Stipendiatstilling - forskningsprosjektet «Education for plurilingualism: Metalinguistic awareness in early instructed language learning» (MetaLearn)
Jobbnorge ID: 187819
Om stillingen:
Ved Høgskulen på Vestlandet (HVL), Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett, er det ledig en midlertidig stilling som stipendiat som inngår i NFR-prosjektet «Education for plurilingualism: Metalinguistic awareness in early instructed language learning» (MetaLearn).
Stillingen er knyttet til Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking (ISLMT). I tillegg til å være prosjektmedlem i MetaLearn vil kandidaten også bli tatt opp i ISLMTs forskergruppen Analyzing and Assessing Linguistic Multicompetence (AALM).
Ph.d.-kandidaten vil arbeide på forskningsprosjektet MetaLearn (https://prosjektbanken.forskningsradet.no/#/project/NFR/303375). MetaLearn skal utvikle et verktøy for å måle metaspråklig bevissthet (MSB) i norsk sammenheng og bruke dette verktøyet for å kartlegge hvordan MSB utvikler seg når unge skolebarn lærer et fremmedspråk på skolen. MetaLearn skal også undersøke ulike faktorer (kontekstuelle, individuelle og språklige) som kan tenkes å ha en sammenheng med utviklingen av MSB. I tillegg skal prosjektet undersøke om, og i så fall hvordan, bestemte klasseromsaktiviteter kan bidra til å utvikle elevenes MSB.
MetaLearn benytter ulike datakilder og metoder, blant annet språkprøver, data fra spørreundersøkelser, forskningsintervju og klasseromobservasjon. Den som blir ansatt, vil være med i å utvikle MSB testen og i å undersøke hvordan MSB utvikler seg i unge skolebarn i sammenheng med ulike faktorer. Som en del av å undersøke kontekstuelle faktorer vil den som blir ansatt også være med i undersøkelsen av lærernes holdninger og praksis i forhold til MSB.
Den konkrete utformingen av Ph.d.-prosjektet er avhengig av forskningsprosjektets behov, kandidatens fagbakgrunn og kandidatens interesser. Tiltredelse i Oktober 2020 er ønskelig.
Ph.d.-kandidaten vil ha hovedveilederen fra engelskmiljøet ved Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking (ISLMT) ved Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett (FLKI) ved HVL.
Ansvars- og arbeidsområde:
I løpet av ansettelsesperioden skal ph.d.-kandidaten gjennomføre opplæringsprogrammet for ph.d.-kandidater, skrive tre vitenskapelige artikler som knyttes sammen med en kappe og fullføre ph.d.-graden. I tillegg vil kandidaten blant annet kunne ha følgende oppgaver: Analysere statistisk og behandle kvantitative data (bakgrunnsvariabler og prøveresultater), delta i datainnsamling, behandle kvalitative data, presentere resultatene i nasjonale og internasjonale fora.
Innen tre måneder etter tiltredelse skal kandidaten ha utviklet en prosjektplan som danner utgangspunkt for opptak til ph.d.-programmet og forskerutdanningen ved HVL. Prosjektplanen skal springe ut av hovedprosjektet MetaLearn, og kandidaten vil få veiledning i arbeidet med å utvikle den.
En ph.d.-kandidat som har høy kompetanse i norsk vil tilsettes i et 4-årig opplæringsprogram for ph.d.-graden, hvorav 25% av tiden vil utgjøre pliktarbeid undervisning, utviklingsarbeid eller administrasjon. Dette arbeidet utføres ved Høgskulen på Vestlandet.
For kandidater som ikke har høy kompetanse i norsk vil tidsrammen for opplæringsprogrammet for ph.d.-graden være på 3 år, altså uten 25 % undervisningsarbeid.
Det er videre en forutsetning at de som blir tilsatt, har arbeidsplassen sin ved Campus Bergen i tilsettingsperioden. Stipendiatstillingene er rekrutteringsstillinger som skal bidra til et aktivt forskningsmiljø ved Høgskolen på Vestlandet.
Kvalifikasjonskrav:
Ph.d-kandidaten må ha mastergrad/hovedfag eller tilsvarende i engelsk med språkfaglig innretning. Andre mastergrad/hovedfag, f.eks. norsk, psykologi eller samfunnsfag, kan også være relevante hvis relevansen er tilstrekkelig dokumentert.
