Arbeids- og tjenestedirektør
Vil du bidra i utviklingen, oppfølgingen og styringen av den arbeidsrettede delen av Arbeids- og velferdsetaten? Arbeids- og velferdsdirektoratet skal rekruttere ny Arbeids- og tjenestedirektør, og vi søker deg som ønsker å bidra til videreutviklingen av NAVs tjenester, pålitelig forvaltning og sørge for at flere kommer i arbeid.
Som Arbeids- og tjenestedirektør vil du ha en viktig rolle i de endringsprosessene som skal gjennomføres ved NAV-kontorene i partnerskap med kommunene. Partnerskapet mellom kommune og stat er et av hovedgrepene i NAV-reformen, som skal gi brukerne én dør inn til de offentlige velferdstjenestene. Arbeids- og tjenesteavdelingen har ansvaret for tjenester til arbeidssøkere, brukere og arbeidsgivere. Viktige områder som avdelingen har ansvaret for er arbeidsrettet brukeroppfølging, ulike arbeidsmarkedstiltak, hjelpemidler, inkluderende arbeidsliv og formidling av arbeidskraft. I tillegg er avdelingen fagdirektorat for sosiale tjenester. NAV skal øke kompetansen, rykke nærmere arbeidsmarkedet og bedre brukeropplevelsene.
Til stillingen som Arbeids- og tjenestedirektør ligger ansvaret for arbeids- og tjenestelinjen (herunder NAV kontorene, NAV Kontaktsenter, NAV Arbeidslivssenter og NAV Hjelpemiddelsentral) og tilhørende avdeling i Arbeids- og velferdsdirektoratet. Arbeids- og tjenesteavdelingen i direktoratet bistår med faglige vurderinger til Arbeids- og sosialdepartementet og policy- og politikkutvikling. Avdelingen er fageksperter for politikere, embetsverk og allmennheten i samfunnsdebatten, i tillegg til at den koordinerer og iverksetter vedtatt politikk. Dette innebærer lovtolkning og regelverksutvikling innenfor avdelingens ansvarsområder.
Arbeids- og tjenestedirektøren rapporterer til Arbeids- og velferdsdirektøren og deltar i Arbeids- og velferdsdirektørens ledergruppe.
Arbeidsoppgaver:
Vi tilbyr:
Som Arbeids- og tjenestedirektør vil du ha en viktig rolle i de endringsprosessene som skal gjennomføres ved NAV-kontorene i partnerskap med kommunene. Partnerskapet mellom kommune og stat er et av hovedgrepene i NAV-reformen, som skal gi brukerne én dør inn til de offentlige velferdstjenestene. Arbeids- og tjenesteavdelingen har ansvaret for tjenester til arbeidssøkere, brukere og arbeidsgivere. Viktige områder som avdelingen har ansvaret for er arbeidsrettet brukeroppfølging, ulike arbeidsmarkedstiltak, hjelpemidler, inkluderende arbeidsliv og formidling av arbeidskraft. I tillegg er avdelingen fagdirektorat for sosiale tjenester. NAV skal øke kompetansen, rykke nærmere arbeidsmarkedet og bedre brukeropplevelsene.
Til stillingen som Arbeids- og tjenestedirektør ligger ansvaret for arbeids- og tjenestelinjen (herunder NAV kontorene, NAV Kontaktsenter, NAV Arbeidslivssenter og NAV Hjelpemiddelsentral) og tilhørende avdeling i Arbeids- og velferdsdirektoratet. Arbeids- og tjenesteavdelingen i direktoratet bistår med faglige vurderinger til Arbeids- og sosialdepartementet og policy- og politikkutvikling. Avdelingen er fageksperter for politikere, embetsverk og allmennheten i samfunnsdebatten, i tillegg til at den koordinerer og iverksetter vedtatt politikk. Dette innebærer lovtolkning og regelverksutvikling innenfor avdelingens ansvarsområder.
Arbeids- og tjenestedirektøren rapporterer til Arbeids- og velferdsdirektøren og deltar i Arbeids- og velferdsdirektørens ledergruppe.
Arbeidsoppgaver:
- lede Arbeids- og tjenestelinjen i NAV og Arbeids- og tjenesteavdelingen i direktoratet, som har et bredt spekter av ansvarsområder
- ha ansvar for partnerskapet stat og kommune
- samhandling med eksterne samarbeidspartnere, herunder helse (Helseforetakene, Helsedirektoratet, Helsedepartementet), utdanning (Utdanningsdirektoratet, fylker, regioner, kommuner) og partene i arbeidslivet
- bidra til strategisk utvikling av NAV
- bidra til digitalisering av de arbeidsrettede tjenestene, kontaktsentertjenestene og hjelpemiddelområdet
- bistå i politikkutforming på avdelingens ansvarsområder
- sikre god iverksettelse av politiske vedtak
- høyere relevant utdanning fortrinnsvis på masternivå. Bachelor-grad i kombinasjon med særlig relevant erfaring kan kompensere for utdanningskravet
- erfaring som leder fra relevant virksomhet og på relevant strategisk nivå i kompleks virksomhet med et stort kontrollspenn både i linje og matrise
- kunnskap, interesse, engasjement og forståelse for NAVs samfunnsoppdrag
- forståelse for og kjennskap til partnerskapet stat og kommune, den kommunale delen av NAV, sosialtjenesten samt offentlig forvaltning
- kjennskap til arbeidsmarkedspolitikken
- kunnskap om velferdspolitikken, herunder tiltak og hjelpemiddelområdet i NAV
- kjennskap til virkemiddelbruken
- forståelse av og interesse for modernisering og digitalisering av de arbeidsrettede tjenestene.
- erfaring og ferdigheter på strategisk nivå
- erfaring med kompetanse- og endringsledelse
- trygg i eget lederskap med evne til å sette retning
- stort og synlig samfunnsengasjement
- evner å tenke strategisk, helhetlig og langsiktig og med operativ styringskraft
- utpreget god samarbeids- og kommunikasjonsevne med evne til å etablere gode relasjoner
- evne til å være tydelig og synlig i samfunnsdebatten
- evne til å være tett på krevende faglige problemstillinger
- evne til å kunne håndtere situasjoner med krysspress
- kunne spille på lag med de tilsattes organisasjoner og brukerrepresentanter
Vi tilbyr:
- Spennende og meningsfylte arbeidsoppgaver innenfor et viktig samfunnsområde
- Lønnes i stillingskode 1062, direktør, lønnsspenn 1 200 000,- til 1 500 000,- med mulighet for høyere lønn til særlig kvalifiserte søkere.
- Gode pensjonsordninger gjennom Statens Pensjonskasse
Om bedriften
NAV søker ansatte med hjerte for mennesker og våre fagområder. Vår visjon er å gi mennesker muligheter, og dette gjør vi ved å utvikle Norges beste arbeids- og velferdstjenester.
NAV består av 19.000 kompetente og engasjerte medarbeidere. Vi jobber tverrfaglig i sterke fagmiljøer. Hos oss skal arbeidsmiljøet preges av involvering, åpenhet og tillit.
For å kunne levere best mulig tjenester er det viktig med mangfold i rekrutteringen. Vi oppfordrer derfor personer med innvandrerbakgrunn, nedsatt funksjonsevne og hull i CV-en til å søke jobb hos oss. Vi legger arbeidsforholdene til rette for deg dersom du har behov for det. Ønsker du å bli unntatt fra offentlig søkerliste må du begrunne dette. Del gjerne ditt vitnemål eller karakterutskrifter via vitnemålsportalen.no.