Kommunalsjef for helse og omsorg, 100% stilling
Søknadsfrist: 15.11.2020
St.id. 2251
100% stilling som Kommunalsjef for helse og omsorg
Rammer for stillingen:
- Kommunalsjef for helse og omsorg er en attraktiv stilling for den som ønsker å ha en posisjon og mulighet til å påvirke vårt helsetilbud gjennom samhandling og utvikling innen det største tjenesteområdet i kommunen. Det er ca. 350 ansatte innen helse og omsorg i kommunen. Kommunalsjefen vil bli kommunens øverste administrative leder for virksomheter som familie og velferd, hjemmebaserte tjenester, rus- og psykiatri tjenesten, tjenester for funksjonshemmede, kommunal institusjonsomsorg, og lokalmedisinsk senter med kommunale, interkommunale- og spesialisthelsetjenester. I porteføljen inngår også stabsfunksjoner som tildelingskontor og vikar/ressurspool. Kommunalsjefen inngår i Kommunedirektørens ledergruppe, og utøver den strategiske ledelsen innen sitt området på vegne av kommunedirektøren. Sel kommune har fokus på lederstruktur, måldefinering og måloppnåelse. Hensikten er gjennom mål- og resultatstyring å oppnå effektivisering og reduserte kostnader i tjenesteproduksjon.
- I samarbeid med Sykehuset Innlandet står vi framfor et utfordrende utviklingsarbeid, der de lokalmedisinske sentrene skal videreutvikles gjennom å desentralisere flere spesialisthelsetjenester. Kommunalsjefen vil ha en sentral rolle i dette arbeidet.
Beskrivelse av arbeidsoppgaver:
- Videreutvikle og forsterke kommunens rolle i forhold til helse- og omsorgsfagene
- Utfordre og videreutvikle gode relasjoner til aktører innenfor nevnte fagområder
- Strategi og organisasjonsutvikling
- Styre og lede den største enheten i kommunen med faglig, økonomisk og personalmessig ansvar.
- Sørge for at saker som legges fram for politiske og partssammensatte organ er godt utredet
- Iverksette og implementere politiske vedtak
- Relasjonsarbeid ift samarbeidende kommuner og Sykehuset Innlandet
Kvalifikasjonskrav:
- Du har høyere relevant utdanning på Høgskole- eller universitetsnivå (innen helse, økonomi og ledelse)
- Du har ledererfaring fra offentlig sektor og gjerne fra strategisk toppledernivå. Må kunne vise til oppnådde resultater
- Du har god kjennskap til og forståelse for samspillet mellom politikk, administrasjon og fag
- Personlig egnethet tillegges stor vekt
Vi ønsker at du har:
- Erfaring med og god økonomistyring
- Erfaring med arbeidsgiverrollen og godt partsarbeid
- Erfaring fra omstillings- og endringsprosesser
- Erfaring med plan- og utviklingsarbeid
Hva vil vektlegges?
- Stabilitet/tilstedeværelse.
- Tydelig, lyttende og handlekraftig, uredd, omgjengelig og ydmyk.
- Relasjonsbygging og godt partsarbeid.
- Evner å prioritere og dra sammen komplekse saksfelt og plukke ut de viktigste elementene.
- Evner å innta helhetsperspektiv og bidrar til samhandling på tvers av kommunens tjenesteområder, men også på tvers av kommunegrenser.
- Etisk og verdibasert bevissthet.
- God skriftlig og muntlig framstillingsevne.
- Erfaring fra fagområde.
Arbeidsvilkår:
- en spennende og variert jobb
- gode pensjons- og forsikringsordninger
- lønn etter avtale
Kontaktperson for mer info om stillingen:
Ola Helstad på tlf. 97161865 eller pr epost: ola.helstad@sel.kommune.no.
Det tas forbehold om endring i organisering og oppgaver.
Søknadsskjema:
Søkjarar må nytte elektronisk søknadsskjema for ledige stillingar.
Sel kommune er opptatt av mangfald og oppmodar kvalifiserte kandidatar å søkje uavhengig av alder, kjønn, funksjonsevne, etnisitet eller nasjonal bakgrunn. Vi er IA-bedrift og vil leggje forholda til rette for søkjarar med redusert funksjonsevne.
Vi gjer oppmerksam på at opplysningar om søkjaren kan bli offentleggjort sjølv om søkjaren ber om å ikkje bli oppført på søkjarlista, jfr. offentleglova § 25.