Juridisk rådgiver/seniorrådgiver
Om stillingen
Stillingen er i hovedsak knyttet til rettssikkerhetsoppgaver tillagt Statsforvalteren etter lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen, men du vil også få andre oppgaver fra seksjonens portefølje:
- Saksbehandling og tilsynsvirksomhet etter lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen.
- Råd og veiledning av kommuner og enkeltindivider.
- Opplæring rettet mot ansatte i NAV.
- Andre arbeidsoppgaver på seksjonen/avdelingen må kunne påregnes.
Du må regne med noe reisevirksomhet.
Stillingen er lagt til kontorsted Trondheim eller kontorsted Steinkjer.
Tiltredelse i stillingen så snart som mulig.
Kvalifikasjoner
- Juridisk embetseksamen eller mastergrad i rettsvitenskap.
Det er i tillegg en fordel om du har:
- kjennskap til saksfeltet.
- erfaring fra klagesaksbehandling og/eller arbeid med tilsyn.
- erfaring fra å drive opplæring.
- annen relevant tilleggsutdanning og erfaring.
Ved vurdering av kvalifiserte søkere vil det bli lagt vekt på
- gode kommunikasjonsevner, både muntlig og skriftlig, samt evne til å presentere fagstoff på en pedagogisk og engasjerende måte.
- gode samarbeidsevner og godt humør.
- evne til å arbeide strukturert og selvstendig.
- evne til å være løsningsorientert og inneha effektiv tilnærming.
Avdelingen er preget av utfordrende og spennende arbeidsoppgaver og vi har forventning til alle våre medarbeidere om kvalitet i alle ledd. Nøyaktighet og etterrettelighet er derfor viktig i vårt arbeid. Vi leter etter deg som har stor arbeidskapasitet og er fleksibel. Du samarbeider godt med andre og liker å arbeide både selvstendig og i team. Personlig egnethet vil bli vektlagt.
Vi tilbyr
- Godt faglig og sosialt miljø sammen med kollegaer med ulik fagbakgrunn.
- En arbeidsplass i stadig utvikling, og gode muligheter for varierte arbeidsoppgaver.
- Fleksibel arbeidstid og gode velferdsordninger.
- Mulighet for delvis arbeid fra hjemmekontor.
- Avlønning etter statens lønnsregulativ som rådgiver, stillingskode 1434, (kr 500.000 - 580.000), eller som seniorrådgiver, stillingskode 1364, (kr 550.000 - 650.000) avhengig av erfaring og kvalifikasjoner.
Arbeidsvilkår
Fra lønnen trekkes 2 % lovfestet innskudd til Statens pensjonskasse. De første 6 måneder regnes som prøvetid.
Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, innkalles minst en søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, må søkerne oppfylle visse krav.
Vi oppfordrer søkere til å krysse av i jobbsøkerportalen dersom de har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn. Avkrysningene danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter. Statsforvalteren i Trøndelag har et personalpolitisk mål om å oppnå en balansert alders- og kjønnssammensetning og rekruttere personer med innvandrerbakgrunn og redusert funksjonsevne.
Dersom søker ønsker å reservere seg fra oppføring på offentlig søkerliste, må dette begrunnes. Søkeren varsles dersom ønsket om reservasjon ikke tas til følge. Attester og vitnemål må vedlegges søknaden.
Vil du vite mer om stillingen kan du ta kontakt med seksjonsleder Hanne Reitan Øksnes, tlf. 910 00 780, e-post: fmtlhok@statsforvalteren.no
Om bedriften
Statsforvalteren i Trøndelag
Statsforvalteren er Kongens og Regjeringens representant i fylket. Statsforvalteren bidrar til at nasjonal politikk etterleves i kommunene og at rettssikkerheten til innbyggerne ivaretas. Vi samordner statlige interesser og holder overordnede myndigheter orientert om viktige spørsmål i fylket. Statsforvalteren i Trøndelag har ca.270 ansatte fordelt på sju fagavdelinger, med kontorer i Steinkjer, Trondheim, Snåsa og Røros.
Oppvekst- og velferdsavdelingen er en avdeling med stor bredde i oppgaver. Avdelingen arbeider både mot kommuner, enkeltindivid og institusjoner, og har oppgaver innenfor barnevern, sosiale tjenester i NAV, utdanning, barnehage og integrering.
Statsforvalteren er tillagt et bredt spekter av oppgaver rettet mot de kommunale tjenestene i NAV. Statsforvalteren driver opplæring og veiledning av ansatte i NAV om sosiale tjenester, innbyggerveiledning, og er også klage- og tilsynsmyndighet etter lov om sosiale tjenenester i arbeids- og velferdsforvaltningen.
Seksjon NAV/sosiale tjenester består av 9 medarbeider med juridisk og sosialfaglig bakgrunn. Vi deltar i nasjonale prosjekt på vårt område, og er del av embetets satsning mot utsatte barn, unge og deres familier. Vi samarbeider tett med NAV Fylke.