Avdelingsleder
Stillingsannonsen er inaktiv.Barne-, ungdoms- og familieetaten, region øst
Kanalveien 18, 2004 Lillestrøm
Informasjon om arbeidsstedet og stillingen
Ved enhet for adopsjon i Bufetat, region øst, er det ledig 100 % fast stilling som leder for adopsjonsutrederne i utredningsavdelingen.
Per dags dato er det 20 medarbeidere som jobber i enhet for adopsjon.
Enhetens hovedoppgaver er å utrede adoptivsøkeres egnethet og avgjøre hvem som skal få adoptere. De som utredes har enten søkt om forhåndssamtykke til å adoptere barn fra utlandet, om nasjonal spedbarnadopsjon eller om adopsjon av stebarn under 18 år. I stebarnadopsjonssakene under 18 år gjennomfører i tillegg utrederne samtaler med barnet som det er søkt om å adoptere. På bakgrunn av de gjennomførte samtalene skrives det en sosialrapport som danner et viktig grunnlag for saksbehandleren som skal avgjøre saken.
I enheten er det i dag 9 medarbeidere som jobber med å utrede adopsjonssøkere, inkludert en teamkoordinator, og 10 medarbeidere som fatter vedtak i sakene. I tillegg kommer enhetsleder.
Enheten har flere nasjonale oppgaver, herunder å arrangere adopsjonsforberedende kurs, følge opp biologiske foreldre som vurderer å adoptere bort spedbarnet sitt, ha opplæringsansvar for adopsjonsutrederne i regionene(arrangere to årlige konferanser), utarbeide felles nasjonale maler og saksbehandlingsrutiner, gi veiledningsbistand til de andre regionene ved behandling av søknader om adopsjon, samt ha veilednings- og koordineringsansvar for statistikk og rapportering fra alle regionene.
Region øst har også nasjonalt ansvar for noen sakstyper. Søknader om anerkjennelse av adopsjoner gjennomført i utlandet og søknader om forhåndssamtykke til å adoptere fra utlandet utenom en av de tre godkjente adopsjonsforeningene, blir behandlet av enhet for adopsjon uavhengig av hvor i landet søkerne bor.
I tillegg er det besluttet at enheten skal være rådgivende instans i enkeltsaker, med hjemmel i bioteknologilovens § 2-6 fjerde ledd. Dette innebærer å gi råd ved sterk tvil om egnethet i forbindelse med vurdering av bistand om assistert befruktning.
Oppgaver og ansvarsområder for avdelingsleder
Enhet for adopsjon er i gang med en omorganisering og i den forbindelse søker vi etter en avdelingsleder med kunnskap, evne og pågangsmot til å ta fatt på den nyopprettede lederjobben.
Avdelingslederen skal ha fag-, personal og administrativt ansvar for 8 medarbeidere i avdeling for utredning.
Utredningsavdelingen er ny, men utrederne kommer fra team utredning i samme enhet og kjenner både fagfeltet, arbeidsoppgavene og hverandre. Samtidig er det nytt at utrederne utgjør en egen avdeling med en egen avdelingsleder, og vi vil gjerne at vår nye leder skal være med på å utforme stillingen.
Oppgaver og ansvarsområder for avdelingsleder:
- Du vil ha personal-, fag- og økonomiansvar for avdelingen,
- Du skal sikre at avdelingen iverksetter og arbeider etter overordnede føringer i Bufetat, region øst.
- Du skal sikre at avdelingen utfører arbeidsoppgavene i avdelingen effektivt og med god kvalitet.
- Du vil ha ansvar for veiledning og oppfølging av medarbeiderne i avdelingen.
- Du vil være et bindeledd mellom utredningsavdelingen og saksbehandlerne i enheten.
- Du vil delta i strategiutvikling for enheten i samarbeid med enhetsleder.
- Du vil delta i fag- og kompetanseutvikling i samarbeid med enhetsleder.
- Du vil rapportere til enhetsleder.
Hvilken bakgrunn har du?
Krav til stillingen:
- Sosionom eller barnevernspedagog med mastergrad. Langvarig relevant praksis kan kompensere for kravet om mastergrad.
