Saksbehandler vergemål
Statsforvalteren i Agder
Fløyveien 14, 4838 Arendal, Hybridkontor
Om jobben
Stillingstittel
Saksbehandler vergemål
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidsspråk
Norsk
Antall stillinger
1
Om stillingen
Er du jurist som motiveres av interessante og meningsfulle oppgaver med stor betydning for enkeltmennesker? Trives du med en variasjon av oppgaver fra enklere saksbehandling til mer kompliserte juridiske spørsmål?
Vi søker deg som har god kjennskap offentlig sektor og interesse for saksbehandling. Andre fagbakgrunner kan også komme i betraktning dersom du ellers har relevant kompetanse.
Om oppvekst- og vergemålsavdelingen
Avdelingen består av 42 heltidsstillinger fordelt på 3 seksjoner: utdanning, barnevern og vergemål. Avdelingen utfører delegerte arbeidsoppgaver på vegne av flere departementer, i hovedsak Kunnskapsdepartementet, Justis- og beredskapsdepartementet og Barne- og familiedepartementet.
Om seksjon vergemål
Den ledige stillingen er plassert i seksjon vergemål.
I seksjonen utøves 1. linjetjeneste med ansvar for å opprette vergemål for voksne personer og for mindreårige uten foreldreverge. Det oppnevnes dessuten representanter for enslige mindreårige asylsøkere, og seksjonen har ansvar for opplæring og oppfølging av verger. Seksjonen forvalter også midler på vegne av mindreårige, kontrollerer vergeregnskap og stadfester fremtidsfullmakter.
Oppgavene forutsetter interesse for å arbeide med saker som har stor personlig og sosial betydning for enkeltmennesker, og hvor en del av oppgavene er å ha god kommunikasjon med verger og vergehavere.
I seksjon vergemål arbeider det jurister, samfunnsvitere, økonomer og andre med lang erfaring i offentlig forvaltning. Du vil møte et dedikert fagmiljø, hvor man er opptatt av å dele kunnskap på tvers av faggrensene.
Ved internt opprykk i avdelingen eller endringer i bemanningen i tilsettingsperioden kan det bli aktuelt med ytterligere tilsettinger innenfor avdelingens saksområder.
Bli bedre kjent med oss ved å se vår rekrutteringsfilm på YouTube: https://youtu.be/deLyIYwt8hw
Vi ønsker mangfold
Inkludering og mangfold er en styrke. Vi ønsker medarbeidere med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Vi vil tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det. Vi oppfordrer kvalifiserte kandidater uavhengig av kjønn, kulturell bakgrunn, alder, seksuell legning, funksjonsevne eller hull i CV-en til å søke.
Arbeidsoppgaver
Den som blir ansatt vil få arbeidsoppgaver fortrinnsvis i vergemålsseksjonen, men avhengig av søkers kompetanse kan også andre oppgaver innenfor avdelingens portefølje bli vurdert.
Kvalifikasjoner for stillingen
- Vi ønsker fortrinnsvis kandidater med juridisk utdanning på masternivå. Dersom du har relevant samfunnsvitenskapelig eller sosialfaglig utdanning på masternivå kan du likevel komme i betraktning.
- Kravet til mastergrad kan fravikes dersom du har relevant utdanning på bachelornivå og jobbet som saksbehandler i offentlig forvaltning.
- Det er en fordel med relevant erfaring fra saksbehandling i offentlig sektor.
- Du må ha god kjennskap til elektronisk saksbehandlingsverktøy/digital kompetanse.
- God skriftlig- og muntlig framstillingsevne på norsk.
Personlige egenskaper:
Vi søker deg med engasjement, initiativ og god arbeidskapasitet. Du har motivasjon for en spennende stilling med varierte oppgaver og høyt tempo. For å lykkes i stillingen er det viktig å utvise god rolleforståelse og raskt inngi tillit. Du har interesse for samfunnsliv og offentlig forvaltning. Du må også evne å skape god dialog i veiledningsarbeidet eksternt og la deg motivere til lagspill med kollegaene dine. I stillingen er det viktig å jobbe målrettet med en strukturert arbeidsform. Siden samhandling er viktig for å lykkes og trives i stillingen vil personlige egenskaper bli tillagt stor vekt.
Søkerne vil bli vurdert ut fra kvalifikasjoner, arbeidserfaring samt personlige egnethet. De første 6 månedene anses som prøvetid.
Vi tilbyr
- Avlønning som rådgiver/seniorrådgiver i spennet kr 590 000 – 730 000 brutto pr. år, avhengig av kvalifikasjoner.
- Gode lærings- og utviklingsmuligheter.
- Godt sosialt- og faglig miljø med høy kompetanse og stort engasjement.
- Familievennlig og fleksibel personalpolitikk med mulighet for noe hjemmekontor
- Gode arbeidstidsordninger.
- Flott nytt kontorbygg på Fløyheia i Arendal sentrum.
- Medlemskap i Statens Pensjonskasse med gode pensjons-, låns-, og forsikringsordninger.
Den som ansettes må kunne akseptere endringer av arbeidsoppgaver innenfor embetets saksområder.
Vi ønsker mangfold
I avdelingen arbeider det personer med bakgrunn fra ulike fagområder; jurister, økonomer og andre med lang forvaltningspraksis.
Inkludering og mangfold er en styrke. Vi ønsker medarbeidere med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Vi vil tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det. Vi oppfordrer kvalifiserte kandidater uavhengig av kjønn, kulturell bakgrunn, alder, seksuell legning, funksjonsevne eller hull i CV-en til å søke.
Spørsmål om stillingen
- seksjonsleder vergemål, Vegard Varden, tlf. 37 01 75 48
- avdelingsdirektør for oppvekst- og vergemålsavdelingen, Cecilie T. Mork, tlf. 37 01 75 24
Søknad sendes elektronisk via lenken på denne siden: "søk stillingen". Relevante vitnemål og attester må følge søknaden.
Søknadsfrist: 1. desember 2024Søkere som ønsker å reservere seg fra oppføring på offentlig søkerliste må begrunne dette. Vi varsler søkeren dersom vi ikke tar til følge ønske om reservasjon.
Om bedriften
Statsforvalteren er Kongens og Regjeringens fremste representant i fylkene. Vi har ansvaret for å iverksette statlig politikk, sørge for at den blir best mulig lokalt tilpasset og kommer innbyggerne til gode.
Statsforvalteren er også et viktig bindeledd mellom kommunale og sentrale myndigheter, og kan spille inn viktige saker fra kommunesektoren til sentrale styresmakter.
Sektor
Offentlig
Nettsted