Rådgiver/seniorrådgiver i Bufetat region Midt-Norge, Enhet for inntak, avdeling Trondheim
Informasjon om arbeidsstedet og stillingen
Har du lyst til å jobbe med spennende arbeidsoppgaver i det statlige barnevernet? Enhet for inntak har ansvar for å bistå de kommunale barneverntjenestene i region Midt-Norge med plassering av barn og unge utenfor hjemmet. Arbeidsoppgavene favner fra råd og veiledning, akuttplasseringer, tiltaksvalg til barneverninstitusjon, inntak og oppfølging av barn og unge i barneverninstitusjon og private fosterhjem.
Enheten har en avdeling i Ålesund og en i Trondheim.
De ansatte jobber i ulike team på tvers av avdelingene. Vi har nå inntil to faste rådgiverstillinger ledig i avdeling Trondheim.
Arbeidsstedet er i Trondheim.
Hva vil arbeidsdagen din bestå av?
Arbeidsoppgavene vil være innenfor en eller flere av områdene akutt, tiltaksvalg og oppfølging av barn og unge i barneverninstitusjon eller private fosterhjem. Til stillingen ligger følgende oppgaver:
- Gi råd, veiledning og bistand i den enkelte sak til den kommunale barneverntjenesten
- Saksbehandle henvisninger og fremskaffe barneverntiltak i saker der Bufetat har bistandsplikt etter barnevernloven, herunder anskaffelser av private barneverntiltak i tråd med de til enhver tid gjeldende rutiner for arbeidet
- Oppfølging av barn og unge i barneverntiltak i samarbeid med kommunal barneverntjeneste (fosterhjem og barneverninstitusjon)
- Bidra til medvirkning for barn, unge og deres familier herunder bidra til økt bruk av familieråd, og fremme løsninger i familier og nettverk
- Ha god oversikt og kjennskap til etatens tjenestetilbud og de avtalene som styrer tiltaksvalg, herunder samarbeid med institusjoner og øvrige tiltak
- Forhandle med, og følge opp kontrakter med private leverandører
- Dokumentasjon av arbeidet, herunder faglige vurderinger knyttet til tiltaksvalg og oppfølging i fagsystemet Birk
- Holde seg oppdatert på aktuelle ansvarsområder i henhold til lov, forskrifter, rutiner og veiledere m.m.
- Delta aktivt i kvalitetsforbedring i enheten gjennom deltakelse i planlagte møter, samt nødvendig aktivitet for videreutvikling av enhetens oppgaver.
- Koordinerings- og meransvarsoppgaver må påregnes
- Samarbeid med kommunalt barnevern og andre tilstøtende tjenester både i enkeltsaker og på systemnivå.
Arbeidsoppgavene krever en del reisevirksomhet og det kan bli endringer i oppgave- og ansvarsområder.
Hvilken bakgrunn har du?
Vi ser etter deg som har følgende kvalifikasjoner:
- Minimum treårig relevant høgskole/universitetsutdanning på bachelornivå
- Relevant videreutdanning
- Solid erfaring fra barnevernsfeltet
- God forvaltningsforståelse og kjennskap til gjeldene lov- og regelverk, og bred erfaring i å benytte dette i praktisk arbeid.
- Krav om god saksbehandlerkompetanse både når det gjelder skriftlig vurderingsevne og muntilig fremstillingsevne.
- God kjennskap til kommunalt og statlig ansvarsområde på barnevernfeltet i henhold til lov, forskrift, barnevernets organisering og overordnede føringer
- God kunnskap i bruk av digitale verktøy
- Førerkort klasse B
Kravet til seniorrådgiverstilling er mastergrad eller tilsvarende samt solid og relevant erfaring innenfor fagfeltet. Det stilles store krav til selvstendighet, initiativ, planlegging og organisering ut i fra et helhetsperspektiv.
Det er ønskelig med:
- Kunnskap og erfaring med familieråd
- Kunnskap om tilgrensende tjenester slik som habilitering, psykisk helsevern og NAV
- Kunnskap til lov om offentlige anskaffelser
- Forhandlingskompetanse
Hvem ser vi etter?
