Spesialpedagog
Om stillingen
Gjennom særskilt tilrettelagt opplæring for elever med dokumentert tilretteleggingsbehov, vil vi hjelpe elever frem til et kompetansebevis, fagbrev eller vitnemål -- fortrinnsvis innen normert tid.
Høy lærertetthet skal nyttes til utstrakt lærersamarbeid ved at lærerne skal samarbeide om planleggingen, gjennomføringen og evalueringen av opplæringen. Det pedagogiske samarbeidet skal bidra til å kvalitetssikre det pedagogiske tilbudet. Et viktig prinsipp i organiseringen av opplæringen skal være dynamisk differensiering med utgangspunkt i elevens læringsutbytte til enhver tid.
Feiring vgs vil være organisert etter et konsept for særskilt tilrettelagt opplæring som er basert på en flat organisasjonsform med bemyndiggjøring av ansatte. Dette fører beslutningsprosessene nærmere situasjonene som krever avklaringer ved at kontaktlærere, rådgivere, spesialpedagoger samt representanter fra det sosialmedisinske hjelpeapparatet gis mulighet til å møtes, analysere situasjoner, finne løsninger og sørge for at tiltak blir gjennomført i samråd med eleven -- til beste for eleven.
Arbeidsoppgaver
- Før skolestart: Gjennomgang av sakkyndig dokumentasjon. Planleggingsarbeid før skolestart (elevers behov for tilrettelegging/ekstra ressurser).
- Oppfølging av elever i "rød sone" er hovedprioritet.
- Kjennskap til saksgang og rutiner når en elev ikke har tilfredsstillende utbytte av skolens ordinære undervisning.
- Kjennskap til lovverk: friskoleloven og opplæringsloven når det gjelder elevens rettigheter til spesialundervisning og skolens plikter for å ivareta disse på en tilfredsstillende måte.
- Veilede enkeltelever og lærere ift kompenserende programvare.
- Gi nødvendig informasjon til rådgivere, pedagoger og ledelse, og samarbeide med det sosialmedisinske hjelpeapparatet.
- Utredning av vansker internt, eventuelt vurdere og viderehenvise for utredning hos eksterne samarbeidspartnere.
- Samarbeid med eksternt utrednings/behandlingsapparat.
- Deltakelse i ressursteam med ledelse og OT/PPT.
- Hjelpe elever med henvisning til OT/PPT, søknad om spesialundervisning.
- Kontakt og samarbeid med OT, PPT og Opplæringsavdelingen i elevens hjemfylke.
- Igangsettende og koordinerende rolle ved ferdigstillelse av søknader og rapporter innen det spesialpedagogiske feltet.
- Innkalle til samarbeidsmøter ved behov og delta i tverrfaglig samarbeid.
- Veilede og drøfte med lærer i forhold til tilretteleggingstiltak ved prøver og eksamen. Ved behov, bistå elever med søknad og bistå ledelsen med utarbeiding av enkeltvedtak. Utarbeide oversiktsliste over elevenes behov.
- Bistå ledelsen i utarbeidelse av enkeltvedtak, saker hos fylkesmannen og refusjonskrav.
- Bistå ledelsen i å informere nyansatte om tilretteleggingsbehov for enkeltelever, og enkelt innføring i vansker/diagnoser.
Kvalifikasjoner
- Spesialpedagogisk kompetanse på mastergradnivå.
- Erfaring fra spesialpedagogisk systemarbeid er en fordel (for eksempel PPT, BUP eller lignende).
Personlige egenskaper
Personlig egnethet vil bli særlig vektlagt:
- Elevorientert med fokus på elevens ressurser
- Oppriktig interessert i å gjøre en ekstra innsats for at elever som strever skal ha læringsutbytte.
- Gode samarbeidsevner, både med elever, andre pedagoger, med ulike profesjoner og skolens ledelse.
- Helhetstenkende, fleksibel og løsningsorientert.
- God relasjonsbygger og godt humør!
Vi kan tilby
- En spennende stilling i en virksomhet med et viktig samfunnsoppdrag.
- Deltakelse i et faglig miljø med sterk fokus på elevenes læringsutbytte, pedagogikk, skoleutvikling og miljørettet arbeid.
- En virksomhet preget av høy faglig kompetanse, mange ulike profesjoner og dyktige medarbeidere.
- Et utstrakt samarbeid mellom søsterskolene som vil gi mulighet for faglig samarbeid, erfaringsutveksling og kompetanseheving.
- Lønn etter avtaleverket.
- Pensjonsavtale i Statens Pensjonskasse.
Det må fremvises politiattest for fast ansettelse.
Tiltredelse: 1. august 2020.
Søknadsfrist: innen 20 februar 2020.
For spørsmål knyttet til stillingen, kontakt assisterende rektor ved Krokeide VGS, Lena Lie:
Mobil: 413 75 249
Søknad og CV (ikke vitnemål eller attester) sendes per e-post.
Om bedriften
Feiring videregående skole er en nyopprettet skole som tilbyr særskilt tilrettelagt videregående opplæring for ungdom/unge voksne med lærevansker eller psykiske/fysiske utfordringer. En kombinasjon av tilrettelagt undervisning og et godt støtteapparat gjør tilbudet enestående. Vi er nå i gang med å rekruttere dyktige ansatte som alle skal bidra til at våre elever skal klare å gjennomføre en videregående utdanning. Feiring VGS jobber etter samme modell som sin søsterskole, Krokeide VGS, som er lokalisert rett utenfor Bergen.
Feiring videregående skole er en friskole, eid av den ideelle stiftelsen Stiftelsen Krokeide. Skolen er lokalisert på Feiring i Eidsvoll kommune i Viken fylke. Tilbudet er gratis og landsdekkende. Vi tilbyr et trygt miljø med fokus på læring og livsstil. Skolen har eget internat for ca 70% av elevene.