Førsteamanuensis i musikkpedagogikk
Universitetet i Innlandet
Holsetgata 31, 2318 Hamar
Om jobben
- Stillingstittel
- Førsteamanuensis i musikkpedagogikk
- Type ansettelse
- Fast, heltid 100%
- Arbeidsspråk
- Norsk
- Antall stillinger
- 2
- Arbeidssted
- Hybridkontor
Søk på jobben
Søk senest mandag 15. desember
Om stillingen
Ved Institutt for kunstfag og kulturstudier, Universitetet i Innlandet er det inntil to faste, hele stillinger som førsteamanuensis ledig fra 1. august 2026. Stillingenes fagområde er musikkpedagogikk og musikkdidaktikk, og arbeidsoppgavene omfatter forskning, undervisning, og administrative oppgaver knyttet til den faglige virksomheten. Hovedarbeidssted er INNs campus på Hamar.
Som medarbeider ved Institutt for kunstfag og kulturstudier blir du del av et sterkt og engasjert fagmiljø, som har høy forskningsaktivitet og driver musikkpedagogisk forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid på internasjonalt nivå. I tillegg får du mulighet til å undervise og veilede ved studieprogrammer som holder høy kvalitet, og som generelt skårer høyt på student-tilfredshet. Instituttet består i dag av rundt 25 faglige årsverk fordelt på fagområdene kunst og håndverk, drama og musikk, hvorav musikk utgjør det største av fagmiljøene.
Barne- og ungdomskultur er et strategisk satsingsområde ved instituttet og i tillegg står profesjonsfag, kunst- og musikkpedagogikk samt det kunstneriske, utøvende og musikkvitenskapelige sentralt. Instituttet bidrar inn i barnehagelærerutdanning og grunnskolelærerutdanning, tilbyr femårig lærerutdanning i praktiske og estetiske fag – musikk , bachelorutdanning i musikkformidling og utdanning på masternivå i utøvende musikk, samt årsstudium i musikk. Fagmiljøet i musikk er utover dette involvert i Master i kultur- og språkfag og i doktorgradsprogrammet Utdanningsvitenskapelige fag. Instituttets tre fagmiljøer bidrar i etter- og videreutdanning, hvor dramapedagogikk per nå står for den største andelen ved instituttet.
Hos oss får du også mulighet til å delta i en av instituttets to strategiske forskergrupper: Kulturorientert musikkpedagogikk eller Kunstnerisk utviklingsarbeid og estetiske læreprosesser (QUEST). Forskergruppen i kulturorientert musikkpedagogikk er ledende når det gjelder å utforske perspektiver relevante for det musikkpedagogiske fagområdet gjennom en kulturteoretisk inspirert linse.
Ansvar og arbeidsoppgaver
Forskning og utviklingsarbeid
I stillingen får du mulighet til å drive musikkpedagogisk forskning med kulturdidaktisk tilsnitt eller kunstnerisk forskning/kunstnerisk utviklingsarbeid knyttet til estetiske læreprosesser, som er relevant for våre nåværende og fremtidige utdanninger og forskningsportefølje. I stillingen forventes det at du tar initiativ til og bidrar til å utmeisle forskningsprosjekter, deltar og bidrar til forskningsprosjekter som initieres av kolleger internt og eksternt, publiserer og formidler forskningsresultater, tar initiativ og/eller bidrar til søknader om forskningsmidler. Ledelse av forskningsprosjekter og/eller forskergrupper kan også være aktuelt. Videre forventes det at du deltar i og bidrar til å utvide nasjonale og internasjonale nettverk innen utdanning og forskning på nasjonalt og internasjonalt nivå, og at du blir medlem av og bidrar til å videreutvikle en av instituttets to forskergrupper.
Andre sentrale oppgaver er:
- bidra til å videreutvikle det musikkpedagogiske og -didaktiske fagområdet og således bidrar til det internasjonale, nordiske og nasjonale musikkpedagogiske forskningsfeltet, så vel som til videreutvikling og styrking av INNs forskning og utdanninger
- delta i og bygge lokale, regionale, nasjonale og internasjonale forskernettverk, relasjoner og forskningssamarbeid
Undervisning og veiledning
Undervisnings- og veiledningsoppgavene vil være knyttet til musikkutdanningene våre på alle nivå. Områder som er særlig aktuelle for stillingen er musikkpedagogikk, musikkdidaktikk og -metodikk knyttet til mer rene didaktiske emner og profesjonsfag, men også til for eksempel formidling, musikkteknologi eller musikk med de yngste barna. Du må kunne forholde deg til rammeplanstyrte utdanninger og ha forståelse av hva det å drive rammeplanstyrte utdanninger vil si. Det kan også være aktuelt med undervisnings- og veiledningsoppgaver på master- og doktorgradsnivå.
