Barneverntjenesten Steigen - Barnevernskonsulent
Barneverntjenesten Bodø, Steigen, Værøy og Røst har ledig 100% fast stilling som barnevernskonsulent med kontor- og arbeidssted i Steigen kommune.
Om Barneverntjenesten
Barneverntjenesten Bodø, Steigen, Værøy og Røst samarbeider etter vertskommunemodellen med Bodø som vertskommune. Tjenesten har hovedkontor i Bodø.
Tjenesten er årlig i kontakt med ca. 1100 barn og / eller deres foreldre.
I tillegg kommer anonyme og uformelle henvendelser for råd/veiledning fra samarbeidspartnere og private.
Til sammen har vi 73,4 årsverk fordelt på seksjon Mottak/vakt, Barneseksjonen som også har ansvar for Værøy og Røst, Ungdomsseksjonen, Omsorgsseksjonen, barneverntjenesten avdeling Steigen, Ressursteamet, Bo & Nærtiltak for ungdom, samt stabs- og støttefunksjoner som merkantil, systemansvarlig og juridiske rådgivere. Det er 4 årsverk lokalisert i Steigen. Seksjon Mottak/vakt drifter også en godt fungerende vakttjeneste som er operativ 24/7, iht barnevernloven.
Tjenesten tar imot studenter i barnevern og sosialt arbeid, samt har lærling i kontorfag.
Tjenesten er organisert inn under Bodø kommunes oppvekst- og kulturavdeling, se ny oppvekstplan på Bodø kommunes hjemmeside.
Arbeidsoppgaver
- Mottak og håndtering av bekymringsmeldinger
- Undersøkelse etter barnevernloven
- Tiltaks- og familiearbeid
- Oppfølging av barn og unge i fosterhjem / institusjon
- Akuttarbeid med mulighet for noe ubekvem arbeidstid/vakt
- Saksbehandling, her under økonomioppfølging og kvalitetssikring
- Samarbeid og møter med interne og eksterne samarbeidspartnere
- Delta i interne veilednings-, drøftings- og beslutningsmøter
- Det må påregnes noe reisevirksomhet, og arbeidstid ut over normal arbeidstid.
- Deltagelse i Fylkesnemnd og rett
Vi søker deg som
- har ett positivt menneskesyn og god relasjonskompetanse, og ikke minst evne til å opptre med respekt, ydmykhet og raushet, og som kan oppleves som støttende også i uforutsigbare situasjoner
- har gode kommunikasjonsevner og god skriftlig og muntlig framstillingsevne
- er reflektert, kan nyansere og er løsningsorientert
- er selvstendig samtidig som du også jobber godt i team og får til å samarbeide med andre,
- også jobber godt både på system og individnivå
- er målrettet og har en god gjennomføringsevne
- er opptatt av at barnevernet ikke skal pådra seg brudd på myndighetskrav og fristbrudd i undersøkelser
- kan planlegge og har god systematikk både i arbeidet og i saksbehandlingen
- vil bidra til faglig utvikling
- har datakunnskaper og kan lære deg saksbehandlingsprogram
- er fleksibel og har god arbeidskapasitet, evne til stressmestring og evner å stå i vanskelige situasjoner
Kvalifikasjoner
- Minimum bachelor barnevern eller sosialt arbeid
- Søkere med arbeidserfaring fra barnevernsfeltet, miljøterapi eller annet sosialt arbeid vil bli foretrukket
- Det vil være en fordel med relevant arbeidserfaring knyttet til barn
- Har førerkort klasse B
Vi tilbyr
- Faglige og meningsfylte utfordringer
- Et engasjerende og godt arbeidsmiljø, med kompetente og dyktige kollegaer
- En tjeneste opptatt av utvikling og forbedring, og mulighet til medvirkning
- Opplæring etter intern opplæringsplan, og tett oppfølging i startfasen
- Veiledning og oppfølging av dine arbeidsoppgaver
- Tjenestebiler til felles benyttelse
- Flexi-tid iht. Bodø kommunes reglement
- Lønn etter gjeldende tariff
Annet
Aktuelle søkere vil bli innkalt til intervju.
Hos oss må du bruke vårt elektroniske søknadsskjema, og får du tilbud om stillingen må gyldig politiattest leveres til leder/tjenestested. jf. Lov om barnevernloven § 6-10
Vi oppfordrer deg til å søke uansett alder, kjønn, funksjonshemning, seksuell orientering, religion eller etnisk bakgrunn. Fast ansatte i Bodø kommune med fortrinnsrett som overtallig, avklart omplasseringskandidat på bakgrunn av helse eller som ønsker å øke sin stillingsandel oppfordres til å søke.
Ditt navn kan bli offentliggjort, selv om du ber om å ikke bli oppført på søkerlisten. Dokumentasjon på utdanning og praksis skal ikke sendes inn, men legges fram i forbindelse med intervju. Dette gjelder også for interne søkere.
For alle stillinger gjelder de regler som går fram av lover, reglement og gjeldende tariffavtale. Ved første gangs ansettelse i kommunen gjelder en prøvetid på 6 måneder.
Om bedriften
Bodø er kåret til Europeisk kulturhovedstad i 2024.Vi er offensive, gode på samhandling og utvikler nye og smarte løsninger. Våre 4500 medarbeidere får det til å skje og utfører det lille ekstra - hver dag!Aldri har Bodøfolk vært stoltere av byen sin, og aldri har det vært mer spennende å jobbe for Bodø kommune.