Seksjonsleder
Jobbnorge ID: 171457
Om stillingen
Seksjon har pr i dag 9 medarbeidere. Seksjonens hovedoppgaver er arbeid med kommunerettet samordning, kommunereform, kommuneøkonomi, samordning av kommunale plansaker og GIS-kompetanse. Seksjonsleder har det administrative og faglige resultatansvaret for seksjonen og har ansvar for organisering av oppgaveløsningen, og prioritering av oppgaver og ressurser. Seksjonsleder inngår i avdelingens ledergruppe og har medansvar for å se helheten i embetet og avdelingens virksomhet. Dette innebærer bl.a. å ivareta nødvendig samordning. Det tas forbehold om endringer i organisering og oppgaver.
Stillingen har arbeidssted Steinkjer. Seksjonen har ansatte og oppgaver både i Steinkjer og Trondheim. Det forutsettes at seksjonsleder har ukentlige oppmøter begge steder. Det må påregnes en del reiseaktivitet.
Kvalifikasjoner
- Relevant høyere utdanning på masternivå, fortrinnsvis innen samfunnsvitenskapelige utdanningsretninger
- Gode lederegenskaper og ledererfaring
- Kompetanse på ett eller flere av seksjonens fagområder samt god kommunekunnskap og kunnskap om øvrig regional stats roller og oppgaver
Ved vurdering av kvalifiserte søkere vil det bli lagt vekt på
- Bred erfaring fra statlig og/eller kommunal forvaltning, hvor kunnskap om kommunal forvaltning og styring vil bli vektlagt
- Erfaring fra nettverksarbeid og samarbeid på tvers av forvaltningsnivåene
- God skriftlig og muntlig fremstillingsevne
- God veiledningskompetanse
- Evne til å jobbe raskt, målrettet og strukturert
- God skriftlig og muntlig fremstillingsevne
- Innsatsvilje og godt humør
- Evne til å arbeide selvstendig
Vi tilbyr
- En spennende organisasjon med bred kompetanse
- Et godt tverrfaglig miljø med varierte og utfordrende oppgaver i et trivelig arbeidsmiljø.
- Fleksibel arbeidstid og gode velferdsordninger
- Avlønning etter statens lønnsregulativ. Stillingen lønnes i stillingskode 1211 seksjonssjef (kr 690 000 - 790 000) avhengig av erfaring og kvalifikasjoner. Høyere lønn kan vurderes for særlig kvalifiserte søkere.
Arbeidsvilkår
Fra lønnen trekkes 2 % lovfestet innskudd til Statens pensjonskasse. De første 6 måneder regnes som prøvetid. Fylkesmannen i Trøndelag har et personalpolitisk mål om å oppnå en balansert alders- og kjønnssammensetning og rekruttere personer med innvandrerbakgrunn og redusert funksjonsevne.
Dersom søker ønsker å reservere seg fra oppføring på offentlig søkerliste, må dette begrunnes. Søkeren varsles dersom ønsket om reservasjon ikke tas til følge. Attester og vitnemål må være vedlagt søknaden.
Vil du vite mer om stillingen kan du ta kontakt med Mari Mogstad tlf. 73 19 91 64 /41517278, e-post fmtlmmo@fylkesmannen.no.
Se annonsen og søk på stillingen www.jobbnorge.no
Om bedriften
Fylkesmannen er Kongens og Regjeringens representant i fylket. Fylkesmannen bidrar til at nasjonal politikk blir etterlevd i kommunene og at rettssikkerheten til innbyggerne ivaretas. Fylkesmannen skal bidra til å samordne, forenkle og effektivisere den statlige virksomheten i fylket. Fylkesmannen i Trøndelag har ca.250 ansatte fordelt på 7 fagavdelinger, og har kontor i Steinkjer, Trondheim, Snåsa og Røros.
Kommunal- og justisavdelingen dekker et vidt spekter av saksfelt og utfører arbeidsoppgaver på vegne av en rekke departementer. Arbeidsoppgavene faller innenfor alle Fylkesmannsembetenes hovedroller; som sektormyndighet, samordningsmyndighet og som rettssikkerhetsmyndighet. Avdelingen har om lag 60 ansatte og er inndelt i 4 seksjoner. Avdelingen arbeider mest mot kommunene, men har også viktige oppgaver rettet direkte mot enkeltindivid. Avdelingen omfatter ansvarsområdene samfunnssikkerhet og beredskap, plan, samordning og kommuneøkonomi, vergemål, samt bygg og justis. Årlige arbeidsoppdrag til Fylkesmannen gis fra en rekke departementer. Oppdraget til denne seksjonen kommer i hovedsak fra Kommunal - og moderniseringsdepartementet.