Etter- og videreutdanning og annen oppdragsvirksomhet i samarbeid med arbeids- og kulturliv blir stadig mer aktuelt, og du vil få mulighet til å bidra til utvikling av studieporteføljen. Noe av undervisningen vil kunne medføre reiser til samlinger og praksisplasser i distriktet.
Det forutsettes at du tar initiativ til, planlegger og leder seminarer og kurs, herunder etter- og videreutdanning, i samarbeid med øvrige lærere innen musikkpedagogikk/-didaktikk og i tverrfaglige sammenhenger. Det forutsettes også at du bidrar aktivt til å innhente eksterne midler og med å videreutvikle studieporteføljen i tråd med gjeldende lovverk og øvrige retningslinjer og føringer.
Stillingene vil kunne tillegges andre undervisnings- og veiledningsoppgaver.
Kvalifikasjoner
Formalkompetanse:- Du må kvalifisere for stilling som førsteamanuensis i musikkpedagogikk i henhold til krav gjengitt i forskrift til universitets- og høyskoleloven.
- Det legges vekt på kunnskap om og erfaringer med å benytte studentaktive lærings- og vurderingsformer innen relevante fagområder.
- God skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk/skandinavisk og engelsk.
- Tilfredsstillende digital kompetanse tilknyttet studentrelatert arbeid og aktuelt forsknings- og utviklingsarbeid.
- Erfaring med å gjennomføre forskning, inkludert egen forskning, deltakelse i forskningsprosjekter ledet av andre og ledelse av andre i forskning
- Erfaring med forskningsformidling
- Erfaring med innhenting av eksterne midler
- Internasjonale meritter, slik som erfaring med publisering, fagfellevurdering, redaksjonelt arbeid, nettverksdeltakelse, nettverksbygging etc.
- Undervisning- og veiledningserfaring fra universitets- og høgskolenivå
- Undervisningserfaring fra ett eller flere av praksisfeltene instituttets utdanninger dekker: barnehage, musikk i grunnskolen, kulturskole, musikklinje på videregående, frivillig musikkliv og folkehøgskole eller andre relevante arenaer
- Erfaring med samarbeid relevante for stillingen, med aktører i og utenfor universitets- og høgskolesektoren
- Annen dokumentert erfaring fra faglig-administrativt arbeid fra høyere utdanning (for eksempel kommisjonsarbeid, seksjonsledelse og studieledelse, studieplanarbeid, forskriftsarbeid eller annet relevant arbeid på nasjonalt nivå), planlegging og gjennomføring av ekstern kursvirksomhet, samt vitenskapelige arbeider utover doktorgrad vil kunne bli tillagt vekt.
- Erfaring med KI og bærekraft i forskningssammenheng samt i kunstnerisk og pedagogisk virksomhet teller positivt
Pedagogisk kompetanse:
Utdanningsfaglig kompetanse i form av formell opplæring, kvalitetsutvikling i egen undervisning, veiledning, og vesentlige bidrag til utvikling av utdanningskvalitet, jf. forskrift til universitets- og høyskoleloven.
Med utdanningsfaglig kompetanse menes pedagogisk eller didaktisk kompetanse for å fremme læring, blant annet kunnskap og ferdigheter innen utvikling og gjennomføring av undervisning og veiledning på universitets- og høyskolenivå.
Søkere som ikke kan dokumentere pedagogisk kompetanse ved ansettelse er forpliktet til å gjennomføre universitetets kurs i pedagogikk eller tilsvarende innen to år etter ansettelse.
Søkere må i et vedlegg redegjøre for pedagogiske kvalifikasjoner (utdanning og praksis).
Det er ønskelig med kompetanse i musikkfaglig og/eller tverrfaglig arbeid i grunnopplæringen inkludert klasseromsmetodikk og annen ledelse av musikalsk arbeid med barn og unge og/eller erfaring med tilsvarende arbeid i lærerutdanning, inkludert praksisoppfølging.
Personlige egenskaper:- Gode samarbeidsevner
- Evne til å håndtere utfordringer i et raskt omskiftelig utdannings- og forskningsfelt
Vurdering av hvilken kandidat som er best kvalifisert foretas etter en helhetlig vurdering av utdanning, erfaring og personlig egnethet og øvrige kvalifikasjonskrav slik de er formulert i annonseteksten, i tillegg til motivasjon for stillingen.
Dersom det ikke har meldt seg søker som tilfredsstiller kompetansekravene for fast ansettelse kan det foretas midlertidig ansettelse for inntil ett år i lavere stilling, jf. lov om universiteter og høyskoler § 7-3.
Stillingen og arbeidsoppgavene skal ivaretas i samsvar med gjeldende lov- og regelverk for statsansatte, herunder også Lov om kontroll med eksport av strategiske varer, tjenester og teknologi m.v. Kandidater som etter vurdering av søknad og vedlegg kommer i konflikt med kriteriene i sistnevnte lov, kan ikke tiltre stillingen. Nødvendige godkjenninger må opprettholdes gjennom hele ansettelsesforholdet.
