Enhetsleder for Miljøtjenesten (vikariat)
Vår enhetsleder går over i et frikjøpt tillitsverv, og vi søker vikar fra snarest og ut oktober 2025 (med mulighet for forlengelse). Stillingen innebærer 100 % administrativt arbeid på dagtid.
Miljøtjenesten er en stor enhet med mange ansatte og bred oppgaveportefølje, og arbeidsdagene er sjelden like. Blant våre 50 ansatte finner du 13 miljøterapeuter og 23 fagarbeidere, i tillegg til flere ansatte som er i et utdanningsløp. Vi har faste faglige møtepunkter og personalmøter i turnus, og et godt samarbeid med øvrig hjelpeapparat, både internt i kommunen og eksternt.
Miljøtjenesten består av to avdelinger; avd. Ryet og Tjenesten for psykisk helse og rusarbeid. Miljøtjenesten yter bistand til mennesker som har ulike behov for hjelp i hverdagen som følge av funksjonshemming, utviklingshemming, rus, fysisk eller psykisk sykdom. Hovedfokuset er på helsetjenester og personlig assistanse i form av praktisk bistand og opplæring, samt sosial og psykososial habilitering og rehabilitering. I tillegg organiserer tjenesten brukerstyrt personlig assistanse (BPA), pårørendestøtte (opplæring, veiledning, avlastning og omsorgsstønad), støttekontakt, samt avlastning til foreldre med særlig tyngende omsorgsarbeid for barn og unge med omsorgsbehov. Tjenesten for psykisk helse- og rusarbeid har ansvar for kartlegging og vurdering, behandling, rehabilitering, oppfølging i bolig og aktivitetstilbud for sin målgruppe.
Arbeidsoppgaver
Enhetsleder har det overordnede ansvaret for hele Miljøtjenestens virksomhet, både faglig og administrativt. Stillingen rapporterer direkte til kommunedirektør. Sentrale arbeidsoppgaver vil være:
- ledelse, organisering og koordinering av enheten.
- sikre forsvarlig drift, utvikling og gjennomføring av overordnede mål og strategier
- drifte enheten innenfor gitte økonomiske rammer
- personalansvar/ oppfølging av sykemeldte / internkontroll / HMS / brannvern / samhandling med tillitsvalgte og verneombud
- inngå i kommunens omsorgsteam / koordinerende enhet
- saksbehandle og fatte vedtak ihht. gjeldende delegeringsreglement.
- overordnet faglig ansvarlig for vedtak etter helse- og omsorgstjenesteloven kap. 9
- faglig leder for lærlinger i helsearbeiderfaget
Kvalifikasjoner
Vi søker en leder som har stor arbeidskapasitet, er strukturert, selvgående og har evne til å være tydelig og fatte beslutninger. I tillegg må du ha:
- relevant helse- og/eller sosialfaglig høyere utdanning, fortrinnsvis som vernepleier.
- ledererfaring og/eller videreutdanning i ledelse
- god kjennskap til aktuelt lovverk og saksbehandling
- god muntlig og skriftlig fremstillingsevne
- gode kunnskaper og ferdigheter knyttet til data og IKT
- førerkort klasse B
Skikkethet og samarbeidsevne vil bli vurdert, og det vil bli lagt avgjørende vekt på personlig egnethet
Politiattest av nyere dato må fremlegges før tiltredelse
Aktuelle kandidater vil bli innkalt til intervju
Vi tilbyr
Vi tilbyr en hektisk og trivelig arbeidsplass med spennende utfordringer og stor bredde i arbeidsoppgavene, der du får en sentral rolle i videreutviklingen av tjenestetilbudet.
Lønn og arbeidsvilkår etter avtale. Stillingen er unntatt arbeidstidsbestemmelsene, og har 10 dager ekstra ferie som kompensasjon for dette.
Meget god pensjonsordning.
Vi kan være behjelpelig med å skaffe bolig og barnehageplass.
Kontaktinformasjon
Victoria Hanssen, Personalsjef, 930 20 093Kim Håkon Pedersen, Enhetsleder Miljøtjenesten, 907 63 100
Arbeidssted
Per Tønders vei 129350 Sjøvegan
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: Salangen kommuneReferansenr.: 4774102134
Stillingsprosent: 100%
Vikariat
Startdato: 01.04.2024
Sluttdato: 31.10.2025
Søknadsfrist: 07.04.2024