Avdelingsleder budsjett
Org. nr: - Stillingsident: 4347753426 Presentasjon av stillingen:
Økonomienheten i Nittedal kommune inngår i kommunens sentrale stab og støttefunksjon og har ansvar for budsjett og rapporteringsprosessene, finansforvaltning, eiendomsskattekontoret, regnskap og innkjøp. Stillingen som leder for budsjettavdelingen inngår i økonomiavdelingens ledergruppe og rapporterer til økonomisjef. Leder for budsjettavdelingen har også et godt og nært samarbeid med rådmannens lederteam og enhetslederne. Kommunen bruker økonomisystemet Visma. Fra 2021 har kommunen også tatt i bruk Framsikt til budsjettering og rapportering. Økonomiavdelingen har i tillegg til kommunens budsjett og regnskap, ansvar for budsjett, rapportering og regnskap for Nittedal Eiendom KF og Nittedal kirkelig fellesråd i samarbeid med lederne for nevnte selskap.
Arbeidsoppgaver
- Leder for budsjettavdelingen er en nøkkelperson i arbeidet med og utvikling av økonomiplan, budsjett, rapportering og økonomioppfølging samt utarbeidelse av økonomiske analyser. Oppgavene omfatter planlegging, prosessgjennomføring, innleggelse av tall i økonomisystem og utarbeidelse av dokumenter med bistand fra andre i avdelingen og organisasjonen.
- Leder for budsjettavdelingen er også tillagt oppgaver knyttet til utarbeiding av økonomiplan, budsjett og rapporter for Nittedal Eiendom KF og bistår Nittedal kirkelige fellesråd i deres budsjettering og rapportering.
- Rapportering, utarbeiding av budsjettendringssaker og annen saksutredning til administrativt og politisk nivå.
- Koordinering av kostrarapportering og analyse.
- Ansvarlig for beregning av sentrale inntekts og utgiftsposter, investeringsbudsjett med finansiering, analyse i forhold til måltall samt aktiv bistand ved regnskapsavslutningen på nevnte områder.
- Reglementer og rutiner på økonomiområdet i samarbeid med andre medarbeidere/ledere i økonomiavdelingen.
- Bistand og rådgivning til enheter ved budsjettering, rapportering og i andre økonomivurderinger eksempelvis knyttet til fordelingsmodeller og store inntektsposter.
- Deltakelse i aktuelle prosjekter knyttet til utviklings- og forbedringsarbeid mm.
- Systemansvar for økonomisystemet sammen med regnskapsleder
- Ledelse og personaloppfølging.
- Oppgavefordelingen i avdelingen og kommunen er til vurdering og andre oppgaver som finansforvaltning og ansvar for eiendomsskattekontoret kan bli tillagt stillingen avhengig av kvalifikasjoner, interesser og samlet arbeidsbelastning.
Kvalifikasjoner
- Høyere utdanning innen økonomi fortrinnsvis på masternivå/MBA
- Brei erfaring fra budsjett- og rapporteringsarbeid i kommunal sektor og god regnskapsforståelse
- God digital kompetanse og kunnskap om økonomisystemer
- God samfunnsforståelse herunder kjennskap til politiske prosesser og kommunal forvaltning
- Det er ønskelig med erfaring fra arbeid med finansforvaltning, eiendomsskatt og regnskapsarbeid i kommunal sektor
Personlige egenskaper
- Strukturert, analytisk, målrettet og med god forståelse for tall og økonomiske sammenhenger
- God skriftlig og muntlig fremstillingsevne
- Gode samarbeidsegenskaper herunder evne til å jobbe i team, skape nettverk, tillit og engasjement i samarbeidet med kommunens ledere og ansatte på alle nivåer
- Trives med med flere baller i luften samt i situasjoner der det tidvis kan være uklarhet og det kan bli endringer i bestillingene
- Høy arbeidskapasitet og gjennomføringsevne samt evne til takle hektiske og krevende perioder med godt humør
- Evne til å sette seg fort inn i problemstillinger og se helheten i komplekse strukturer
- Personlig egnethet vektlegges
Vi tilbyr
- Jobb i en av de mest spennende og framoverlente kommunene i Norge
- Gode muligheter for å sette sitt preg på utviklingen i kommunen og god medvirkning og innflytelse på egen arbeidssituasjon
- Et positivt arbeidsmiljø med engasjerte og hyggelige kolleger
- Gode forsikrings- og pensjonsordninger (offentlig tjenestepensjon)
- Lønn etter avtale
Alle søkere bes søke elektronisk. Interne søkere må bruke sin private e-postadresse.
Vi gjør oppmerksom på at opplysninger om søkeren kan bli gjort offentlige, jfr. Lov om rett til innsyn i dokumenter i offentlig virksomhet (Offentleglova § 25). Reservasjon mot oppføring på offentlig søkerliste må begrunnes skriftlig. Søkeren vil bli varslet dersom ønsket om reservasjon ikke tas til følge.
Kommunen har et personalpolitisk mål om: - å oppnå en balansert alders- og kjønnssammensetning, - å rekruttere personer med innvandrerbakgrunn, -å rekruttere personer med nedsatt funksjonsevne,- å rekruttere uavhengig av livssyn og seksuell orientering.
Kommunen ønsker ikke å bli kontaktet av annonse/telefonselgere.
Kontaktinformasjon
Anita Larsen, Enhetsleder Økonomi, 41148194
Arbeidssted
Rådhusveien 3
1482 Nittedal
Søk på stillingen:Klikk her
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver:Nittedal kommune
Referansenr.:4347753426
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 01.03.2021
Om bedriften
Nittedal kommune har ca. 25.000 innbyggere og ligger 20 minutter fra Oslo sentrum i grønne og landlige omgivelser. Vi har et rikt kulturliv innen idrett, friluftsliv, musikk, dans og teater, kunst og håndverk. Mer enn 150 ulike lag og foreninger gjør at de fleste vil føle seg hjemme her også i fritiden. Vi er et populært utfartsmål for friluftsinteresserte både sommer og vinter.