Søkeren må kunne dokumentere høy kompetanse i engelsk og norsk, både skriftlig og muntlig.
Søkere må legge ved en foreløpig prosjektbeskrivelse på inntil fem sider, som presenterer tema, problemstilling og valg av teori for et potensielt forskingsprosjekt knyttet til MetaLearn. Denne foreløpige prosjektskissen blir brukt til vurdering av kvalifikasjonene til kandidaten, og vil ikke være den endelige prosjektbeskrivelsen. (Et eksempel på mal for prosjektbeskrivelse finnes her: https://www.hf.uio.no/forskning/phd/soknad-opptak/prosjektbeskrivelse.html). Det endelige stipendiatprosjektet vil bli utformet i tett samarbeid med veilederne etter oppstart.
Ph.d.-kandidaten som blir tilsatt må bli tatt opp i doktorgradsprogrammet "Studiar av danning og didaktiske praksisar" ved Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett (FLKI). Det er en forutsetning at stipendiater fyller kravene for opptak til ph.d.-studiet. Normalt tar programmet opp bare kandidater med karakter A eller B på mastergraden. Søknad om opptak til doktorgradsprogrammet skal først sendes etter tilsetting. Endelig prosjektskildring og plan for gjennomføring av forskerutdanningen skal være godkjent av høgskolen senest 3 måneder etter at man har tiltrådt stillingen.
Ønskede kvalifikasjoner
Fagbakgrunn i andrespråkstilegnelse, flerspråklighet eller språktesting er særlig relevant for stillingen.
Det vil veie positivt for søknaden om søkeren
- Har kunnskap om metaspråklig bevissthet og/eller språkbevissthet.
- Har erfaring med og/eller interesse i statistiske analyser.
- Har erfaring med og/eller interesse i kvalitative analyser.
- Har kunnskap om det norske skolesystemet og/eller undervisningserfaring.
- Har kompetanse i andre språk i tillegg til engelsk og norsk.
Personlige egenskaper
Den som blir tilsatt må kunne arbeide selvstendig, ta initiativ og være fleksibel i tillegg til gode samarbeids- og formidlingsevner. Det er også påkrevet en stor grad av pålitelegheit og høy etiskbevissthet i forskningsarbeidet.
Hvordan søke på stillingen?
Send søknad og CV ved å klikke på knappen merket "Søk stillingen" på denne siden.
Vi gjør oppmerksom på at søknader blir vurdert ut fra den informasjon som er lagt inn i www.jobbnorge.no ved søknadsfristens utløp. Det er søkers ansvar å sørge for at alle relevante vedlegg er lagt inn innen fristen, herunder masteroppgaven/hovedfagsoppgaven og inntil fem vitenskapelige arbeider de ønsker å ha med i vurderingen, fullstendig publikasjonsliste, prosjektbeskrivelse, attester og vitnemål. Dersom vitnemålene, karakterutskrifter eller annen dokumentasjon ikke er på et skandinavisk språk eller engelsk, må søker selv laste opp attesterte omsettinger. Hvis vedleggene overskrider 15 MB må de komprimeres før opplasting eller legges ved som lenke.
Mastergradsoppgaven må være levert til vurdering innen søknadsfristen, og mastergraden må være godkjent senest fire uker etter søknadsfristen.
Søker må i tillegg legge ved NOKUT sin generelle vurdering om utdanningen (bachelor- og mastergrad) samsvarer med norsk mastergrad. Se www.nokut.nofor mer informasjon om vurdering av høyere utdanning. Vi gjør oppmerksom på at søknad om vurdering fra NOKUT kan ta tid og søknaden bør sendes så tidlig som mulig når du vet at du vil søke stipendiatstilling. Dersom du ikke har fått svar fra NOKUT innen søknadsfristen, legger du ved dokumentasjon fra NOKUT om at de har mottatt søknaden din.
Søkere til vitenskapelige stillinger blir vurdert av en sakkyndig komité. Bedømmelsen skjer på bakgrunn av dokumentert kompetanse, inntil 5 vitenskapelige arbeider. På bakgrunn av komiteens innstilling vil aktuelle søkere bli innkalt til intervju og prøveforelesning. Tilsettingsorgan er tilsettingsutvalget/råd ved Høgskulen på Vestlandet.
