Lederstilling til ny enhet
Org. nr: - Stillingsident: 4084312084 Presentasjon av stillingen:
Arbeidstilsynet skal opprette en ny enhet som skal formidle kunnskap, veilede og vise vei i forebyggende arbeidsmiljøarbeid. Enheten etableres som en følge av ny IA-avtale og skal bidra til en ny giv for forebyggende arbeidsmiljøarbeid i prioriterte bransjer. Arbeidstilsynet søker nå etter leder for denne nye enheten. Det er ønskelig med en snarlig tiltredelse, slik at lederen kan inkluderes i arbeidet med å legge rammer for den nye enheten og rekruttere ansatte.
Enhetens oppdrag
Enheten skal jobbe med kunnskapsformidling og veiledning innenfor temaene forebyggende arbeidsmiljøarbeid, organisatorisk arbeidsmiljø, ergonomisk arbeidsmiljø og psykososialt arbeidsmiljø (de områder som i størst grad bidrar til sykefravær og frafall fra arbeidslivet). Det å gi informasjon og anbefalinger om godt arbeidsmiljøarbeid står sentralt. Informasjonen og anbefalingene som gis skal være kunnskapsbasert, bransjetilpasset og så konkrete som mulig, slik at jobben med å finne riktig tiltak for den enkelte arbeidsplass blir enklere. Enheten skal ikke bistå virksomhetene en til en, men bruke tiltak hvor man møter flere virksomheter samtidig.
Sentralt i enhetens oppdrag ligger det også å bidra til å inspirere og motivere virksomheter til å ta tak i arbeidsmiljøet sitt, forbedre det, men også å bevare det som fungerer godt.
Enheten vil også samarbeide med andre aktører som er involvert i arbeidet med ny IA-avtale, bl.a. STAMI og NAV arbeidslivssenter.
Organisering
Enheten skal være nasjonal og landsdekkende og vil rapportere til Direktoratet for arbeidstilsynet. Det planlegges med å rekruttere anslagsvis 15 ansatte til enheten, og disse skal som utgangspunkt ha arbeidssted i Tromsø, Trondheim, Bergen og Oslo. Lederen som tilsettes vil ha både personal-, fag- og budsjettansvar for enheten og må ha sitt daglige arbeidssted ved kontorstedene i en av de nevnte byene. (Trondheim er i annonsen foreløpig antydet som arbeidssted).
En del reiseaktivitet må påregnes.
Arbeidsoppgaver
Etablere enheten, rekruttere ansatte og bidra i arbeidet med å legge rammene for enhetens arbeid
Daglig ledelse av enheten, inkludert personal-, fag- og budsjettansvar
Ansvar for å utvikle enhetens kjerneoppgaver og arbeidsprosesser, herunder bidra i arbeidet med å lage faglig og pedagogisk innhold
Samarbeide med partene i arbeidslivet, NAV-arbeidslivsentre og andre brukere av tjenestene
Samarbeide med STAMI og andre innholdsleverandører
Planlegging og rapportering, sikre at enheten oppnår resultater i tråd med gitte føringer
Informasjon, veiledning og samarbeid; internt og eksternt
Kvalifikasjoner
Minimum 3-årlig universitets- eller høyskoleutdanning
Ledererfaring fra offentlig eller privat virksomhet. Erfaring med fjernledelse teller positivt
Kunnskap om forebyggende arbeidsmiljøarbeid og relevante arbeidsmiljøfag (psykososialt/organisatorisk/ergonomisk arbeidsmiljø)
Erfaring med formidlingsarbeid og veiledning
Gjerne erfaring med offentlig forvaltning
Personlige egenskaper
Motivere og inspirere sine medarbeidere og skape gode samarbeidsrelasjoner
Være strukturert og opptatt av å skape resultater
Være nytenkende og nysgjerrig
Ta initiativ, være tydelig og kommunikativ
God muntlig og skriftlig fremstillingsevne
Vi tilbyr
En spennende lederjobb som gir muligheter for utvikling og påvirkning, og med stor grad av samhandling med ulike aktører i en organisasjon som er i stadig endring.
Stillingen lønnes som avdelingsleder, stillingskode 1407 i Statens lønnsregulativ. Normal avlønning for stillingen ligger i spennet 700 000 - 830 000. Lønnsfastsettelse etter avtale og vurdering av kvalifikasjoner. Fra lønnen trekkes 2 % til Statens Pensjonskasse.
Staten har gode pensjons- og velferdsordninger. Vi følger Statens særavtale om fleksibel arbeidstid.
Arbeidstilsynet legger til rette for personlig og faglig vekst gjennom flerfaglig samarbeid, kompetansedeling, og stor grad av selvstendighet. Vi har en organisasjonsform som gir kort avstand mellom ansatte og ledelse.
Arbeidstilsynet er en IA-virksomheter og det er naturlig for oss å tilrettelegge på arbeidsplassen. Staten som arbeidsgiver skal utnytte den fulle bredde i befolkningens kompetanse og Arbeidstilsynets arbeidsstyrke skal i størst mulig grad gjenspeile mangfoldet i samfunnet. Derfor oppfordres alle kvalifiserte kandidater med ulik utdanning, arbeids- og livserfaring til å søke jobb hos oss.
Kontaktinformasjon
Monica Seem, Avdelingsdirektør, avdeling dokumentasjon og analyse, 95834573
Arbeidssted
Prinsens gt. 1, Statens Hus
7013 Trondheim
Søk på stillingen:Klikk her
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver:Arbeidstilsynet
Referansenr.:4084312084
Stillingsprosent: 100%
Søknadsfrist: 03.06.2019
Om bedriften
Arbeidstilsynet ¿ for et godt arbeidsliv! Arbeidstilsynet jobber for at alle arbeidstakere i Norge skal ha et trygt og godt arbeidsmiljø. Vi kontrollerer at arbeidsmiljøloven følges og gir veiledning til ledere og ansatte om hvordan de kan bidra til et godt arbeidsmiljø for seg og sine kolleger. Hvert år fører vi tilsyn med mer enn 18.000 arbeidsplasser i hele landet, og vi gir råd og informasjon til et høyt antall personer via vår telefontjeneste, mail og Facebook. Arbeidstilsynet består av sju regioner med tilhørende tilsynskontorer, svartjenesten i Bodø og direktoratet i Trondheim. Etaten har 650 ansatte, og er underlagt Arbeids- og sosialdepartementet. I henhold til offentlighetsloven kan en søker offentliggjøres selv om han/hun har bedt om ikke å bli oppført på søkerlisten. Vedkommende vil i tilfelle bli varslet .