Stipendiat i utdanningsvitenskap - tilknyttet forskningsprosjektet TALIS
Universitetet i Stavanger
Ullandhaug, 4036 Stavanger
Om jobben
Stillingstittel
Stipendiat i utdanningsvitenskap - tilknyttet forskningsprosjektet TALIS
Type ansettelse
Åremål, heltid 100%
Arbeidsspråk
Norsk, engelsk eller skandinavisk
Antall stillinger
1
Søk på jobben
Søk senest lørdag 30. november
Om stillingen
Universitetet i Stavanger har ledig stilling som stipendiat i utdanningsvitenskap ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora, Institutt for barnehagelærerutdanning. Stillingene er ledig for snarlig tiltredelse.
Dette er en utdanningsstilling som i hovedsak skal gi lovende forskere anledning til faglig utvikling gjennom en forskerutdanning.
Den som ansettes vil bli tatt opp på doktorgradsprogrammet i utdanningsvitenskap og humaniora. Programmet omfatter relevante kurs i et omfang som tilsvarer omkring et halvt års studium, en avhandling basert på selvstendig forskning, deltakelse i nasjonale og internasjonale forskermiljø, relevant forskningsformidling, prøveforelesning og disputas. Les mer om forskerutdanningen ved UiS på våre nettsider.
Stipendiaten vil inngå i et stort tverrfaglig og flermetodisk barnehageforskningsmiljø som del av FILIORUM - Senter for barnehageforskning. For å styrke stipendiatens nasjonale nettverk forventes det at den som ansettes blir en del av den norske forskerskolen for barnehagerelevant forskning Forskerskolen NORBARN - Høgskulen på Vestlandet.
Stipendiaten ansettes for en periode på tre år med ren forskerutdanning.
Forskningstema
Den som ansettes vil delta i forskningsprosjektet TALIS, Starting Strong 3S (The Teaching and Learning International Survey). TALIS 3S er en del av en internasjonal undersøkelse som tar sikte på å kartlegge styreres og barnehageansattes oppfatninger om barnehagehverdagen, deres arbeidsmiljø, samt deres erfaringer med faglig utvikling i barnehagesektoren. TALIS 3S gir også viktig innsikt i behovene for profesjonell utvikling og hvordan barnehagens personale kan støttes i sitt arbeid. Den norske delen av undersøkelsen gjennomføres av NIFU på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet, og Universitetet i Stavanger (UiS) samarbeider med NIFU i dette prosjektet.
Bygd på dataene i TALIS skal den som tilsettes arbeide innenfor hovedtema mangfold, inkludering og tilhørighet. Dette kan gjøres i en norsk kontekst eller gjennom komparative studier der TALIS - data fra barnehager i Norge, Sverige og Danmark analyseres. Formålet med de komparative analysene er å forstå hvordan mangfold, inkludering og tilhørighet håndteres i ulike kontekster, ved å sammenligne data fra TALIS 3S i Norge, Sverige og Danmark. Denne tilnærmingen vil bidra til å identifisere felles utfordringer og muligheter, samt hvordan ulike nasjonale rammebetingelser påvirker barnehagepraksiser.
Ph.d.-prosjektet vil bidra til å møte det økende behovet for forskningsbasert kompetanse om mangfold, inkludering og tilhørighet i norske barnehager. Dette er i tråd med rammeplanens målsettinger om å fremme et inkluderende miljø som tar hensyn til barns ulike bakgrunner og behov. Et sentralt spørsmål vil være hvordan barnehagens ansatte tilrettelegger for et inkluderende miljø som tar hensyn til barns ulike kulturelle, sosiale og språklige bakgrunner, med mulighet for fokus på barns lek og foreldresamarbeid. Ph.d.-prosjektet vil undersøke mulige og aktuelle ressurser knyttet til implementering av inkluderende praksiser i norske barnehager, samt hvordan personalets oppfatninger og erfaringer påvirker dette arbeidet. Det vil også være særlig fokus på hvordan foreldresamarbeid kan styrkes i den mangfoldige barnehagen.
Metoder og artikler
PhD-prosjektet vil være artikkelbasert og forventes å bestå av artikler som utforsker ulike aspekter av mangfold, inkludering og tilhørighet i norske kontekst, med mulighet for å gjennomføre komparative analyser med andre skandinaviske land. Stipendiaten forventes å gjennomføre dyptgående kvantitative analyser av TALIS-data ved bruk av statistiske metoder. Strukturell Ekvivasjonsmodellering (SEM) vil være en sentral tilnærming for å forstå hvordan ulike faktorer, som ansattes oppfatninger, arbeidsmiljø og profesjonell utvikling, påvirker inkludering og mangfold i barnehagen. Prosjektet vil også kunne inkludere TALIS-kvalitative data for å gi en dypere forståelse av hvordan disse temaene oppleves og praktiseres i barnehager.
Prosjektskisse
Som søker må du utarbeide en foreløpig prosjektskisse for et doktorgradsprosjekt innenfor fagområdet der det gjøres rede for problemstilling, relevans, teoretisk- og metodisk tilnærming. Prosjektskissen vil inngå i kompetansevurderingen.