Søknadene blir sendt elektronisk til det sakkyndige utvalget. Søknader kan ikke sendes på e-post til enkeltpersoner ved høgskolen.
Vi tilbyr:
- Gode pensjons-, forsikrings-, og låneordninger i Statens pensjonskasse
- Spennende fagmiljø med mulighet for kompetanseheving - og utvikling
- Muligheter for trening i arbeidstiden
Stillingen som stipendiat lønnes i stillingskode 1017/ 1378 Stipendiat, lønnstrinn 54. Videre opprykk skjer etter tjenesteansiennitet i stillingen.
Fra lønnen blir det trukket 2 % innskudd til Statens pensjonskasse. Den som blir tilsatt, må rette seg etter de retningslinjer som til enhver tid gjelder for stillingen.
Generell informasjon:
Vi gjør oppmerksom på at i henhold til ny offentlighetslov kan opplysninger om søkeren bli offentliggjort selv om søkeren har anmodet om ikke å bli oppført på søkerlisten. Søkere vil bli varslet dersom slik anmodning ikke tas til følge.
Høgskulen på Vestlandet er under omstilling, og det kan bli gjort endringer i stillingen sitt ansvarsområde og plass i organisasjonen.
Den statlige arbeidsstyrken skal i størst mulig grad gjenspeile mangfoldet i befolkningen. Det er derfor et personalpolitisk mål å oppnå en balansert alders- og kjønnssammensetning, rekruttere personer med minoritetsbakgrunn, personer med nedsatt funksjonsevne og hull i CV.
Kontaktperson(er) ved Høgskulen på Vestlandet er:
- Førsteamanuensis Christine Erna Elisabeth Möller-Omrani
telefon: + 47 55 58 58 94, email: cemo@hvl.no
Samspill, bærekraft og nyskaping
Samspill, bærekraft og nyskaping skal kjennetegne alt vi gjør.
Vi skal bli et universitet med en tydelig profesjons- og arbeidslivsrettet profil.
Video: https://youtu.be/z-Py_In-Eyg
Se annonsen og søk på stillingen www.jobbnorge.no
Om bedriften
Høgskulen på Vestlandet (HVL) er en av de største høgskolene i landet, med om lag 1 800 ansatte og 16 000 studenter fordelt på fem campus i Førde, Sogndal, Bergen, Stord og Haugesund.
Vi har sterke og innovative fagmiljø innen helse- og sosialvitskap, ingeniør- og naturvitskap, økonomi, samfunnsvitskap og maritime studier, og lærerutdanning, kultur og idrett. HVL tilbyr bachelor-, master- og doktorgradsutdanningar og ulike årsstudium.
HVL er tett på arbeidslivet, regionen og studentene, og har mål om å bli et universitet med profesjons- og arbeidslivsrettet profil.
Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett har fire institutt med tilsette i Bergen, Sogndal og på Stord. Fakultetet er en av de største lærarutdanningsinstitusjonene i landet med rundt 6200 studenter og 550 tilsette, og tilbyr barnehagelærarutdanning, grunnskulelærarutdanning for 1.-7. og 5.-10. trinn, praktisk-pedagogisk utdanning, bachelorutdanninger, masterutdanninger og Ph.d.-program. Fakultetet har et omfattende etter- og videreutdanningstilbud. Forskingsaktiviteten ved fakultetet blir organisert i forskingsprogram og forskergrupper.
Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking har 160 tilsette i Bergen, Sogndal og på Stord.
Instituttet gir undervisning på alle nivå og er involvert i barnehagelærerutdanningen, grunnskulelærerutdanningene (masternivå fra høsten 2017), og i bachelorutdanningen i tegnspråk og tolking. I tillegg gir instituttet masterutdanninger i undervisningsvitenskap og masterutdanning i barne- og ungdomslitteratur. Instituttet bidrar også i Ph.D.-programmet Danning og didaktiske praksiser.
Tilsette på instituttet er involvert i forsking som er relevant for utdanningene våre og deltar i faglig nettverksarbeid både nasjonalt og internasjonalt. Instituttet har som mål å være i front av skole- og profesjonsorientert kompetanseutvikling innenfor sine fagfelt. I denne sammenhengen er vi i kontinuerlig samarbeid med viktige aktører i regionen om for eksempel videreutdanning og skole- og barnehagebasert kompetanseutvikling.