Vi tilbyr
- en spennende og utfordrende jobb ved et universitet i utvikling
- lønn i stillingskode 1011 førsteamanuensis etter Statens lønnsregulativ.
- medlemskap i Statens pensjonskasse, med blant annet gode pensjons- og forsikringsordninger.
For mer informasjon om INN som arbeidsgiver, se her.
Video: https://www.youtube.com/watch?v=F0FVnszhpJYSøke stillingen
Søknad og CV registreres elektronisk via "søk stillingen".
Søknaden må inneholde:- søknadsbrev
- utfyllende CV med oversikt over utdanning, arbeidserfaring, pedagogisk erfaring, administrativ erfaring, akkvisisjonsarbeid, koordineringserfaring og andre kvalifiserende aktiviteter
- bekreftede kopier av vitnemål og attester
- dokumentasjon på pedagogiske kvalifikasjoner i en systematisk, samlet fremstilling, herunder oversikt over formell pedagogisk utdanning, pedagogisk praksis inkludert veiledererfaring. I tillegg til eventuell erfaring med studiekvalitetsutvikling, utvikling av undervisningsopplegg, studieplaner etc.
- i tillegg ønskes inntil én sides refleksjon rundt søkerens pedagogiske grunnsyn og egne pedagogiske utvikling
- oversikt over eksternfinansierte prosjekter
- publikasjonsliste og inntil 10 arbeider legges ved som vedlegg til vurdering
For at din søknad skal kunne bli vurdert må dokumentene legges ved som elektroniske vedlegg til søknaden. Aktuelle søknader vil bli vurdert av en sakkyndig komité.
Aktuelle kandidater vil bli innkalt til intervju og prøving av praktiskpedagogiske ferdigheter.
Har du spørsmål om opplasting av vedlegg eller andre tekniske forhold rundt søknaden kan Jobbnorge kundeservice kontaktes.
Opplysninger om deg kan bli offentliggjort selv om du har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil du bli varslet om dette.
Mangfold og positiv særbehandling
INN mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi ønsker medarbeidere med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaringer og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Vi vil tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det. Aktuell tilrettelegging kan for eksempel være tekniske hjelpemidler, tilpasning av møbler eller endring av rutiner, arbeidsoppgaver og arbeidstid.
Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si positivt særbehandlet på denne måten, må søkerne oppfylle visse krav. Du kan lese mer på arbeidsgiverportalen.
Vi oppfordrer søkere til å krysse av i jobbsøkerportalen dersom de har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn. Avkrysningene i jobbsøkerportalen danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
Kontaktperson for stillingen
Om bedriften
Universitetet i Innlandet har omlag 15 000 studenter og 1 500 ansatte. Vi har studiesteder i Lillehammer, Hamar, Elverum, Rena, Evenstad og på Blæstad, og tilbyr også noen utdanninger på Kongsvinger, Tynset og i Oslo.
Universitetet i Innlandet er kjent for sterke og solide utdannings- og forskningsmiljøer som setter spor etter seg regionalt, nasjonalt og internasjonalt.
Vår visjon er «Sterkere sammen - vi bygger universitetet i tverrfaglig fellesskap, sammen med samfunns- og arbeidsliv.»
Fakultet for Lærerutdanning og pedagogikk (LUP) har for tiden rundt 300 ansatte og 3000 studenter.
Fakultetet tilbyr de fleste former for lærerutdanning så som barnehage- og grunnskolelærerutdanninger, femårig lærerutdanning i praktisk-estetiske fag (musikk), praktisk-pedagogisk utdanning innenfor flere fagområder, samt lektorprogram i språkfag.
I tillegg tilbys en rekke årsstudier, bachelorprogram i både pedagogikk og spesialpedagogikk, 2-årige masterprogrammer innenfor hhv. generell pedagogikk, spesialpedagogikk, tilpasset opplæring, digital kommunikasjon og kultur, kultur- og språkfag (norsk, engelsk, musikk) realfagsdidaktikk (matematikk, naturfag) og utdanningsledelse.
I tillegg kommer omfattende virksomhet innenfor forskning og utvikling og etter- og videreutdanning innenfor fakultetets fagområder.
Fakultetet er ansvarlig for ph.d-programmet i utdanningsvitenskapelige fag og er også bidragsyter på ph.d.-programmet Barns og unges deltakelse og kompetanseutvikling (BUK).
Sektor
Offentlig
Nettsted
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
e2673949-946a-40f6-90da-b76dafe5e36d
- Sist endret
12. november 2025
- Hentet fra
jobbnorge
- Referanse
10269865
Lignende annonser
Administrativ leder ved fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Arbeidsgiver
Universitetet i Innlandet
Sted
Hamar
Arbeidsgiver
Universitetet i Innlandet
Sted
Elverum, Lillehammer
BOA-leder Fakultet for anvendt økologi, landbruksfag og bioteknologi
Arbeidsgiver
Universitetet i Innlandet
Sted
Hamar