Barnevernkonsulent
Sitter du med kunnskap og kompetanse knyttet til barnevernsarbeid? Har du gode medmenneskelige egenskaper?
Har du lyst til å utgjøre en forskjell for barn og foreldre? Ønsker du å bidra aktivt til å utvikle en moderne og god
barnevernstjeneste? Da er kanskje du den vi trenger på laget vårt.
Ved barneverntjenesten i Melhus og Skaun er det ledig 1 fast stilling som barnevernkonsulent i mottak- og undersøkelsesteam i 100 % stilling.
Stillingene inngår i virksomheten Familie, forebygging og mestring. Du vil med andre ord bli del av et aktivt fagmiljø hvor det legges til rette for kompetansedeling, veiledning og tverrfaglig samarbeid.
Vi er en interkommunal barneverntjeneste, og sammen med Skaun har vi 19 årsverk. Barneverntjenesten i Melhus og Skaun er i utvikling, og i fellesskap er vi i gang med å utvikle gode og robuste tjenester slik at vi kan hjelpe barn og familier på en best mulig måte. Det er en hektisk og spennende arbeidsplass, med hyggelige og kompetente kollegaer.
Barneverntjenestens verdier er klokskap, raushet og samarbeid, og gjennom disse verdiene ønsker vi å møte barn, foreldre og samarbeidspartnere. Vi vektlegger å ta barn og unge med på avgjørelser og ber dem om tilbakemelding på vårt arbeid.
Barneverntjenesten er inndelt i to team; mottak/undersøkelsesteam og tiltak/omsorgsteam. Begge teamene driftes av hver sin fagleder. Stillingene som er utlyst, er i mottak- og undersøkelsesteam.
Mottak/undersøkelsesteam har ansvaret for
Mottak; ta imot nye henvendelser og gjennomgå bekymringsmeldinger
Akuttarbeid
Gjennomføre undersøkelser
Forvaltningsarbeid i saker der barn mottar hjelpetiltak
Forberede og gjennomføre saker for nemnd og rett
Kvalifikasjoner
Barneverns- eller sosialfaglig utdannelse på bachelornivå, gjerne med relevant videreutdanning.
Vi ønsker oss en person med
God erfaring fra arbeid i kommunal barneverntjeneste
Erfaring med akutt- og mottaksarbeid, utredning og saksbehandling etter Lov om barneverntjenester
Gode IT-kunnskaper
Fleksibilitet ift. arbeidstid
Førerkort klasse B. Muligheter for å disponere egen bil (godtgjøres etter statens satser)
Engasjement og ønske om å utgjøre en forskjell i utviklingen av fremtidige, gode offentlige tjenester
Personlige egenskaper
Gode evner innen kommunikasjon og samhandling
Evne til å arbeide både selvstendig, i team og tverrfaglig
Evne til å håndtere høyt arbeidstempo og kunne takle følelsesmessige belastninger over tid
God skriftlig og muntlig fremstillingsevne
Evne til å strukturere og planlegge egen arbeidshverdag, og sørge for god fremdrift i arbeidet
Personlige egenskaper som er viktige for stillingen vil bli vektlagt
Vi tilbyr
Faglige utfordringer i en tjeneste med høy faglig kompetanse
Godt tverrfaglig samarbeid
Faglig veiledning og prosessveiledning
Tilrettelegging for deltakelse i etter- og videreutdanning
Ekstern og intern kursvirksomhet
Hyggelig og inkluderende arbeidsmiljø
Lønn og arbeidsvilkår i henhold til lov og avtaleverk
Gode pensjonsvilkår
Andre opplysninger
Melhus kommune praktiserer meroffentlighet ved tilsettinger. Dette innebærer at du som søker må begrunne særskilt om du ønskes unntatt offentlighet. Begrunnelsen vurderes i forhold til reglene i Offentlighetsloven. Hvis det etter kommunes vurdering ikke foreligger en særskilt grunn, vil søknaden bli offentliggjort. Søkere vil bli kontaktet før offentliggjøring. Til orientering: ønske om unntatt offentlighet med begrunnelse i at nåværende arbeidsgiver ikke skal bli kjent med søknaden regnes ikke som særskilt grunn.
Politiattest ikke eldre enn 3 måneder må fremvises før tiltredelse i stillingen.
Søknad sendes
Melhus kommune benytter fullelektronisk søknadsbehandling. Søknader sendes via det elektroniske søknadsskjemaet under aktuell stilling. All korrespondanse i etterkant skjer pr e-post. Vær påpasselig med at din e-postadresse er skrevet riktig.
Ved innsending av elektronisk søknad, vil du få en bekreftelse på at søknaden er mottatt på din e-post adresse. Om du ikke mottar slik bekreftelse innen kort tid, er søknaden ikke mottatt. For spørsmål ta kontakt med Servicesenteret i Melhus kommune på tlf 72 85 80 00.
Det er ikke mulig å legge ved attester og vitnemål, disse må tas med til intervju.
Om bedriften
Virksomheten Familie- og forebygging består av PP-Tjenester, Barneverntjenester, Helsestasjon- og skolehelsetjenesten, Rus og tiltakstjenester, Psykisk helsetjenester og tjenester fra NAV. Vår ambisjon er å gi bistand til Melhus kommunes innbyggere gjennom god tjenesteyting hvor lett tilgjengelighet, brukermedvirkning og samhandling vektlegges.