- Ledererfaring, det vil si erfaring med personal- og/eller fagledelse.
- Relevant arbeidserfaring.
- God skriftlig og muntlig fremstillingsevne.
I tillegg er det ønskelig med:
- Tilleggsutdannelse i ledelse, og/eller veiledning.
- Kunnskaper om adopsjon.
- Erfaring med utredningsarbeid.
- Erfaring med å kontrollere og godkjenne rapporter eller annet skriftlig arbeid.
- Erfaring med utvikling- og implementeringsarbeid.
- Gode digitale ferdigheter.
Hvem ser vi etter?
Vi er på jakt etter en leder som:
- er trygg, empatisk og tydelig i lederrollen
- er strukturert, analytisk og systematisk
- har gode kommunikasjons- og samarbeidsevner
- har stor interesse og stort engasjement for fagfeltet og fagutvikling
- er positiv og initiativrik
- er fleksibel og tilgjengelig
Personlig egnethet vil bli tillagt stor vekt
Hva får du hos oss?
Du får være med på å bygge opp en avdeling og utvikle din lederrolle i organisasjonen, og du vil få delta på lederskole og utvikle deg som leder. Du får anledning til å trene i arbeidstiden og få alle goder som hører med når man arbeider i staten, som fleksibel arbeidstid og sommertid.
Stillingen er plassert i statlig lønnsregulativ i stillingskode 1407 avdelingsleder, pt. kr. 618.600-726.400– pr. år (ltr. 68 - 76 ). Avlønning vurderes etter utdanning og erfaring.
Medlemskap i Statens pensjonskasse jf. Lov om Statens pensjonskasse, som innebærer en god tjenestepensjonsordning, tilbud om boliglån til konkurransedyktige betingelser, samt yrkesskade- og gruppelivsforsikring.
Opplysninger til deg som søker
Inkludering og mangfold er en styrke og gjør at vi kan løse oppgavene våre enda bedre. Derfor ønsker vi oss medarbeidere med ulike kompetanser, livserfaringer og perspektiver. Har du funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, oppfordrer vi deg som søker til å krysse av i jobbsøkerportalen. Er det kvalifiserte søkere, kaller vi inn minst én i hver gruppe til intervju, og får du jobben, legger vi til rette for deg om du trenger det. Utenom å velge ut riktige kandidater bruker vi ikke avkrysningene til noe annet enn anonymisert statistikk.
Kontoret vårt ligger i Lillestrøm, like ved togstasjonen.
Du kan be om å ikke bli oppført på den offentlige søkerlisten. Dette må i så fall begrunnes. Vi kontakter deg dersom ønsket ditt ikke tas til følge
Kontaktinformasjon
Erlend Pape Nordtorp, enhetsleder,
mobil + 47 466 16 013
Søknad med CV sendes elektronisk via link på denne siden.
Om arbeidsgiveren
Arbeidsgiver
Barne-, ungdoms- og familieetaten, region øst
Adresse
Kanalveien 18, 2004 Lillestrøm
Hjemmeside
Om Bufetat
Barne-, ungdoms- og familieetatens fem regioner har som oppgave å drive etatens institusjoner og familievernkontor, rekruttere fosterhjem, samt utrede og saksbehandle søknader om adopsjon. Barn, unge og deres familie skal få riktig hjelp til rett tid uansett hvor de bor i Norge. Bufetat sine fem regioner og Bufetat Senter for administrasjon og utvikling rapporterer til Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet som er underlagt Barne- og familiedepartementet.
Bufetat region øst dekker fylkene Viken (tidl. Akershus og Østfold) og Innlandet. (I tillegg Oslo når det gjelder adopsjon og familievernet)
Regionkontoret ligger i Lillestrøm.
Om stillingen
Stillingstittel
Avdelingsleder
Antall stillinger
1
Heltid/deltid
Heltid
Sektor
Offentlig
Sist endret: 18. mai 2021
Hentet fra: jobbnorge
Referanse: 10031194
Stillingsnummer: 9a2a4d7e-1059-4b18-88b8-c6847a5ef68a