Er du en prosjektleder som ønsker å bidra til å løse politiets samfunnsoppdrag?
Org. nr: - Stillingsident: 4369418773 Presentasjon av stillingen:
Politi- og lensmannsetaten er en spennende og kompleks etat i endring. Det behandles et stort omfang av personopplysninger i etaten, og ivaretakelse av personvern er sentralt ved blant annet teknologiutvikling og digitalisering.
Politidirektoratet er ansvarlig for behandling av personopplysninger etter personopplysningsloven (GDPR) i etaten. Dette gjelder blant annet personopplysninger om våre ansatte og om brukere av politiets tjenester innen vår forvaltningsvirksomhet. Det er viktig at politiets behandling av personopplysninger er korrekt og forsvarlig, både for å sikre ivaretakelse av de registrertes personvern, at politiet skal få løst samfunnsoppdraget sitt på en god måte og av hensyn til politiets tillit og omdømme som samfunnsaktør.
Politidirektoratets arbeid med GDPR er organisert som et sentralt prosjekt for hele politi- og lensmannsetaten, med varighet frem til 1. juli 2021. Deler av arbeidet vil bli videreført som et prosjekt med ny organisering med ansvar for innføring og forvaltning av prosjektets leveranser.
Vi søker etter en dyktig prosjektleder til en sentral rolle i direktoratets videreføring og -utvikling av arbeidet med GDPR i politiet. Stillingen er plassert i Juridisk stab som er fagansvarlig for GDPR, og som vil ha et strategisk og styrende ansvar for GDPR i etaten. Den som ansettes vil ha en sentral rolle i stabens ivaretakelse av dette ansvaret. Stabens leder rapporterer direkte til assisterende politidirektør.
Stillingen har en varighet på 2 år. Det er ønskelig med snarlig tiltredelse.
Arbeidsoppgaver:
Den som ansettes vil ha hovedansvar for å utarbeide plan for det videre arbeidet med GDPR i politi- og lensmannsetaten og sikre gjennomføring og fremdrift. Arbeidet må skje i samarbeid med ulike fagmiljøer som er tillagt rolle og ansvar knyttet til ivaretakelse av behandlingsansvarliges plikter.
Arbeidet vil omfatte følgende områder:
- Videreutvikling av et helhetlig internkontrollsystem for GDPR i politiet
- Standardisering og revidering av prosesser hvor det behandles personopplysninger
- Løpende revidering av styrende dokumenter knyttet til etterlevelse av GDPR
- Etablering og videreutvikling av IKT-systemer og prosesser for ivaretakelse av de registrertes rettigheter, inkludert personvernerklæring og innsynsløsning
- Sørge for at ansatte mottar informasjon og opplæring i personvern
Kvalifikasjoner:
Disse kvalifikasjonene må du ha:
- Relevant høyere utdanning på masternivå (lang og relevant erfaring kan i særskilte tilfeller kompensere for utdanningskravet)
- Minimum 3 års erfaring fra relevant prosjektarbeid
- Erfaring som prosjektleder, eller lignende type arbeid/rolle/ansvar
- God skriftlig og muntlig fremstillingsevne
Det er en fordel med:
- Kunnskap om personopplysningsloven (GDPR) og informasjonssikkerhet
- Erfaring fra arbeid med virksomhetsstyring og internkontroll
- God forvaltningsforståelse og erfaring fra offentlig forvaltning
Du må ha plettfri vandel og være skikket for tjeneste i politiet. Politiattest (uttømmende og utvidet) må innhentes ved ev. ansettelse, jf. politiloven § 18 og politiregisterloven § 41.
Personlige egenskaper:
- Gode samarbeidsevner
- Løsningsorientert og ha god gjennomføringsevne
- Evne til å tenke strategisk
- Strukturert og systematisk tilnærming til arbeidet
Vi tilbyr:
- En utfordrende og spennende arbeidsplass for deg som vil være med på å forme fremtidens politi
- Stillingen lønnes som prosjektleder (stillingskode 1113), fra kr 750 000 - 900 000 brutto per år
- Medlemskap i Statens pensjonskasse, med blant annet gode pensjons- og forsikringsordninger (se spk.no for mer info)
- Fleksibel arbeidstid med mulighet for trening i arbeidstiden
Politiet mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi trenger medarbeidere med ulike kompetanser, bakgrunn, erfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Dersom det er mulig vil vi tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det. Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si positivt særbehandlet på denne måten, må søkerne oppfylle visse krav.
Vi oppfordrer søkere til å krysse av i vår rekrutteringsportal dersom de har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn. Avkrysningene i rekrutteringsportalen danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
Les mer på arbeidsgiverportalen.
Opplysninger om søkeren kan bli offentliggjort selv om søkeren har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil søkeren bli varslet om dette.
Kontaktinformasjon
Olav Kjetil Moe, Fungerende seksjonssjef Juridisk stab, 970 19 633
Arbeidssted
Fridtjof Nansens vei 16
0369 Oslo
Søk på stillingen:Klikk her
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver:Politidirektoratet
Referansenr.:4369418773
Stillingsprosent: 100%
Søknadsfrist: 28.04.2021
Om bedriften
Politiet skal sikre trygghet og rettssikkerhet for befolkningen i Norge. Politidirektoratet er underlagt Justis- og beredskapsdepartementet, og er det øverste ledelsesnivået i politiet. Politidirektoratet har tre overordnede roller: Gjennomføre regjeringens politikk, være faglig rådgiver, samt å styre, lede og utvikle politi- og lensmannsetaten. Politiet skal være en forutsigbar, handlekraftig og fleksibel etat til det beste for befolkningen. Politiets distrikter og særorgan består til sammen av over 17.000 dedikerte medarbeidere. Les mer på politiet.no.