I løpet av de tre første månedene av ansettelsesperioden vil prosjektskissen og fremdriftsplan bli videreutviklet i samarbeid med veilederne og utformet til den endelige planen for ph.d.-prosjektet. Mal for prosjektskisse finner du her.
Prosjektskissen bør ikke ikke overskride 3 000 ord.
Kvalifikasjoner
Du må ha en sterk faglig bakgrunn med femårig mastergrad innenfor innenfor barnehagevitenskap, utdanningsvitenskap, norskdidaktikk, pedagogikk, spesialpedagogikk, psykologi eller tilsvarende utdanning som gir grunnlag for å gjennomføre en forskerutdanning, fortrinnsvis av nyere dato.
Dersom karakteren din på masteroppgaven og veid gjennomsnittskarakter på masterstudiet begge hver for seg tilsvarer B eller bedre, er du den vi søker etter.
Dersom du har utdannelse fra en institusjon med annen karakterskala enn A-F ber vi deg om å legge ved en bekreftet konverteringsskala som viser hvordan karakterene kan sammenliknes med den norske A-F skalaen. Du kan bruke disse konverteringsskalaene til å beregne poengene dine for opptak.
Videre legges det vekt på at du:
- har erfaring med kvantitative analyser
- er interesse i å arbeide med mixed-methods-data
- er motivert, har potensial for forskning innenfor fagfeltet
- har faglige og personlige forutsetninger for å gjennomføre doktorgradsutdanningen innen ansettelsesperioden
- kan arbeide selvstendig og i et fellesskap, være nytenkende og kreativ
- er strukturert og har stor arbeidskapasitet
- har gode ferdigheter i engelsk, både skriftlig og muntlig.
Vi tilbyr
- forskerutdanning i en stor organisasjon med et viktig samfunnsoppdrag
- et ambisiøst arbeidsfellesskap og et inkluderende arbeidsmiljø
- kollegabasert veiledningsprogram (NyTi) dersom du skal undervise
- tilgang til Lifekeys, digital tjeneste for ivaretakelse av egen mental helse og livskvalitet
- lønn etter Statens lønnsregulativ l.pl 17.515, kode 1017, kr 575.400 bto pr år med lønnsutvikling etter ansiennitet i stillingen. Fra lønnen trekkes lovfestet innskudd til Statens pensjonskasse.
- medlemskap i Statens pensjonskasse sikrer gode pensjons- og forsikringsordninger
- mer om ansattgoder og fordeler på uis.no
Mangfold
Mangfold er en ressurs i arbeids- og læringsmiljøet ved UiS. Når vi har ulike bakgrunner og erfaringer, kan vi se utfordringer fra flere vinkler og finne bedre løsninger.
På UiS er vi opptatt av å vise respekt for hverandres ulikheter, og legger til rette for ansatte med nedsatt funksjonsevne. Vi tar hensyn til dine behov og din situasjon i ulike livsfaser.
Synes du denne stillingen er interessant, oppfordrer vi deg til å søke, uavhengig av kjønn, funksjonsevne, kulturell bakgrunn eller om du i en periode har vært utenfor arbeidslivet.
Er det kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, innkaller vi minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. Kjenner du deg igjen i en av disse kategoriene, kan du krysse av i jobbsøkerportalen vår.
Les mer om kravene for å bli vurdert som søker i disse gruppene her.
Kontaktinformasjon
Nærmere opplysninger om stillingen og prosjektbeskrivelse fås ved henvendelse til instituttleder Anita Berge, tlf .51833489, e-post: anita.berge@uis.no eller til førsteamanuensis Sara Esmaeeli, tlf: 51833267, e-post: sara.esmaeeli@uis.no.
Opplysninger om ansettelsesprosessen fås ved henvendelse til HR-rådgiver .Grete Marnburg, tlf: 51833545, e-post: grete.marnburg@uis.no.
Søknaden
Søk stillingen elektronisk via "Søk stillingen" på denne siden. Her registreres minimum søknadsbrev, relevant utdanning og arbeidserfaring samt språkferdigheter. I søknadsbrevet må du få frem dine forskningsinteresser og motivasjon for stillingen.
Følgende skal lastes opp som vedlegg til søknaden:
- prosjektskisse, mal tilgjengelig på våre nettsider
- CV med fullstendig oversikt over utdanning og erfaring
- vitnemål og attester samt dokumentasjon på annen aktivitet som vurderes relevant
- Diploma Supplement eller lignende og konverteringsskala dersom dette er påkrevd
- dokumentasjon på kompetanse i engelsk språk dersom dette er påkrevd
- publikasjoner eller annet relevant forskningsarbeid
Søknaden vil bli vurdert ut fra informasjonen som foreligger i Jobbnorge ved søknadsfristen. Sørg derfor for at søknaden tydelig viser hvordan dine ferdigheter og erfaringer oppfyller kriteriene som er beskrevet over og at du har lagt ved nødvendig dokumentasjon.
Dokumentasjonen må foreligge på et skandinavisk språk eller engelsk. Hvis vedleggene overskrider 30 MB til sammen må disse komprimeres før opplasting.
