Barneverntjenesten - Barnevernkonsulenter
Beskrivelse
Barneverntjenesten Bodø, Steigen, Værøy og Røst søker etter 3 barnevernkonsulenter i 100% fast stilling.
Barneverntjenesten Bodø, Steigen, Værøy og Røst samarbeider etter vertskommunemodellen med Bodø som vertskommune. Tjenesten har hovedkontor i Bodø.
Tjenesten er årlig i kontakt med i ca 1100 barn og / eller deres foreldre.
I tillegg kommer anonyme og uformelle henvendelser for råd/veiledning fra samarbeidspartnere og private.
Til sammen har vi 73,4 årsverk fordelt på seksjon Mottak/vakt, Barneseksjonen som også har ansvar for Værøy og Røst, Ungdomsseksjonen, Omsorgsseksjonen, barneverntjenesten avdeling Steigen, Ressursteamet, Utekontakten, Bo & Nærtiltak for ungdom, samt stabs- og støttefunksjoner som merkantil, systemansvarlig og juridiske rådgivere.
Seksjon Mottak/vakt drifter også en godt fungerende vakttjeneste som er operativ 24/7, iht barnevernloven.
Tjenesten tar i mot studenter i barnevern og sosialt arbeid, samt har lærling i kontorfag.
Tjenesten er organisert inn under Bodø kommunes oppvekst- og kulturavdeling, se ny oppvekstplan på Bodø kommunes hjemmeside.
Arbeidsoppgaver
- Mottak og håndtering av bekymringsmeldinger
- Undersøkelse etter barnevernloven
- Tiltaks- og familiearbeid
- Oppfølging av barn og unge i fosterhjem / institusjon
- Akuttarbeid med mulighet for noe ubekvem arbeidstid/vakt
- Saksbehandling, her under økonomioppfølging og kvalitetssikring
- Samarbeid og møter med interne og eksterne samarbeidspartnere
- Delta i interne veilednings-, drøftings- og beslutningsmøter
- Det må påregnes noe reisevirksomhet, og arbeidstid ut over normal arbeidstid.
- Deltagelse i Fylkesnemnd og rett
Kvalifikasjoner
- Minimum bachelor barnevern eller sosialt arbeid
- Søkere med arbeidserfaring fra barnevernsfeltet, miljøterapi eller annet sosialt arbeid vil bli foretrukket
- Det vil være en fordel med relevant arbeidserfaring knyttet til barn
- Det er ønskelig med videreutdanning innen barnevern, miljøterapi og eller lignende
- Gode kommunikasjonsevner og god skriftlig og muntlig framstillingsevne
- Gode datakunnskaper og kan lære deg saksbehandlingsprogram
- Har førerkort klasse B
Personlige egenskaper
- Du har ett positivt menneskesyn og god relasjonskompetanse, og ikke minst evne til å opptre med respekt, ydmykhet og raushet, og som kan oppleves som støttende også i uforutsigbare situasjoner
- Du er reflektert, kan nyansere og er løsningsorientert
- Du er selvstendig samtidig som du også jobber godt i team og får til å samarbeide med andre, samtidig som du også jobber godt både på system og individnivå
- Du er målrettet og har en god gjennomføringsevne, og er opptatt av at barnevernet ikke skal pådra seg brudd på myndighetskrav og fristbrudd i undersøkelser
- Du kan planlegge og har god systematikk både i arbeidet og i saksbehandlingen
- Du vil bidra til faglig utvikling
- Du er fleksibel og positiv, har god arbeidskapasitet, evne til stressmestring og evner å stå i vanskelige situasjoner
Vi tilbyr
- Faglige og meningsfylte utfordringer
- Et engasjerende og godt arbeidsmiljø, med kompetente og dyktige kollegaer
- En tjeneste opptatt av utvikling og forbedring, og mulighet til medvirkning
- Opplæring etter intern opplæringsplan, og tett oppfølging i startfasen
- Veiledning og oppfølging av dine arbeidsoppgaver
- Tjenestebiler til felles benyttelse
- Flexi-tid iht. Bodø kommunes reglement
- Lønn etter gjeldende tariff
Annet
Aktuelle søkere vil bli innkalt til intervju, og personlig egnethet vil inngå i vurderingen.
Lønn etter gjeldende tariffavtale.
Søkere må benytte elektronisk søknadsskjema.
Før tiltredelse må politiattest av ny dato forevises jf. Barnevernloven § 6-10. (Skal ikke vedlegges søknaden)
Vi oppfordrer kvalifiserte til å søke uansett alder, kjønn, funksjonshemning eller kulturell bakgrunn. Fast ansatte i Bodø kommune med fortrinnsrett som overtallig, ferdig attført eller som ønsker å øke sin stillingsandel oppfordres til å søke.
For alle stillinger gjelder de regler som går fram av lover, reglement og gjeldende tariffavtale. Ved første gangs ansettelse i kommunen gjelder en prøvetid på 6 måneder. Det gjøres oppmerksom på at søkerens navn kan bli offentliggjort, selv om søkeren ber om å ikke bli oppført på søkerlisten. Dokumentasjon på utdanning og praksis skal ikke sendes inn, men legges
fram i forbindelse med intervju. Dette gjelder også for interne søkere.
Om bedriften
Bodø ble kåret til Norges mest attraktive by i 2016. Først og fremst fordi vi er svært offensive, gode på samhandling og fordi vi stadig utvikler nye og smarte løsninger. Våre 4500 medarbeidere får det til å skje og utfører det lille ekstra - hver dag!Aldri har Bodøfolk vært stoltere av byen sin, og aldri har det vært mer spennende å jobbe for Bodø kommune.