Veileder NAV Verdal
NAV Verdal har ledig jobb som veileder i 100 % fast stilling.
Stillingen er ledig fra 1.mars.
Vi søker deg med pågangsmot og engasjement, og som er opptatt av å motivere og veilede mennesker på veien mot et liv med mestring og deltakelse i arbeidslivet. Du er handlekraftig, uredd og nytenkende med gode kommunikasjonsferdigheter og har evne til å håndtere oppgaver og mennesker i ulike livssituasjoner.
Vi er en arbeidsplass i endring og utvikling og har forskjellig behov for kompetanse for å lykkes i vårt arbeid. Sammen med våre dyktige kollegaer bidrar du til et felleskap hvor vi bruker vår kompetanse med mål om å bli enda bedre i å bistå de som trenger oss som mest for å bli økonomisk selvhjulpne og aktive samfunnsdeltakere i Verdal kommune. Du har evnen til å se innbyggeren i et helhetsperspektiv hvor samarbeid med andre enheter i kommunen vil være sentralt.
Vi er et team som hver dag jobber for å gi innbyggerne best mulig bistand og hjelp for å nå sine mål. Arbeidsoppgavene dine vil være varierte og vil innebære alt fra avklaring av den enkeltes livssituasjon, kartlegging, råd, veiledning, saksbehandling og oppfølging mot kvalifisering, arbeid og aktivitet. Veiledningen du gir skal støtte innbyggerne i Verdal kommune til selv å være aktiv og ta egne valg i sine endringsprosesser. Dine nye kollegaer har lang erfaring og kunnskap på et bredt fagfelt og du vil bli del av en arbeidsplass hvor tillit, engasjement og trivsel skal være i fokus.
Arbeidsoppgaver
- Kartlegging av innbyggeren sine ressurser, hindringer og muligheter for aktivitet, kvalifisering eller arbeid
- Motivere og tilrettelegge for at innbyggeren skal komme i aktivitet og arbeid
- Veiledning og oppfølging av innbyggere som har behov for bistand til å komme i aktivitet, kvalifisering eller jobb
- Samarbeid og samhandling med behandlere, arbeidsgivere, tiltaksarrangør, oppvekst, politi, helseforetak og andre for å nå innbyggerens mål om aktivitet, kvalifisering eller arbeid
- Veiledning i bruk av NAV sine digitale tjenester
- Saksbehandling og rådgiving
- Betjene vertsfunksjon i kontorets åpningstid for publikum
- Sammen med resten av kontoret bidra til at vi kontinuerlig utvikler bedre brukertjenester og når våre virksomhetsmål
- Endring av arbeidsoppgaver kan og må påregnes
Kvalifikasjoner
- Fullført og godkjent utdanning på bachelornivå. Fortrinnsvis innen fagområdene helse -og sosial, samfunnsvitenskap, sosiologi, pedagogikk, kommunikasjon, HR eller veiledning. Lang og relevant erfaring fra NAV kan kompensere for utdanningskravet
- Erfaring fra veiledning- og oppfølgingsarbeid
- Erfaring fra offentlig forvaltning og saksbehandling
- God kompetanse i bruk av digitale verktøy, men viktigst god evne til å sette deg inn i nye digitale systemer og arbeidsmetodikk
- Arbeidsmarkedskompetanse - kjennskap til arbeidsmarkedet regionalt og lokalt vil være en fordel
- God skriftlig og muntlig fremstillingsevne
- Førerkort klasse B
- Personlig egnethet vil bli vektlagt
Personlige egenskaper
- Du brenner for å utgjøre en forskjell for innbyggerne i Verdal kommune og har et engasjement for vårt samfunnsoppdrag
- Du er strukturert, modig og selvstendig i arbeidet
- Du er god på å bygge tillit, evner å skape gode relasjoner og er opptatt av at vi bygger et sterkt fellesskap på arbeidsplassen
- Du kan kommunisere med ulike mennesker på en klar og tydelig måte
- Du har evne til å sette krav samtidig som du må kunne veilede og motivere til endring