Vi gjør oppmerksom på at opplysninger om søker kan bli offentliggjort selv om søker har anmodet om ikke å bli oppført på offentlig søkerliste, jf offentlighetsloven § 25. Dersom din anmodning ikke blir tatt til følge vil du bli varslet om dette.
UiS vurderer bare søknader og vedlegg registrert i Jobbnorge.
Generell informasjon
Ansettelsen blir gjennomført etter prinsippene i statsansatteloven, og lovverk som regulerer eksport av kunnskap, teknologi og tjenester. Dersom søknaden din vurderes å være i strid med kriteriene i sistnevnte lovverk vil du få denne avslått uten videre vurdering.
Ansettelse som stipendiat er regulert i Forskrift om ansettelsesvilkår for stillinger som postdoktor, stipendiat, vitenskapelig assistent samt spesialistkandidat.
Din kompetanse for stillingen, ut fra dokumentasjon registrert i Jobbnorge, vil bli vurdert av en intern komite. På bakgrunn av komiteens uttalelse vil aktuelle søkere bli invitert til intervju. Det vil også bli innhentet referanser for aktuelle kandidater. Mer om ansettelsesprosessen på våre nettsider.
Studiet gjennomføres i hovedsak ved Universitetet i Stavanger, bortsett fra et avtalt utenlandsopphold i et anerkjent relevant forskningsmiljø.
Det er en forutsetning at du bosetter deg slik at du kan være tilstede ved, og tilgjengelig for, fagmiljøet på arbeidsplassen i ordinær arbeidstid.
Stillingen er kunngjort på både norsk og engelsk. Ved meningsforskjell mellom tekstene skal den norske teksten legges til grunn.
Kontaktpersoner for stillingen
Om bedriften
I samspill og dialog med våre omgivelser regionalt, nasjonalt og internasjonalt har vi et åpent og innovativt klima for utdanning, forskning, kunstnerisk utviklingsarbeid, nyskapning, formidling og museumsvirksomhet. Den faglige virksomheten ved universitetet er organisert i seks fakultet med 13 institutt og to nasjonale forsknings- og kompetansesenter i tillegg til Arkeologisk museum. Vi er medlem i det europeiske nettverket for innovative universitet - European Consortium of Innovative Universities. Universitetet ligger i den mest attraktive regionen i landet med 300.000 innbyggere. Stavangerregionen har et dynamisk arbeidsmarked og tilbyr en rekke spennende kultur- og fritidsaktiviteter.
Sammen med våre ansatte og studenter vil vi løfte blikket, og våge å tenke stort og nytt – vi vil utfordre det velkjente og utforske det ukjentee.
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora er regionens viktigste institusjon for utdanning av lærere til barnehage, grunnskole, videregående skole, høyskole og universitet. Fakultetet tilbyr også grunnutdanning innenfor idrett, språk, religion, historie, samt åtte masterprogrammer og en doktorgradsutdanning. Fakultetet har tre nasjonale sentre: Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforskning (Lesesenteret), Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning (Læringsmiljøsenteret) og Kunnskapssenter for utdanning (KSU), samt forskningssentrene Filiorum - Senter for barnehageforskning og Greenhouse – Centre for environmental humanities. I tillegg er fakultetet en av fem universitetspartnere i Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering (SpedAims).Fakultetet samarbeider med Utdanningsdirektoratet, kommuner og fylke om etter- og videreutdanning.
Fakultetet har om lag ¼ av universitetets studentpopulasjon, med 3.300 studenter, og 390 ansatte fordelt på fakultetsadministrasjonen, Institutt for barnehagelærerutdanning, Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk, Institutt for kultur- og språkvitenskap, Lesesenteret, Læringsmiljøsenteret og Kunnskapssenter for utdanning.
Institutt for barnehagelærerutdanning har ansvar for barnehagelærerutdanning (bachelor), mastergradsutdanning i barnehagevitenskap, medansvar for doktorgradsutdanning, samt etter- og videreutdanningsvirksomhet for barnehagelærere. Instituttet har også ansvar for et halvårlig studieprogram for utvekslingsstudenter, Comparative Educational Studies. Instituttet har en sentral rolle i FILIORUM, senter for barnehageforskning. Forskningssenteret ble etablert ved Universitetet i Stavanger i august 2018 og er finansiert av Forskningsrådet med 50 millioner over ti år. Instituttet samarbeider nært med barnehagesektoren i Regional ordning - barnehagebasert kompetanseutvikling. Instituttets visjon er å være nyskapende og innovative på forskning og undervisning innenfor barnehagefeltet. Virksomheten ved instituttet skal preges av kvaliteter og verdier knyttet til barnehagefeltet, som åpenhet og nysgjerrighet, utforskningstrang og læring, lek og kreativitet, relasjoner preget av ansvar og respekt, samt et tydelig samfunnsengasjement. Instituttet skal utdanne kompetente, motiverte og samfunnsengasjerte barnehagelærere. Det er i dag 60 ansatte og cirka 700 studenter tilknyttet instituttet.
Sektor
Offentlig
Nettsted