Vi ser etter deg som har følgende personlige egenskaper:
- Du har gode samarbeidsevner, god teamforståelse og godt humør
- Du er løsningsorientert, systematisk og har god gjennomføringsevne
- Du arbeider profesjonelt, selvstendig og grundig også ved korte frister
- Du er fleksibel, utadvendt og serviceinnstilt
- Du har evnen til å raskt sette deg inn i nye oppgaver og trives med et høyt arbeidstempo
- Du er utviklingsorientert og bidrar til kvalitetsforbedring i enhetens arbeid
For oss er det viktig hvordan du som person egner deg til jobben. Det vil bli tatt med i den totale vurderingen.
Hva får du hos oss?
- Stillingene er plassert i statlig lønnsregulativ i stillingskode 1434 rådgiver, p.t. kr 490 600-597 000 pr. år (ltr 55 - 66), eller stillingskode 1364 seniorrådgiver, p.t. kr 555 800-670 100 pr. år (ltr 62-72)
- Avlønning og stillingskode vurderes etter utdanning og erfaring.
- Medlemskap i Statens pensjonskasse jf. Lov om Statens pensjonskasse, som innebærer en god tjenestepensjonsordning, tilbud om boliglån til konkurransedyktige betingelser, samt yrkesskade- og gruppelivsforsikring
I tillegg tilbyr vi:
- En spennende jobb med et viktig samfunnsoppdrag og mange utviklingsoppgaver
- Et spennende fagmiljø med godt arbeidsmiljø med engasjerte kollegaer. Det er to avdelinger (Ålesund og Trondheim) knyttet til Enhet for inntak og med 35 ansatte. Stillingene er for tiden lagt til avdeling Trondheim. Flere av oppgaver er avdelingsovergripende
- Du får være med på å løfte oss slik at vi kan gi barn, unge og familier et enda bedre tilbud, og det mener vi har en stor verdi i seg selv
Opplysninger til deg som søker
- Inkludering og mangfold er en styrke og gjør at vi kan løse oppgavene våre enda bedre. Derfor ønsker vi oss medarbeidere med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaringer og perspektiver. Har du funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, oppfordrer vi deg som søker til å krysse av i jobbsøkerportalen. Er det kvalifiserte søkere, kaller vi inn minst én i hver gruppe til intervju, og får du jobben, legger vi til rette for deg om du trenger det. Utenom å velge ut riktige kandidater bruker vi ikke avkrysningene til noe annet enn anonymisert statistikk.
- Stillingene er p.t. lagt til Bufetat, Enhet for inntak region Midt-Norge, avdeling Trondheim
- Du kan be om å ikke bli oppført på den offentlige søkerlisten. Dette må i så fall begrunnes. Vi kontakter deg dersom ønsket ditt ikke tas til følge.
Kontaktinformasjon
- Avdelingsleder Elin Ree, telefon 466 17 612, e-post: elin.ree@bufetat.no
- Enhetsleder/avdelingsdirektør Sissel Fjelnset, telefon 466 17 381, e-post: sissel.fjelnset@bufetat.no
Søknadsfrist 2. juni 2021
Søknad med CV sendes elektronisk via link på denne siden.
Vitnemål og attester med bekreftet stillingsstørrelse og varighet skal tas med ved et evt. intervju.
Om bedriften
Om Bufetat
Barne-, ungdoms- og familieetatens fem regioner har som hovedoppgave å drive etatens institusjoner og familievernkontor. I tillegg har regionene ansvar for fosterhjemsrekruttering og oppgaver knyttet til adopsjon. Barn, unge og deres familie skal få riktig hjelp til rett tid uansett hvor de bor i Norge. Bufetat sine fem regioner og Bufetat Senter for administrasjon og utvikling rapporterer til Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet som er underlagt Barne- og familiedepartementet.
Region Midt-Norge består av fylkene Trøndelag og Møre og Romsdal. Regionens administrasjon er lokalisert i Trondheim.