- Du er kreativ og løsningsorientert
- Du evner å drive prosesser og har et ønske om å oppnå gode faglige resultater
- Du evner å håndtere en arbeidssituasjon som kan kreve innsats på flere områder samtidig og som i perioder stiller høye krav til selvledelse
- Du mestrer å stå i saker over tid som vil være emosjonelt krevende
- Du bidrar til en god tilbakemeldingskultur hvor du evner å både gi og ta imot tilbakemeldinger på arbeidet du og dine kollegaer utfører
- Du er opptatt av veiledning og kommunikasjon som fag
Vi tilbyr
- Et arbeidsmiljø med åpenhet, læring og utvikling
- Meningsfylte og spennende arbeidsoppgaver innenfor vårt viktigste samfunnsområde
- Gode muligheter for faglig og personlig utvikling
- En kommune i vekst og utvikling med fantastiske friluftsmuligheter og et levende samfunnsliv
- Fleksibel arbeidstid
- Kommunale lønnsvilkår med pensjonsordning i KLP
- Nye og flotte lokaler med gode fasiliteter for en god arbeidshverdag
Kontaktinformasjon
Rune Trætll Storvik, Avdelingsleder NAV Verdal, 941 97 928, Rune.Tretli.Storvik@nav.noAnders Almenning, Leder NAV Verdal, 934 05 493, Anders.Almenning@nav.no
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: Verdal kommuneReferansenr.: 4615824176
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 20.02.2023
Om bedriften
Fakta om Verdal kommune
Verdal kommunes visjon er «Sterk fortid – stolt framtid». Våre verdier er «Åpen – Trygg – Modig», og disse verdiene skal særprege både det interne arbeid og møtene med innbyggere og samarbeidspartnere. Kommunen har tre hovedsatsingsområder i kommuneplanen, og som skal bidra til å skape ei stolt og bærekraftig framtid for verdalssamfunnet:
- Livskraftig, attraktiv og miljøvennlig – i førersetet for grønn omstilling og grønne verdier
- Inkluderende, raus og mangfoldig – bygd på verdighet, mestring og gode menneskemøter
- Skapende, kompetent og framtidsrettet – en offensiv drivkraft i Trøndelag
Verdal kommune er tradisjonelt et jordbrukssamfunn, men har etter etableringen av Aker Verdal på slutten av sekstitallet blitt et industrityngdepunkt i Midt-Norge. Verdal er hjemkommunen til landets tredje største industripark – en viktig faktor for å forklare kommunens sterke velstands- og befolkningsvekst de siste 50 år. Verdal er spesielt kjent for sitt yrende kulturliv, ikke minst et sterkt amatørteatermiljø som har fostret flere av Norges mest kjente skuespillere.
Kommunen har gode muligheter for friluftsliv fra hav til fjell. Med sine 1000 årsverk er kommunen Verdals største arbeidsgiver. Verdal kommune leverer årlig tjenester til sine 15.000 innbyggere tilsvarende en brutto produksjonsverdi på over 1,3 milliarder kroner.
Slik behandler vi søknader
Verdal kommune praktiserer meroffentlighet, jf. Offentleglova § 11.
Dersom du ønsker å reservere deg fra oppføring på offentlig søkerliste, må dette begrunnes. Opplysninger om søker kan gjøres offentlig selv om søker selv har bedt om konfidensiell behandling. Søkeren varsles dersom ønsket om reservasjon ikke tas til følge, jfr. offentleglova § 25, slik at vedkommende gis anledning til å vurdere om søknaden likevel opprettholdes.
Verdal kommune ønsker å gjenspeile mangfoldet i befolkningen i vår rekruttering. Vi oppfordrer alle som er kvalifiserte til å søke ledige stillinger uansett kjønn, alder, eventuelle funksjonsnedsettelser og flerkulturell bakgrunn. Det samme gjelder dersom man har hatt et lengre opphold fra arbeidslivet.