KO-I-Jobbspesialist-Frisk Bris-100% fast/engasjement
Frisk Bris søker jobbspesialist i 100% stilling. Stillingen er 50 % fast og 50 % engasjement i forbindelse med IPS-prosjekt Startdato er etter avtale.
Beskrivelse av arbeidssted
Frisk Bris er Bamble kommune sitt rehabiliterings- og mestringssenter. Senteret jobber i
hovedsak med deltagere med sammensatte helsemessige utfordringer, herunder personer
med psykiske utfordringer i lettere eller moderat grad, samt brukere med psykiske og
fysiske utfordringer i forhold til kroniske sykdommer.
Frisk Bris skal fremstå som en tydelig og verdidrevet organisasjon. Samfunnsoppdraget til Frisk Bris er å være en motor og innovatør i Bamble kommunes arbeid med å utjevne sosiale ulikheter og motvirke utenforskap. Målet for virksomheten er at de som mottar tjenester på Frisk Bris klarer å bruke sine talenter og ressurser slik at det fører økt deltagelse i skole- og arbeidsliv.
Den enkelte deltager bidrar aktivt i sin egen prosess for å bli bevist på og øke fokuset på hva som er mulig å få til. Gjennom kartlegging, samtaler, fysisk aktivitet, samhandling, jobbutprøving og målsetningsarbeid i et tverrfaglig miljø (spesialsykepleier, fysioterapeut, idrettspedagog, jobbspesialist og sosionom) jobber den enkelte deltager sammen med Frisk Bris for å nå sine mål.
Jobbspesialisten vil inngå i det tverrfaglige teamet på Frisk Bris. 50 % av stillingen vil være tilknyttet IPS-prosjektet (se beskrivelse nedenfor) og 50 % vil være tilknyttet den delen av Frisk Bris som leverer arbeidsrettede tiltak til NAV (Arbeidsforberedende trening). IPS prosjektet danner grunnlaget for den metodikk vi bruker for å hjelpe mennesker til å finne riktig jobb og/eller utdanning.
IPS:
Frisk Bris har fått prosjektmidler til å prøve ut metoden individuell jobbstøtte (IPS) IPS er en forpliktende samarbeidsmodell mellom NAV, spesialisthelsetjenesten og kommunehelsetjenesten. Målet er å hjelpe mennesker med moderate til alvorlige psykiske helseproblemer, og eventuelt rusmiddelproblemer, ut i ordinært arbeidsliv.
IPS (Individual Placement and Support, på norsk Individuell Jobbstøtte) skiller seg dermed fra tradisjonell tilnærming til arbeidsrehabilitering for psykiske hel
Om IPS
IPS (Individual Placement and Support, på norsk Individuell Jobbstøtte) skiller seg dermed fra tradisjonell tilnærming til arbeidsrehabilitering for psykiske helseproblemer, som i stor grad har vært basert på arbeidstrening i skjermede virksomheter eller praksistrening i arbeidslivet uten ordinær lønn.
I IPS får brukeren individuell oppfølging fra en jobbspesialist, som er itegrert i brukerens behandlingsteam. Et annet viktig særtrekk ved IPS - modellen er at tilbudet skal gis uten annen forutsetning enn at brukeren har et ønske om å væe i ordinær jobb. I IPS skal en tidlig i forløpetstarte med jobbsøking, brukerens ønsker og preferanser skal vektlegges, arbeidsperspektivet skal integreres i behandlerforløpet, og oppfølging av den enkelte brukeren skal være ubegrenset i tid og individuelt tilpasset.
Krav til kompetanse
Minst 3-årig relevant helse- og eller sosialfaglig høyskoleutdannelse
Må ha relevant erfaring fra helst både privat og offentlig sektor
Det er en fordel om man har kompetanse innen kognitiv psykologi
Det er en fordel med erfaring fra arbeid med personal og eller arbeidsmarkedsarbeid
Øvrige kvalifikasjoner
Det er særlig krav til relasjons- og samarbeidskompetanse. Personen vi søker på være god til å skape gode trygge relasjoner med deltakere. Den må også kunne skape entusiasme hos samarbeidspartnere og arbeidsgivere om å hjelpe deltakere inn i ordinært arbeidsliv.
