Rådgiver/sekretær i politisk sekretariat
Stillingsannonsen er inaktiv.Halden kommune Administrasjon
1771 Halden
Beskrivelse av arbeidssted:
Vi får en ledig stiling med primærfunksjon som rådgiver/spesialkonsulent i politisk sekretariat. Stillingen inngår i et team og vil bidra inn på andre områder relatert til blant annet bruk av digitale verktøy/digitalisering, automatisering, formidling (internt og eksternt) og kompetanseheving innen relevante områder.
Dette er en høyaktuell stilling for deg som liker denne type oppgaver, er strukturert, liker høy aktivitet og har interesse for samspillet mellom politikk og administrasjon.
Politisk sekretariat består pr i dag av tre ansatte. Noen arbeidsoppgaver/roller fastsettes til den enkelte, andre oppgaver fordeles fortløpende i teamet.
Politisk sekretariat ivaretar arbeidsoppgaver og prosesser som i hovedsak knytter seg til politiske styringsorganer, sekretariatsfunksjoner, saksproduksjon, oppfølging av vedtak, kompetanseheving, publisering og digital arbeidsflyt. Det daglige arbeidet utføres i nært samarbeid med nærmeste leder, ordfører, kommunedirektøren og kommunedirektørens ledergruppe. Stillingen rapporterer til leder for Digitalisering, IT og utvikling.
Arbeidsdagene er varierende, av og til uforutsigbare, og kveldsarbeid må påregnes.
Stillingens arbeidsområder/oppgaver:
De ansatte i politisk sekretariat har sekretær- og koordineringsansvar for råd og utvalg i kommunen. Det innebærer blant annet forberedelse av møter i samarbeid med kommunens representant og utvalgsleder. Oppgavene i forbindelse med dette er blant annet kontrollerfunksjon, produksjon av sakslister, publisering/utsendinger, møteinnkallinger, gjennomføring av møter og protokollering. Sekretariatet skriver også politiske saker, betjener henvendelser til sekretariatet og har en rådgivende funksjon for folkevalgte, ledere og saksprodusenter.
Teamet bidrar med tilrettelegging og bruk av digitale systemer, brukerstøtte og brukeropplæring av saksprodusenter og kommunens folkevalgte og teknisk/praktisk bistand i politiske møter. Sekretariatet publiserer informasjon på kommunens nettsider og bidrar med ulike typer informasjons- og formidlingsoppgaver.
Sekretariatet har koordinerende ansvar for rapporter til kommunedirektørens ledergruppe om vedtak og vedtaksoppfølging. Systemansvar og prosjektdeltakelse/-lederfunksjon kan tillegges stillingene.
Sekretariatet har ansvar for planlegging, forberedelse, tilrettelegging og gjennomføringen av valg til Stortinget, Sametinget, fylkestinget og kommunestyret med flere
Politisk sekretariat utgjør en del av sentraladministrasjonen og bidrar fortløpende med oppgaveløsning for organisasjonen. Kompetanseheving, digitalisering, automatisering og annen type utviklingsarbeid er eksempler på dette.
Kvalifikasjoner og utdanning:
Relevant 3-årig universitet-/høyskoleutdanning.
- Erfaring fra tilsvarende rolle og oppgaver kan kompensere for utdanningskravet
- Gode norskkunnskaper, både skriftlig og muntlig
- Gode digitale ferdigheter, gjerne også innen digital formidling
Ønskede kvalifikasjoner:
- Innsikt i kommunale politiske prosesser og forstår viktigheten av et godt samspill mellom politikk og administrasjon
- Erfaring fra tilsvarende rolle/oppgaver som saksbehandling, bruk av saksbehandlingsverktøy og rådgivning
- Interesse og gjerne erfaring med å effektivisere/digitalisere arbeidsprosesser
Personlige egenskaper:
- Gode samarbeidsevner, er strukturert, effektiv, stabil og selvstendig
- Fleksibel, positiv og serviceorientert tilnærming, trives med hektiske arbeidsdager og kan beholde roen under press
- Evnen til å bygge gode relasjoner og har gode kommunikasjonsferdigheter
- Personlig egnethet vektlegges
Vi tilbyr:
- Et positivt, hektisk, selvstendig og godt arbeidsmiljø med god takhøyde for relativt dårlig humor
- Gode muligheter for læring og utvikling
- Gode muligheter til å påvirke, forbedre og bidra til en veldrevet organisasjon
- Mulighet til å være en del av et sentralt team som er en viktig drivkraft i gjennomføringen av både det politiske og administrative apparatet i vår flotte kommune
Generelle betingelser:
Pliktig medlemsskap i offentlig tjenestepensjonsordning med 2%
Lønn i hht lov og avtaleverk
Søknad sendes:
Søknad med CV sendes elektronisk via knappen "Søk her".
Ved behov for veiledning ved utfylling av elektronisk søknad, kontakt Halden kommunes servicesenter.
Attester og vitnemål må medbringes ved evt. intervju.
Dersom det går fram av din søknad at du ønsker konfidensiell behandling, gjør vi oppmerksom på at opplysninger om søker kan gjøres offentlig, selv om søker selv har bedt om konfidensiell behandling. Søker vil da få informasjon om dette - jfr. Offentleglova §25.
Som søker til en offentlig stilling har også du krav på å få tilgang til utvidet søkerliste med informasjon om øvrige søkere.
Åpenhet - Tillit - Respekt - Redelighet
Link til søknadsskjema: Send søknad
Om arbeidsgiveren
Arbeidsgiver
Halden kommune Administrasjon
Adresse
Svenskegata 6, 1776 Halden
Om stillingen
Antall stillinger
1
Heltid/deltid
Heltid
Sektor
Offentlig
Sist endret: 19. januar 2022
Hentet fra: visma-easycruit
Referanse: 2860377_149337_no
Stillingsnummer: 9009c649-dc46-4b4c-b4a0-b511c6a5bce4