Analytisk og initiativrik controller -- Eiendomsutvikling og -forvaltning
Org. nr: 971278374 Stillingsident: 4412130194 Presentasjon av stillingen:
Avdeling eiendomsutvikling og forvaltning har nå ledig en spennende stilling som Controller/økonomirådgiver i staben.
Staben gir råd i saker som gjelder Statsbyggs eiendomsportefølje i et faglig, økonomisk og strategisk perspektiv. Oppgavene omfatter virksomhetsstyring, budsjetter og rapportering, inkl. oppfølging av lønnsomhet på porteføljenivå. I tillegg utarbeider staben portefølje- og risikoanalyser, og har oversikt over trender og utviklingstrekk som påvirker Statsbyggs håndtering av eiendomsporteføljen nasjonalt og internasjonalt. Staben har overordnet ansvar for prosesser og internkontroll i Eiendomsavdelingen, og prosessansvaret for Statsbyggs kontraktforvaltningssystem ISY Eiendom, herunder fakturering av leiekontrakter og rådgivning i bruk av systemet.
Som controller/økonomirådgiver i Eiendomsavdelingen vil du ha det overordnede ansvaret for oppfølgingen av økonomi og rapportering for avdelingen, herunder en husleieportefølje med årlig inntekt på over 5 mrd. kroner. Du vil også være avdelingens bindeledd inn til avdeling for økonomi og virksomhetsstyring.
Arbeidsoppgaver
- Ansvar for å utarbeide, følge opp og rapportere på husleieinntekter og budsjett
- Løpende overordnet oversikt og kontroll over økonomi og virksomhetsplan
- Planlegging og oppfølging i Statsbyggs økonomi- og prosjektstyringssystemer
- Ansvar for enhetlig utførelse av arbeidsprosesser innen økonomistyring, og internkontroll i eiendomsavdelingen
- Gjennomføring av benchmarking og analyser
- Bidra i den strategiske styringen, virksomhetsanalyser og utvikling av Statsbyggs eiendomsportefølje
- Økonomistøtte og faglig veiledning og bistand til ledere og ansatte i avdelingen
- Delta i utarbeidelse av og implementering av overordnede strategier for eiendomsutvikling og forvaltning
Kvalifikasjoner
- Relevant høyere utdanning innenfor økonomi/finans fortrinnsvis på masternivå
- Nødvendig med solid relevant erfaring
- Erfaring fra økonomioppfølging av investeringer og porteføljestyring, gjerne innen bygg- og eiendomsbransjen
- Kjennskap til offentlig forvaltning, budsjettprosesser og statens økonomireglement er en fordel
- Kjennskap til metoder innen risikovurderinger og/eller intern kontroll
- God kjennskap til bruk av digitale verktøy, med god kompetanse på Excel
Personlige egenskaper
- Evner å se helhet samtidig som du ser og forstår detaljer
- Løsningsorientert, fleksibel og endringsdyktig
- Strukturert og analytisk
- Jobber godt selvstendig, og har høy arbeidskapasitet og leveranseevne
- Utviklingsorientert og har evne til å tenke nytt og være kreativ
- Gode samarbeids- og kommunikasjonsevner skriftlig og muntlig
Vi tilbyr
- Spennende oppgaver i tverrfaglig miljø med gode utsikter for faglig og personlig utvikling
- Gode pensjons- og forsikringsordninger og boliglån gjennom Statens Pensjonskasse
- Fleksibel arbeidstid og gode velferdsordninger som støtte for trening og eget bedriftsidrettslag
- Stillingen lønnes iht. statens lønnsregulativ fra kr 600 000,- til kr 750 000,- avhengig av kvalifikasjoner. For særlig kvalifiserte kan høyere lønn vurderes
Kontaktinformasjon
Jorunn Braaten Sehlmann, avdelingsdirektør, 970 37 397
Arbeidssted
Biskop Gunnerus gate 6
0155 OSLO
Søk på stillingen:Klikk her
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver:Statsbygg
Referansenr.:4412130194
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 22.08.2021
Om bedriften
Statsbygg er en av Norges største byggherrer og eiendomsforvaltere, og gir råd til staten i bygge- og eiendomssaker. På vegne av staten leder vi noen av landets største byggeprosjekter og tar vare på noen av våre aller viktigste eiendommer. Statsbygg skal tenke og handle langsiktig, og derfor er det viktig at vi setter oss ambisiøse og ansvarlige mål. Vi skal være en virksomhet som ser kundenes behov i dag og i framtiden, og satser spesielt på digitalisering, innovasjon og klima.
Vi mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi ønsker medarbeidere med ulik kompetanse, livserfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Vi vil tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det. Aktuell tilrettelegging kan for eksempel være tekniske hjelpemidler, tilpasning av møbler eller endring av rutiner, arbeidsoppgaver og arbeidstid. Les mer om inkludering og mangfold her
Etter søknadsfristens utløp vil det bli utarbeidet offentlig søkerliste. Søkere kan bli oppført på søkerlisten selv om vedkommende har anmodet om konfidensiell behandling. Søkere vil i så fall bli varslet før offentliggjøring.