Programleder
Trondheim kommune søker programleder til en fast 100 prosent stilling som programleder for DigiTrøndelag.
Offentlig sektor har som mål å utnytte de nye teknologiske mulighetene til samfunnets beste. Tjenestene skal være effektive og oppleves som helhetlige for innbyggere og næringsliv. Sterkere samhandling og koordinering av tiltak på digitaliseringsområdet, både innad i kommunal sektor og i samarbeid med statlige aktører er vesentlig for å oppnå disse målene.
Bedre samordning vil gi økt gjennomføringskraft, bidra til raskere utbredelse, og at flere kan nyte godt av den kompetansen og kapasiteten som finnes i hver enkelt kommune og fylkeskommune. Flere felles løsninger vil også bidra til standardisering og tverrsektoriell samhandling. Det er derfor etablert en kommunal samstyringsstruktur hvor regionale digitaliseringsnettverk har en viktig rolle i å øke den samlede kompetansen, bidra til utbredelse av nasjonale løsninger, og være premissleverandører i det nasjonale utviklingsarbeidet.
Trondheim kommune er vertskommune for programmet DigiTrøndelag. Programmet skal ha en tydelig stemme i det nasjonale diginettverk-samarbeidet, og framover vil eHelse være et særlig viktig område for Trøndelag. Universitetskommunen TRD3.0 sin satsing på sosial bærekraft, digital transformasjon og tjenesteinnovasjon skal også kobles tett på arbeidet som skjer i digitaliseringsnettverket.
Programleder rapporterer til organisasjonsdirektør i Trondheim kommune.
Arbeidsoppgaver
Programområdet forvalter den samlede porteføljen av nasjonale og regionale tiltak. Programleder har en viktig rolle som bindeledd mellom ulike nivå i samstyringsstrukturen, spesielt mellom ressursgrupper og Digitaliseringsutvalget.
Programleder skal:
- Ta ansvar for utvikling og aktivering av strategier og handlingsplaner.
- Etablere struktur for porteføljestyring og effektiv prosjektgjennomføring.
- Identifisere konkrete løsninger som kan implementeres i regionen ved å koble på ressurser ute i kommunene.
- Sikre og organisere operasjonell kapasitet gjennom kobling mot andre initiativ i Trøndelag, som innovasjonsnettverk, Universitetskommunen TRD3.0, Smartby-nettverket, bærekraftsarbeidet, næringsliv med videre.
- Etablere tilgang på flere ressurser som gjennom forskning, studentsamarbeid og andre typer samarbeid kan bidra i arbeidet med strategi- og kompetansebygging.
- Drive med relasjonsbygging og etablere nettverk på tvers av kommuner.
- Ha kontakt med regionrådet.
- Inngå i mer operative aktiviteter sammen med digitaliseringsansvarlige i kommunene.
- Delta og bidra på arenaer som e-kommune, Arena Trøndelag, og i arrangement i regi av Digitaliseringsdirektoratet og flere.
- Ha tett dialog med andre diginettverk, og i fellesskap med disse utvikle den regionale strukturen etter modell av den nasjonale samstyringsstrukturen.
- Ta ansvar for administrative funksjoner, herunder ansvar for anskaffelser, arkivering, budsjett og rapportering til bevilgende organer.
Kvalifikasjoner
- Relevant utdanning på mastergradsnivå, der lang og relevant erfaring vil kunne veie opp mot utdanningskravet.
- Erfaring med offentlig sektor.
- Relevant erfaring fra prosjektledelse og porteføljestyring.
- Erfaring med digitaliseringsprosjekter/-prosesser i offentlig sektor.
Personlige egenskaper
- Vi ønsker en programleder som har en åpen, tillitvekkende og involverende lederstil som motiverer til gode prestasjoner. Du må være analytisk og strategisk anlagt i ditt arbeide, ha god arbeidskapasitet og sikre god kobling mellom nasjonale initiativ og praktisk handling lokalt.
- Vi ønsker deg som har svært gode relasjonelle og kommunikative ferdigheter, med evne til både å proaktivt påvirke kommuner og andre interessenter, og samtidig kunne koble på akademia, næringsliv og andre miljø utenfor kommunesektoren for å delta og bidra.
- Du evner å jobbe mellom det ledelsesmessige og operative, og får ting til å skje også når du ikke har en klar styringslinje.
Vi ønsker deg som har god rolleforståelse, og ser verdien av involvering og samhandling med politisk nivå og tillitsvalgtapparatet i kommunene.
Personlig egnethet vil tillegges vekt
Vi tilbyr
- En organsiasjon og et nettverk med kompetente medarbeidere.
- Deltakelse i innovativt samarbeid med andre enheter og samarbeidspartnere for å utvikle gode kvalitative og helhetlige tjenester.
- Lederstøtte fra kommunens utviklings- og støttetjenester.
- Lønn etter sentrale avtaler og Trondheim kommunes lokale avtaler.
Kontaktinformasjon
Trude Kristin Kjeldstad, Organisasjonsdirektør, 92823769Paal Terje Wiig, Rådgiver , 95828731
Arbeidssted
Erling Skakkes gate 147013 Trondheim
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver:Trondheim kommuneReferansenr.:4564323101
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 23.10.2022
Om bedriften
Åpen – kompetent – modig
Trondheim kommune er landets tredje største kommune, og Norges største arbeidsplass nord for Dovre med om lag 15 000 medarbeidere. Sammen jobber vi for å gi byens innbyggere gode helse- og velferdstjenester, oppvekst- og utdanningsmuligheter, kultur- og fritidstilbud og et godt bymiljø. Vi er stadig på utkikk etter nye, engasjerte og motiverte medarbeidere.
Trondheim kommune er en framtidsrettet og moderne arbeidsgiver som samarbeider med byens forsknings-, universitets- og høgskolemiljø. Hos oss finnes det spennende karrieremuligheter innen en svært bredt spekter av fagfelt. Mange av våre medarbeidere har hatt et langt og variert karriereløp internt i organisasjonen. Les mer om Trondheim kommune på vår hjemmeside og siden "Jobb hos oss".
Trondheim kommune legger til rette for mangfold, og våre ansatte skal gjenspeile byens befolkning. Vi oppfordrer kvalifiserte kandidater til å søke uansett alder, kjønn, funksjonsevne, seksuell orientering, religion, etnisitet, eller hull i CV-en. Trondheim kommune tilrettelegger arbeidsforholdene så langt det er mulig.
Attester, vitnemål og vedlegg må legges ved søknaden. Vi oppfordrer til å benytte Vitnemålsportalen. Utdanning gjennomført utenfor Norge må være godkjent av NOKUT, og godkjenningen må dokumenteres.
Vi gjør oppmerksom på at søkere føres opp på offentlig søkerliste. Det kan søkes om anonymitet, men det må foreligge særskilte omstendigheter for å få innvilget unntak, jf. Offentleglova § 25.
Gyldig politiattest må fremlegges der det er påkrevd.
Vi gjør oppmerksom på at det ved behov vil gjennomføres bakgrunnssjekk.