Økonomileder - avdelingsleder økonomi
Vil du bidra til god økonomisk bærekraft?
Det er i Fauske et pågående effektiviserings-, utviklings- og omstillingsarbeid. Dette innebærer å skape mer for mindre, gjennom å gå fra tradisjon til innovasjon. Fellesnevneren og nøkkelen til å kunne lykkes med utvikling og omstilling er menneskene i organisasjonen.
Ledere av de sentrale stab- og støttefunksjonene vil bli involvert som pådrivere og støttespillere i utviklings- og omstillingsarbeidet, og økonomileder vil ha en nøkkelrolle for å kunne oppnå god kommunaløkonomisk bærekraft.
Det forventes derfor at økonomileder har interesse for- og motivasjon til å bidra i dette arbeidet.
Vi ser etter deg som har kunnskap og erfaring innen fagområdet, og at du er en person som har helhetsperspektiv og som evner å bidra til samhandling på tvers av kommunens tjenesteområder.
Litt mer om stillingen
Stillingen som avdelingsleder økonomi er organisatorisk plassert i Stab økonomi og virksomhetsstyring hos kommunedirektøren. Stillingen opererer i spennet mellom drift og utvikling, styring og ledelse. Stab økonomi og virksomhetsstyring re-etableres etter endring av dagens organisering. Rollen som økonomileder er ny, og du blir med på å danne et økonomikontor.
I økonomiavdelingen (til sammen ca. ti personer) er det allerede, og det er tilsatt to nye controllere, som er kompetente, dyktige og erfarne medarbeidere innen ulike fagområder, herunder budsjett, økonomistyring- og rapportering, regnskap, fakturering og lønn. Ettersom området er under reetablering, kan det bli mindre organisatoriske-, ansvars- og oppgavemessige endringer.
Stillingen har et overordnet fagansvar for økonomistyring, regnskap og lønn, og en nøkkelrolle i arbeidet med saksunderlag og analyser som grunnlag for gode og sikre beslutninger. Som avdelingsleder økonomi inngår planlegging, utvikling og styring av avdelingen, herunder planlegging og gjennomføring av budsjettprosessen i samarbeid med kommunedirektørens lederteam, økonomirapportering og oppfølging, årsavslutning og regnskap, og rådgivning og støtte til øvrig ledelse i kommunen.
Stillingen innebærer økonomi-, personal- og fagansvar.
Stillingen er fast og rapporterer p.t. direkte til kommunedirektør. Stillingen innebærer også politisk møteaktivitet de gangene det er økonomisaker til politisk behandling i løpet av året. Personlig egnethet vil bli tillagt stor vekt.
Hvem er du?
Kvalifikasjoner:
- Relevant utdannelse på høgskole- eller universitetsnivå fortrinnsvis på masternivå
- Relevant strategisk erfaring fra offentlig sektor
- Ledererfaring
- Lederutdanning er ønskelig, men er ikke et krav.
Vi ønsker deg som:
- Har høyskole/universitetsutdanning innenfor relevante fagområder
- Har ledererfaring fra offentlig sektor eller annen relevant virksomhet
- Har solid kunnskap og erfaring innen fagområdet
- Har kjennskap til og forstår samspillet mellom politikk, administrasjon og fag i kommunesektoren, og du har derfor også god helhetsforståelse
- Har kjennskap til økonomisystemer knyttet til kommunesektoren (ikke et krav, men en fordel)
- Er løsningsorientert, engasjert og setter mål
- Er strukturert og har god gjennomføringsevne
- Iverksetter og fullfører politiske vedtak
- Bidrar i et kollegialt fellesskap, gir tillit og bygger positivt omdømme
- Samarbeider godt med tillitsvalgte og ansatte
- Tåler høyt tempo og evner å prioritere.
Hos oss får du
- Stor grad av påvirkning og innflytelse for å kunne oppnå kommunal økonomisk bærekraft
- Utfordrende og selvstendige oppgaver
- Varierte og interessante hverdager med fleksibel arbeidstid i et godt og driftig arbeidsmiljø
- Ledelse og kollegaer med faglig bredde, som er åpne for nye muligheter, har godt humør og som har lyst til å gjøre en forskjell i Fauske kommune
- Muligheten til å arbeide i en kommune med et stort samfunnsansvar
- God forsikrings- og pensjonsordning gjennom KLP.
Lønn fastsettes etter avtale.
Generelt
Vi gjør oppmerksom på at opplysninger om søkeren kan bli gjort offentlige, jfr. Lov om rett til innsyn i dokumenter i offentlig virksomhet (offentleglova § 25). Reservasjon mot oppføring på offentlig søkerliste må begrunnes skriftlig. Søkeren vil bli varslet dersom ønsket om reservasjon ikke tas til følge.
Aktuelle kandidater må påregne intervju. Tilsetting skjer i henhold til gjeldende lov- og avtaleverk. Vi oppfordrer kvalifiserte kandidater til å søke uansett alder, kjønn, funksjonshemning eller kulturell bakgrunn.
Vi ber også om at søkere benytter elektronisk søknadsskjema. CV, vitnemål og attester ønskes elektronisk vedlagt i søknaden.
Bli med og utgjør en forskjell i Fauske! Velkommen som søker!
Lurer du på noe?
Ta gjerne kontakt med Bedriftskompetanse ved Eivind Hellevik tlf. 906 14 830, Linn Beate Sollund-Walberg tlf. 990 06 318 eller kommunedirektør Ellen Beate Lundberg på tlf. 915 99 302.
Om ønskelig tar Bedriftskompetanse imot uformelle henvendelser konfidensielt for oppdragsgiver.
Søknadsfrist: 11. september 2022
Fauske kommune ønsker ikke tilbud fra rekrutteringsfirma eller annonsører.
Om bedriften
Om oss
Fauske – den nest største kommunen i Salten ligger midt i Nordland og midt i Norge - har sentral beliggenhet og med gode kommunikasjonsforbindelser og nærhet til Bodø, søker etter flere nye ledere til sentrale posisjoner. Kommunen er en relevant jobb- og bostedskommune for hele regionen.
Kommunen har en nylig vedtatt overordnet strategisk plan – kommuneplanens samfunnsdel – som setter retning for Fauske mot 2034. Kommuneplanen har mål om å gjøre Fauske til et godt sted å leve, skape og møte framtiden.
Prioriterte områder er derfor:
- Å leve i Fauske: innebærer å ha god livskvalitet og oppleve mestring.
- Å skape og handle i Fauske: innebærer å være en foretrukket destinasjon i saltenregionen for næringsutvikling og industrietableringer, og her skal verdiskapning og arbeidsplasser prioriteres.
- Å møte framtiden i Fauske: innebærer å legge til rette for framtidsrettet infrastruktur i en bærekraftig omstilling med sosial, økonomisk og klima- og miljømessig bærekraft.