Fagleder
Org. nr: - Stillingsident: 4264583673 Presentasjon av stillingen:
Vi har ledig fast stilling som fagleder på området arbeidsavklaringspenger.
NAV Klageinstans er organisert som en nasjonal enhet med seks avdelingskontorer, ledet av en styringsenhet. Totalt er vi ca. 220 medarbeidere.
NAV Klageinstans har ansvar for å behandle alle klager over vedtak truffet av NAV sine vedtaksinstanser og skal gjennom dette arbeidet bidra til å øke rettssikkerheten for NAV sine brukere. Vi har også ansvaret for forberedelse av ankesaker for behandling i Trygderetten. NAV Klageinstans bidrar til lik praksis i NAV gjennom systematiske tilbakemeldinger på kvaliteten i saksbehandlingen og med kvalitetshevende tiltak. Vi har også et særskilt ansvar for å bistå med utvikling av rundskriv og tekster ved nye lover, større lovendringer eller ved endring av praksis.
NAV Klageinstans har ansvar for å behandle alle erstatningskrav mot NAV, bistår statens prosessfullmektig i saker for Lagmannsretten og er felles mottak for alle serviceklager for den statlige delen av NAV.
NAV Klageinstans Øst behandler klage- og ankesaker på områdene tekniske- og ortopediske hjelpemidler, arbeidsavklaringspenger, uføretrygd og barnebidrag. Avdelingen består for tiden av ca. 40 medarbeidere og har kontorer sentralt i Tønsberg.
Arbeidsoppgaver
Fagleders hovedoppgaver er å lede det faglige arbeidet innenfor sine ansvarsområder og å veilede saksbehandlere. Et ansvarsområde i klageinstansen omfatter all klage- og ankesaksbehandling, inkludert saker om lovvalg/medlemskap og tilbakekreving, og saker for domstolene og Sivilombudsmannen. Forvaltningsrett og prosessrett hører inn under ansvarsområdet.
- bistå avdelingens leder med å sikre enhetens totale leveranser på saksbehandling
- drive saksbehandling og kvalitetssikring på sine ansvarsområder
- sikre at saksbehandlere har effektive og like saksbehandlingsprosesser og tilpasse veiledning og oppfølging til den enkeltes behov
- arrangere og lede fagmøter på sine områder
- medvirke aktivt til innovasjon og utviklingsarbeid, og bidra til å sikre at Klageinstansen er bidragsyter og premissleverandør i kvalitets- og utviklingsarbeid i NAV
- opplæringsaktiviteter internt og eksternt
- delta inn i avdelingens arbeid med lagmannsrettssaker, utarbeidelse av tilsvar m.v.
- delta i muntlige forhandlinger i Trygderetten, samt gi gi støtte til saksbehandlere som skal delta i dette
Det må påregnes at det kan bli endring både i arbeids- og ansvarsområder
Kvalifikasjoner
Du må ha:
- utdanning som jurist (Juridisk embetseksamen/master i rettsvitenskap) med dokumenterte kunnskaper i norsk forvaltningsrett og gjerne norsk trygderett. Gode karakterer vil bli vektlagt. Vi ber alle søkere om å legge ved vitnemål/karakterutskrift
- god kompetanse innen forvaltningsrett, prosessrett og generell juss
- kompetanse/erfaring innen arbeidsmetodikk, veilednings- og prosessledelse, samt utviklingsarbeid
- saksbehandlererfaring fra området arbeidsavklaringspenger
- lederegenskaper
- evne til å formulere deg klart og brukervennlig, både skriftlig og muntlig
Personlige egenskaper
- har evne til raskt å sette seg inn i faglige problemstillinger.
- er beslutningsdyktig
- har evne til å motivere medarbeidere
- har evne til nytenking og nyskaping
- er tydelig, strukturert og resultatorientert
- er fleksibel, initiativrik og løsningsdyktig
- har utpregede samarbeidsevner
- har stor arbeidskapasitet
- personlig egnethet vil bli tillagt vekt
Vi tilbyr
- et godt juridisk fagmiljø med spennende arbeidsoppgaver
- høyt tempo og klart definerte mål
- et aktivt arbeidsmiljø
- lønnsspenn fra kr 580.000 til kr. 650.000 i stillingskode 1211 Seksjonssjef
- god pensjonsordning gjennom Statens Pensjonskasse (fra lønnen trekkes 2%)
Kontaktinformasjon
Stine Holbein, Avd. dir., 90091090, stine.holbein@nav.no
Arbeidssted
Anton Jenssens gt. 7
3125 Tønsberg
Søk på stillingen:Klikk her
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver:NAV
Referansenr.:4264583673
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 10.08.2020
Om bedriften
NAV (arbeids- og velferdsforvaltningen ) leverer arbeids- og velferdstjenester til Norges befolkning og har 19 000 medarbeidere fordelt over hele landet. NAV skal gi mennesker muligheter, og vårt hovedmål er å få flere i arbeid. Vi ser etter deg med pågangsmot og engasjement som ønsker meningsfulle og varierte arbeidsoppgaver.
NAV er en inkluderende arbeidsplass som er preget av mangfold. Vi ønsker at alle kvalifiserte kandidater søker jobb hos oss. Vi legger vekt på å tilrettelegge arbeidsforholdene dersom du har behov for det. I lys av inkluderingsdugnaden oppfordrer vi personer med nedsatt funksjonsevne og/eller "hull i CV" om å søke jobb hos oss. De er en verdifull arbeidskraftressurs som NAV trenger. Søkere som tilkjennegir at de har nedsatt funksjonsevne eller hull i CV-en, gjøres oppmerksom på at denne opplysningen kan bli brukt til statistikkformål ifm. regjeringens inkluderingsdugnad dersom vedkommende blir ansatt.
Vi gjør oppmerksom på at CV benyttes til utvidet søkerliste. Dersom du ønsker å unntas fra offentlig søkerliste må dette begrunnes. Se feltet for spesiell vurdering under utfylling av CV. Opplysninger kan bli offentliggjort selv om du har bedt om ikke å bli oppført på søkerlisten. Du varsles dersom ønsket om reservasjon ikke tas til følge.
NAVstilling