Skolefaglig rådgiver 100% fast, Oppvekstadministrasjonen
Informasjon om arbeidssted og stilling
Grunnet overgang til ny stilling utlyser Oppvekstadministrasjonen en 100 % fast stilling som rådgiver knyttet til primært overordnet skoledrift- og utvikling, med noen oppgaver knyttet til hele oppvekstfeltet. Stillingen inngår som del av stabsfunksjonen i Oppvekst, og vil faglig være knyttet opp både til kommunalsjef og seksjonsleder for drift. Rådgiver skal primært jobbe med overordnet skoleutvikling på lese- og skrivefeltet, utvikle og implementere overordnede styringsdokumenter for hele oppvekstsektoren samt bistå kommunalsjefen i relevante driftssaker.
Oppvekstadministrasjonen består av kommunalsjef, assisterende kommunalsjef, to seksjonsledere og en fagstab på ca 10 årsverk, som til sammen dekker oppveksts 45 enheter fordelt på skoler, barnehager, barnevern, PP-tjeneste, forebyggende helse og kulturskole.
Arbeidsoppgaver
- Ansvar for å utvikle og implementere overordnede styringsdokumenter for hele oppvekstområdet, herunder strategisk plan for oppvekst og tilstøtende styringsdokumenter
- Ansvar for skolefaglig utvikling på lese- og skriveområdet
- Koordinere og drifte kompetansetiltak for aktuelle områder i oppvekstsektoren
- Veilede og bistå kommunalsjefen og skoler på skoleutvikling
- Analysere, bearbeide og formidle relevant forskning og resultater
- Jobbe med politiske saker på aktuelle områder, herunder gjennomføre og/ eller svare opp høringer, skrive saker til politiske utvalg.
- Samarbeid med juridisk rådgiver i oppll. kapittel 9a-saker
- Tilsynsfunksjon for elever med hjemmeundervisning
Erfaring
- Undervisningserfaring og gjerne erfaring med veiledning
- Erfaring med arbeid med skoleutvikling, fortrinnsvis på overordnet kommunalt nivå og fra lese- og skrivefeltet
- God forvaltningskompetanse og forståelse
- Relevant kompetanse på å fremme saker for overordnet administrativt og politisk nivå
Utdanning
- Skolefaglig kompetanse på høgskole/ universitetsnivå (godkjent lærerutdanning med mer)
- Veileder og/ eller lederutdanning anses som en fordel
Personlige egenskaper
- Gode evner til selvstendig planlegging og gjennomføring.
- Analysekompetanse, god skriftlig framstillingsevne og gode kommunikasjons- og samarbeidsevner er en forutsetning.
- Høy grad av orden og systematikk
- Stor arbeidskapasitet, evne til å se løsninger og å samarbeide med interne og eksterne aktører
Personlig egnethet vil bli vektlagt
Vi tilbyr
- En krevende, men interessant og utviklende jobb, som gir mulighet til å påvirke fagutviklingen på skoleeiernivå
- Spennende oppgaver og mange utfordringer
- En engasjert og støttende ledelse og kompetente og positive kolleger
- Lønn etter avtale og fleksibel arbeidstid
- Meget gode pensjons- og forsikringsordninger
Andre opplysninger
Søker må fremlegge gyldig politiattest før tiltredelse.
Vitnemål og attester tas med på eventuelt intervju.
Slik søker du på stillingen
Du søker via linken "Søk på stillingen". Søknaden kan ikke mellomlagres så når du har begynt å søke må du fullføre alle stegene i prosessen. Med bakgrunn i at du ikke kan mellomlagre anbefaler vi at du skriver søknadsteksten i Word eller tilsvarende program først.
Om bedriften
Skien er fylkeshovedstad i Vestfold Telemark fylke og en av landets eldste byer med røtter tilbake til år 900 e. kr. Byen ligger sentralt plassert mellom fjord og fjell på Østlandet, og er en del av Grenland som til sammen har nærmere 100.000 innbyggere. Skien kommune er også en av Vestfold Telemarks største arbeidsgivere og en moderne og spennende arbeidsplass i utvikling. Her jobber 4.300 ansatte daglig for å gi kommunens nærmere 55.000 innbyggere best mulig tjenester. Sammen er vi med på å gjøre Skien til et godt og trygt sted å jobbe, bo og leve. Skien er en spennende og moderne kommune med høyt aktivitetsnivå. Vi har som mål å gi best mulig service på flest mulig områder til byens befolkning. Vår visjon er "Skien - den gode og inkluderende møteplass!"