stillingen vektlegges.
Vi tilbyr
- Kjempemulighet til å bidra til forbedring og utviklingen av nye samfunnsnyttige tjenester som brukes av hundretusenvis av innbyggere
- Store muligheter til å påvirke egne oppgaver
- Svært gode utviklingsmuligheter
- Gode låne- pensjons- og forsikringsordninger i Oslo pensjonsforsikring
- Som ansatt i Oslo kommune betaler arbeidsgiver i tillegg hele pensjonspremien din etter nettolønnsordningen, dvs. at det ikke trekkes 2 % av din brutto lønn til pensjonsinnskudd
- Fleksibel arbeidstid. Arbeidstid er 37,5 timer per uke inkl. lunsj. Gode muligheter for avspasering av plusstid.
- Lønnsspenn for spesialrådgivere fra 59 -- 75, for tiden 784 400 -- 1 072 400 kr, avhengig av kvalifikasjoner og erfaring.
Kontaktinformasjon
Trond Robert Johansen, Avdelingsdirektør produkt og analyse, 915 32 805
Tine Reuterdahl, Konstituert direktør, 958 87 411
Arbeidssted
Stortorvet 10
0155 OSLO
Søk på stillingen:Klikk her
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver:Oslo kommune
Referansenr.:4239065604
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 02.06.2020
Om bedriften
Oslo Origo er Oslo kommunes felles satsing på digital transformasjon. Målet med Oslo Origo er å forbedre hverdagen til innbyggerne i Oslo gjennom digitalisering av kommunens tjenester. Oppgaven vår er billedliggjort i Historien om Tim: https://youtu.be/_OvFiWB5MFg
Vi er helt avhengige av å ha ansatte som gjenspeiler mangfoldet i byens befolkning for å kunne utvikle de beste tjenestene for våre innbyggere. Dette er et mål vi jobber aktivt mot og vi oppfordrer alle som er kvalifisert til å søke jobb hos oss uansett alder, funksjonsevne, kjønnsidentitet, seksuell identitet, religion eller etnisk bakgrunn. Oslo kommune legger vekt på å tilrettelegge arbeidsforholdene dersom du har behov for det. Vi gjør oppmerksom på at søkere kan føres opp på offentlig søkerliste selv om søkeren har bedt om anonymitet, men dette vil du i så tilfelle få varsel om.