Jurist, 1-årig engasjement
Org. nr: - Stillingsident: 4246116289 Presentasjon av stillingen:
IMDi har ledig et engasjement som jurist i Kvalifiserings- og arbeidslivsseksjonen, i Bosettings- og kvalifiseringsavdelingen. Engasjementstillingen er 1-årig.
Den som ansettes skal styrke IMDis arbeid med faglige og forvaltningsmessige driftsoppgaver for at vi skal kunne levere på tildelingsbrevet for 2020 og kommende år. Oppgavene er spesielt knyttet til oppfølging av introduksjons-, senere integreringsloven, ovenfor fylkesmenn, kommuner, andre statlige myndigheter og overordnet departement. Som statlig tilsynsmyndighet på introduksjonsloven, tilligger det et særskilt ansvar, blant annet for å beslutte nasjonalt tilsynstema.
For å løse våre utviklings- og driftsoppgaver ifm digitale løsninger har vi behov for juridisk kompetanse. Både knyttet til personvernproblemstillinger og digitalisering av regelverk (oppgaver i sjiktet mellom IKT og juss), og forvaltning gjennom løpende feilretting og endringer i IMDinett. Mht større utviklingsoppgaver er det blant annet iverksatt et prosjekt for tilpasninger til ny lov om integrering, som er avhengig av tilstrekkelig juridisk kompetanse
Arbeidsoppgaver
- Bistå både internt og eksternt med juridisk fagkompetanse ifm implementering av ny integreringslov
- Videreutvikling og testing av det digitale verktøyet Nasjonalt introduksjonsregister (NIR)
- Juridisk bistand til IMDis tjenester for brukere av NIR
- Juridisk veiledning til fylkesmannsembetene
- Utredning av problemstillinger innenfor personvern, herunder tilknyttet IMDis digitaliseringsprosjekt og behandling av søknader om utlevering av data fra IMDis registre til forskningsformål
- Rapportering til departementet (på Fylkesmannens klagebehandling og tilsyn på introduksjonslovens område.)
- Høringsarbeid, knyttet til ulike lover og forskrifter
- Utarbeide saker til overordnet departement vedrørende introduksjonsloven og annet tilgrensende regelverk
- Vurdering av innsynskrav
- Arbeid tilknyttet tilsyn, herunder utvikle og oppdatere tilsynsinstruks og metodehåndbok for tilsyn på introduksjonslovens område
Stillingen inngår i juridisk team i Kvalifiserings- og arbeidslivsseksjonen, faglig underlagt teamleder og personalmessig underlagt seksjonsleder. Teamet består i dag av to fast ansatte.
Noe reisevirksomhet kan påregnes.
Kvalifikasjoner
Utdanning:
- Må-krav: Juridisk embetseksamen eller master i rettsvitenskap
- Ønskelig/fordelskrav : Introduksjonsloven, utlendingsrett, forvaltningsrett, herunder offentleglova, velferdsrett og personvern
Erfaring:
- Må-krav: Arbeidserfaring fra offentlig forvaltning og kjennskap til ulike forvaltningsnivåer og sektormyndigheter
- Ønskelig/fordelskrav:
- Erfaring fra arbeid tilknyttet statlig tilsyn
- Erfaring med digitaliseringsarbeid og forvaltning av digitale systemer
Personlige egenskaper
- God skriftlig og muntlig formidlingsevne
- Gode samarbeidsevner
- Evne til å jobbe selvstendig og løsningsorientert
Vi tilbyr
- Lønn i henhold til statens regulativ som rådgiver stillingskode 1434 kr. 428200-627700 / seniorrådgiver stillingskode 1364 kr. 532200-640200
- Godt arbeidsmiljø med faglig sterke kollegaer
- Lokaler sentralt i Oslo
- Pensjonsordning i Statens pensjonskasse
- IMDi har fleksibel arbeidstidsordning (Fleksitidsavtalen i Staten)
Kontaktinformasjon
Benedikte Cecilie Nilsen, seniorrådgiver, 46612775
Anders Fyhn, seksjonsleder, 41930165
Arbeidssted
Tollbugata 20
0152 Oslo
Søk på stillingen:Klikk her
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver:Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi)
Referansenr.:4246116289
Stillingsprosent: 100%
Engasjement
Søknadsfrist: 16.06.2020
Om bedriften
Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) er et direktorat underlagt Kunnskapsdepartementet (KD). IMDi er et gjennomføringsorgan for integreringspolitikken, og skal som forvaltningsorgan og kompetansesenter styrke kommunenes, sektormyndighetenes og andre samarbeidspartneres kunnskap og kompetanse om integrering og mangfold, slik at kommuners og sektorers samfunnsoppdrag kan utføres best mulig. Direktoratets hovedarbeidsområder er bosetting av nyankomne med flyktningbakgrunn og oppfølging av introduksjonsloven, bidra til økt sysselsetting blant personer med innvandrerbakgrunn, dialog med minoritetsbefolkningen, tilrettelegging av offentlige tjenester, forebygging av tvangsekteskap, kunnskapsutvikling og -formidling. IMDi er nasjonal fagmyndighet for tolking i offentlig sektor.
Direktoratet ble opprettet 1. januar 2006 og har ca. 216 ansatte fordelt på i kontorer i Narvik, Bergen og Oslo. Ca. 30 prosent av IMDis ansatte har innvandrerbakgrunn. Direktoratet har i 2020 ca. 279 mill. kr. i driftsbudsjett og forvalter i underkant av 11 mrd. kr. i tilskuddsmidler
IMDi ønsker å gjenspeile mangfoldet i samfunnet, og det er et personalpolitisk mål å rekruttere personer med innvandrerbakgrunn. IMDi oppfordrer kvalifiserte kandidater med ulik utdanning, arbeids- og livserfaring til å søke jobb hos oss uten hensyn til etnisitet, religion, kjønn, alder, seksuell orientering og funksjonsevne.
IMDi jobber for å realisere regjeringens inkluderingsdugnad om at 5 % av nyansettelser i staten skal være personer med nedsatt funksjonsevne eller hull i CV-en. IMDi er en IA-virksomhet, som innebærer at både arbeidsgiver og de ansatte forplikter seg til systematisk samarbeid for å oppnå mer inkluderende arbeidsplasser.
I samsvar med Offentleglova kan en søker offentliggjøres på søkerliste selv om han/hun har bedt om at søknaden behandles konfidensielt. Vedkommende vil i så fall bli varslet før offentliggjøring.