Personen som blir ansatt må være god på å skape nettverk i arbeidslivet og være komfortabel med å oppsøkende virksomhet innenfor ulike deler av privat og offentlig arbeidsliv.
Stillingen krever at man håndterer en arbeidshverdag hvor man må forholde seg til flere samarbeidspartnere, avdelinger og oppgaver med ulikt innhold og målkrav. Den ansatte må være god til å både jobbe på systemnivå- og individnivå.
Vi søker en fleksibel person som er god til strukturere sin arbeidshverdag for å møte behovene til både aktuelle brukere/deltagere/pasienter og de aktuelle faggruppene man samarbeider med. Personlig egnethet tillegges betydelig vekt.
Den som blir ansatt må dele Frisk Bris sitt verdisyn. Frisk Bris tror at mennesker ønsker å bruke sine ressurser til verdiskapning for seg selv og samfunnet. Frisk Bris tror på at enhver samarbeidspartner ønsker å bruke sin fagkunnskap og erfaring for å sørge for at den enkelte klarer å bruke sine ressurser til beste for seg selv og samfunnet.
Stikkord for å etterleve disse verdiene er:
- Fokus på det friske
- Respektere deltagers egne vurderinger og mål
-Respektere samarbeidspartneres faglighet og formål - Være tydelige på våre vurderinger
- Ikke overta oppgaver som bør/kan ligge hos deltagere og/eller samarbeidspartnere
Arbeidsoppgavene vil i hovedsak være å knytte kontakter med næringslivet som gjør at deltagere på Frisk Bris får prøve seg ut i arbeid som er tilpasset den enkeltes helse- og funksjon og som fører til lønnet arbeid.
Oppgavene vil være både på system og individnivå, dette innebærer alle spektere innen samhandling, - herunder mot skoler (grunnskole og vid. Skole), fastleger, spesialisttjenester, kommunale helsetilbud o.a. samt gi råd
Vi tilbyr
- God pensjons- og forsikringsordning
- Lønn i h.h.t. tariffavtale og lokale særavtaler.
Offentliggjøring
Det vil etter søknadsfristens utløp utarbeides en offentlig søkerliste. Søkere som ønsker å være unntatt offentlighet må begrunne dette særskilt. Begrunnelsen vil bli vurdert i forhold til reglene i offentlighetsloven. Hvis det etter kommunens vurderinger ikke foreligger en særskilt grunn, vil søkerens navn bli offentliggjort. Søker vil i et slikt tilfelle bli kontaktet på forhånd. (Offentleglova § 25)
Politiattest
For stillinger innenfor barnehage, skole, barnevern og helse- og sosialtjenesten stilles det krav til godkjent politiattest (må ikke være eldre enn 3 måneder). Politiattesten skal ikke vedlegges søknaden, men forevises leder ved evt. tilbud og aksept av stilling.
Slik søker du
Alle søknader på ledige stillinger må gjøres elektronisk i vårt rekrutteringssystem. Søknader skal ikke sendes på e-post.
Godkjente kopier av vitnemål og attester tas med til evt. intervju/tilsetting.
Mottatte attester/vitnemål vil ikke bli returnert.
Om bedriften
Velkommen til Bamble kommuneBamble kommune er en veldrevet og flott kystkommune hvor det er godt å bo og fint å feriere. Kommunen har et variert industri og næringsliv hvor prosessindustrien ved Frierfjorden spiller en viktig rolle. Kommunen arbeider tett sammen med næringslivet og tar aktivt i bruk virkemidler for å skape vekst og utvikling. Kommunens beliggenhet og godt utbygde infrastruktur er et viktig fortrinn som har skapt grunnlag for næring basert på turisme og opplevelser. Dette er noe kommunen arbeider aktivt med for åutvikle videre. Kommunen står overfor den største satsingen i nyere tid innenfor oppvekst, barn og unge med bygging av aktivitetssenter og ungdomsskole på Grasmyr.Det administrative senteret ligger i Langesund. Kommunen har drøyt 14.100 innbyggere og i overkant av 1000 ansatte.