Familieveileder/Kontaktperson
Org. nr: - Stillingsident: 4386750765 Presentasjon av stillingen:
Vi søker etter nye medarbeidere i fosterhjemsavdelingen
Er du engasjert, endringsdyktig og på let etter en variert og spennende arbeidshverdag? Barneverntjenesten i Drammen har behov for flere dyktige medarbeidere til vår fosterhjemsavdeling. Har du lyst til å være med å utvikle fosterhjemsarbeidet i kommunal sektor? Drammen kommune representerer nå Norges 7. største kommune. Det innebærer mange muligheter for tjenesteutvikling, nytekning og samarbeid, internt og eksternt. Den muligheten vil vi i barneverntjenesten benytte oss av. Da trenger vi medarbeidere som ønsker utfordringene og mulighetene dette viktige fagområdet gir.
Fosterhjemsavdelingen består i dag av 25 stillinger med ulike oppgaver. Primæroppgavene er knyttet til kontaktpersonoppgaver for barn som bor i fosterhjem eller har ettervern i etterkant av at de har vært plassert. I tillegg har avdelingen egne familieveiledere som har ansvar for veiledning av fosterforeldre, foreldre, kurs og kompetanseheving, samt utvikling av veiledningsarbeidet i fosterhjemsavdelingen.
Avdelingen består av dedikerte medarbeidere med høy formell kompetanse og samlet sett lang og variert erfaring. Søker du på stilling som kontaktperson i fosterhjemavdelingen får du muligheten til å jobbe sammen med kollegaer som innehar en særlig interesse for og et særlig engasjement for barn og unge som av ulike årsaker har behov for andre omsorgsbetingelser enn det de er gitt, for en periode. Vi søker nå etter flere medarbeidere som deler dette engasjementet.
Vi har;
1 ledig fast stilling som familieveileder
1 ledig fast stilling som kontaktperson
1 års vikariat som kontaktperson
I henhold til Offentleglova kan vi være forpliktet til å offentliggjøre opplysninger om søkere som har bedt om å bli unntatt offentlighet
For å gjenspeile mangfoldet i befolkningen oppfordrer vi personer med innvandrerbakgrunn til å søke. Tilsettingen er betinget av at det fremlegges gyldig politiattest i hht. § 6-10 i Lov om barneverntjenester. Attest kreves av den søkeren som får tilbud om stillingen. Attest skal ikke ligge ved søknaden.
Arbeidsoppgaver
Familieveileder i fosterhjemsavdelingen:
· Veilede fosterforeldre
· Veilede foreldre
· Utføre ulike typer kartlegginger
· Planlegge og utføre ulike typer gruppetilbud (veiledning/kurs) i samarbeid med kollegaer
· Tilsyn under samvær
· Delta i utviklingsarbeid i avdelingen/tjenesten
· Samarbeide med interne og eksterne samarbeidspartnere
· Vitne i saker som behandles i rettssystemet
Barnevernkonsulent/kontaktperson i fosterhjemsavdelingen;
• Følge opp iverksatte hjelpetiltak/omsorgstiltak etter Lov om Barneverntjenester
• Benytte metoder og kartleggingsverktøy for å jobbe med primærproblematikk i familier
• Benytte tiltaksplaner/omsorgsplaner som et verktøy i det faglige arbeidet
• Være en støttespiller og endringsagent for barn, ungdom og deres familier
• Gjennomføre og lede samarbeidsmøter med interne og eksterne samarbeidspartnere
• Ha fokus på barnesamtaler, barnets medvirkning og barnet rett til å bli hørt
• Saksforberedende arbeid, samt være kommunens representant knyttet til fylkesnemnd/rettsaker
• Journalføre og dokumentere via fagsystemet
• Følge opp biologiske foreldre • Følge opp barn og unge som er plassert utenfor hjemmet, fosterhjem, institusjon, ettervern
• Følge opp samvær
• Følge opp/koordinere tilsyn
• Jobbe med systematisk veiledning av fosterforeldre
Kvalifikasjoner
• Minimum 3 -årig høyskoleutdanning fortrinnsvis som sosionom eller barnevernspedagog
• Ønskelig med erfaring fra førstelinjetjeneste barnevern, gjerne fosterhjemsarbeid
• Ønske om relevant videreutdanning, og eller master
• Kompetanse og/eller erfaring fra arbeid med minoritetsfamilier, psykiatri, rusproblematikk, voldsproblematikk, foreldrekonflikter og sped- og små barn er en fordel
• For søkere med annen utdanning enn norsk, kreves språkkunnskaper tilsvarende nivå B2. Dette gjelder ikke skandinaviske søker
Stillingene krever
• God skriftlig og muntlig formidlingsevne
• Førerkort
Personlige egenskaper
• Tydelig i barnevernfaglige vurderinger
• Raus, ydmyk og omgjengelig i møte med barn og deres familier, kollegaer og samarbeidspartnere
• Fleksibel, strukturert, løsningsorientert og har gjennomføringskraft
• Reflekterer over seg selv både som person og fagutøver
• Evner å jobbe både selvstendig og i team
• Stor arbeidskapasitet og trives med høyt arbeidstempo
• Evne til å skape tillit, jobbe med endring og være nytenkende
• Ser nytten av egenproduserte tiltak
Vi tilbyr
• Varierte arbeidsoppgaver, utfordringer og faglig utvikling i en flerkulturell by
• Hyggelig arbeidsmiljø med høy fagkompetanse
• Arbeid i en dynamisk tverrfaglig organisasjon med mange muligheter til å ta initiativ til nyskapning
• Fleksibel arbeidstid
• Ledere som gir deg utviklingsmuligheter
• Lønn: sentralt lønns- og stillingsregulativ
• Pensjons- og forsikringsordninger
• Tiltredelse etter avtale
Vedlagt søknaden legges relevante vitnemål og attester. Vitnemålsportalen skal benyttes for vitnemål som er registrert i denne portalen.
Merk søknaden tydelig med hvilken type stilling du søker.
Kontaktinformasjon
Knutsen, Therese Nordhagen, Avdelingsleder, 994 88 758
Arbeidssted
Telthusgata 8
3044 Drammen
Søk på stillingen:Klikk her
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver:Drammen kommune
Referansenr.:4386750765
Stillingsprosent: 100%
Fast, Vikariat
Søknadsfrist: 24.05.2021
Om bedriften
Drammen kommune hviler på tre bærebjelker: Et sterkt deltakerdemokrati gjennom aktiv innbyggermedvirkning, tjenester nær innbyggerne og en offensiv stedsutvikling som skaper attraktive lokalsamfunn. Kommunen ligger sentralt til i det nye fylket Viken, og har vel 100 000 innbyggere og rundt 6 500 ansatte.