Brenner du for næringsutvikling?
Som kommunalsjef for næring og arbeid vil du få ansvar for å gjennomføre strategier for næringsutvikling i Drammens-regionen. Stillingen innebærer et særlig ansvar for og en ledende rolle i utviklingen av arbeidet med å knytte næringslivet tettere opp mot kommunens virksomhet.
Du vil også få ansvar for å gjennomføre strategier som fremmer arbeid og inkludering i kommunen, for utviklingen av NAV-tjenester i nær dialog med direktør for arbeid og inkludering og leder for NAV.
Stillingen preges av et stort behov for tverrfaglig samarbeid i hverdagen. Det forventes at du i tillegg til å utvikle eget fagområde jobber tett med andre kommunalsjefer og stabsledere for å nå kommunens felles mål. Som kommunalsjef for næring og arbeid blir du en del av rådmannens utvidede ledergruppe og du får en sentral rolle i etableringen av ny kommune. Du rapporterer personalmessig til direktør for arbeid og inkludering, og vil rapportere faglig til flere av direktørene i rådmannens lederteam.
Sentrale arbeidsoppgaver
• Delta i utvikling og gjennomføring av strategier og planer for næringsutvikling, samt organisere og videreutvikle næringslivskontakt med kommunen
• Rådgiving til kommunens ledelse i næringsspørsmål
• Tilrettelegging for næringsvekst, etablering samt utvikling av spennende løsninger
• Legge til rette for betydelig økt nærings-, innbygger- og brukermedvirkning
• Utvikle en arbeidsform basert på relevant samhandling med interne og eksterne aktører
• Delta i utredningsarbeid, utarbeide saker til formannskapet/rådmannens lederteam, samt følge opp vedtak
• Sikre utvikling og ivaretakelse av NAV kontorer og tjenester på et høyt kvalitetsmessig nivå
Kvalifikasjoner
• Høyere relevant utdanning, fortrinnsvis på masternivå. Relevant næringslivserfaring kombinert med 3-årig utdanning er også aktuell bakgrunn
• Erfaring fra arbeid og dialog med næringslivsaktører/næringsutvikling
• Erfaring med å lede ledere
• Erfaring som prosjektleder eller som ansvarlig for gjennomføring av store og komplekse arbeidsoppgaver
• Erfaring med ledelse av strategiske oppgaver
• Har ledet større utviklings- eller endringsprosesser med gode resultater
• God kjennskap til offentlig sektor
Personlige egenskaper
• Du bygger nettverk og utvikler relasjoner
• Du har gode kommunikasjons- og presentasjonsevner
• Du tenker nytt, har endringskompetanse og er omstillingsdyktig
• Du bidrar til engasjement og eierskap til problemstillinger og løsninger hos dem du leder
• Du er fokusert på brukerbehov og resultatoppnåelse
• Du leder gjennom tillit, åpenhet og involvering
• Du tåler å stå i krevende situasjoner og håndtere press og motgang
Personlig egnethet vil bli tillagt stor vekt.
Vi tilbyr
• En unik mulighet til å være med og påvirke utformingen av en ny organisasjon
• Lønn etter avtale
Ta gjerne uforpliktende kontakt med Direktør for arbeid og inkludering Manuela Ramin Osmundsen i Drammen kommune tlf. 90 68 60 30 eller Randi Flugstad i Amrop Delphi, tlf. 90 58 41
Alle søknader og henvendelser behandles konfidensielt i en innledende fase, om ønskelig også overfor oppdragsgiver.
Det vil utarbeides offentlig søkerliste. Evt. ønske om unntak fra offentlighet må grunngis særskilt i søknaden. For å avspeile mangfoldet i befolkningen, oppfordrer vi personer med innvandrerbakgrunn til å søke. For søkere med annen utdanning enn norsk, kreves språkkunnskaper tilsvarende nivå B2. Dette gjelder ikke skandinaviske søkere.
Kontaktpersoner: Randi Flugstad, Manuela Ramin Osmundsen
Telefon: 90 58 41 38, 90 68 60 30
Arbeidssted: Drammen
Søknadsfrist: 24. april