Barneverntjenesten - vikariat som rådgivende jurist
Stillingsannonsen er inaktiv.Bodø Kommune
Barneverntjenesten
Beskrivelse
Barneverntjenesten Bodø, Steigen, Værøy og Røst har ledig 100 % vikarstilling som rådgivende jurist. Tiltredelse snarest. Varighet 1 år, og mulighet for fast ansettelse.
Barneverntjenesten Bodø, Steigen, Værøy og Røst samarbeider etter vertskommunemodellen med Bodø som vertskommune. Tjenesten har hovedkontor i Bodø. Barneverntjenesten i Bodø drifter også interkommunal barnevernvakt for Bodø, Steigen, Værøy, Røst, Gildeskål, Rødøy og Træna.
I løpet av ett år har vår barneverntjeneste kontakt med ca 1000 barn og / eller deres foreldre. I tillegg kommer anonyme og uformelle henvendelser for råd/veiledning fra samarbeidspartnere og private.
Til sammen har tjenesten 73,4 årsverk fordelt på seksjon Mottak/vakt, Barneseksjonen som også har ansvar for Værøy og Røst, Ungdomsseksjonen, Omsorgsseksjonen, barneverntjenesten avdeling Steigen, Ressursteamet, Utekontakten, Bo & Nærmiljøtiltak, samt stabs- og støttefunksjoner som merkantil, systemansvarlig og juridiske rådgivere. Seksjon Mottak/vakt drifter også en godt fungerende vakttjeneste som er operativ 24/7, iht barnevernloven.
Tjenesten tar i mot studenter i barnevern og sosialt arbeid, samt har lærling i kontorfag.
Tjenesten er organisert inn under Bodø kommunes oppvekst- og kulturavdeling, se ny oppvekstplan på Bodø kommunes hjemmeside.
Arbeidsoppgaver
- Juridisk råd og veiledning til medarbeidere, individuelt og gruppevis
- Bistå barnevernleder og ledergruppa i ulike problemstillinger og oppgaver
- Ved behov, gi juridisk råd og veiledning eksternt, i barnevernrelaterte emner
- Forelese i juridiske emner, internt og eksternt
- Skrive saksframlegg for Fylkesnemnda
- Prosedering i Fylkesnemnda ved behov
- Samarbeid med kommuneadvokatens kontor
- Bistå i kvalitetssikring
- Ved behov delta og bistå på møter med brukere og samarbeidspartnere
- Delta i vurderinger vedrørende plasseringer/akuttplasseringer
Kvalifikasjoner
- Minimum juridisk embetseksamen eller master i rettsvitenskap
- Gode kommunikasjonsevner og god skriftlig og muntlig framstillingsevne
- Datakunnskaper og kan lære deg saksbehandlingsprogram
Personlige egenskaper
- Du har ett positivt menneskesyn og god relasjonskompetanse
- Du har evne til å opptre med respekt, ydmykhet og raushet
- Du er støttende også i uforutsigbare situasjoner
- Du er fleksibel og positiv, har god arbeidskapasitet og evner å stå i stressede og vanskelige situasjoner
- Du er reflektert, kan nyansere og er løsningsorientert
- Du liker å jobbe selvstendig og i team
- Du jobber godt både på system og individnivå
- Du er målrettet og har god gjennomføringsevne
- Du er opptatt av at barnevernet ikke pådrar seg brudd på myndighetskrav og fristbrudd i undersøkelser
- Du kan planlegge og har god systematikk både i arbeidet og i saksbehandlingen
- Du vil bidra til faglig utvikling
Vi tilbyr
- Faglige og meningsfylte utfordringer
- Et engasjerende og godt arbeidsmiljø, med kompetente og dyktige kollegaer
- En tjeneste opptatt av utvikling og forbedring, og mulighet til medvirkning
- Opplæring og tett oppfølging i startfasen
- Tjenestebiler til felles benyttelse
- Flexi-tid iht. Bodø kommunes reglement
- Lønn etter gjeldende tariff
Annet
Aktuelle søkere vil bli innkalt til intervju, og personlig egnethet vil inngå i vurderingen.
Lønn etter gjeldende tariffavtale.
Søkere må benytte elektronisk søknadsskjema.
Vi oppfordrer kvalifiserte til å søke uansett alder, kjønn, funksjonshemning eller kulturell bakgrunn. Fast ansatte i Bodø kommune med fortrinnsrett som overtallig, ferdig attført eller som ønsker å øke sin stillingsandel oppfordres til å søke.
For alle stillinger gjelder de regler som går fram av lover, reglement og gjeldende tariffavtale. Ved første gangs ansettelse i kommunen gjelder en prøvetid på 6 måneder. Det gjøres oppmerksom på at søkerens navn kan bli offentliggjort, selv om søkeren ber om å ikke bli oppført på søkerlisten. Dokumentasjon på utdanning og praksis skal ikke sendes inn, men legges fram i forbindelse med intervju. Dette gjelder også for interne søkere.
Om arbeidsgiveren
Arbeidsgiver
Bodø Kommune
Adresse
Kongens gate 23, 8006 Bodø
Bodø ble kåret til Norges mest attraktive by i 2016. Først og fremst fordi vi er svært offensive, gode på samhandling og fordi vi stadig utvikler nye og smarte løsninger. Våre 4500 medarbeidere får det til å skje og utfører det lille ekstra - hver dag!Aldri har Bodøfolk vært stoltere av byen sin, og aldri har det vært mer spennende å jobbe for Bodø kommune.
Om stillingen
Heltid/deltid
Heltid
Sektor
Offentlig
Sist endret: 8. juni 2019
Hentet fra: Bodø kommune
Referanse: ansatt.bodo.kommune.no/recruitment/opening?0?3465/2019-ALS
Stillingsnummer: f03cb2e4-886c-4978-be18-3d1f67dc8624