Seksjonssjef - Seksjon Tilskudd
Jobbnorge ID: 188192
Om Avdeling reindrift
Reindriftsnæringen har stor betydning for økonomi, sysselsetting og kultur både i samisk og lokal sammenheng. I dag utøves samisk reindrift hovedsakelig i fjell- og utmarksområder i Troms og Finnmark, Nordland og Trøndelag. Litt over 3.000 mennesker er tilknyttet reindriftsnæringen.
Forvaltningen av reindriften er lagt til Landbruksdirektoratet, avdeling Reindrift, som er lokalisert i Alta. Reindriftsavtalen og Reindriftsloven utgjør to av direktoratets viktigste virkemidler for å følge opp de landbrukspolitiske målene i reindriftspolitikken. I 2020 er Reindriftsavtalen på 149,5 millioner kroner.
Avdeling reindrift har to seksjoner, seksjon ressurs/areal og seksjon tilskudd. Oppgavene i seksjon tilskudd omfatter blant annet drift og utvikling av tilskuddsforvaltning, utredninger, analyser og oppfølging av reindriftsavtalen og tilhørende forskrifter.
Arbeidsoppgaver
Vi søker en trygg og tydelig leder som har forståelse for rammevilkårene og kravene til statlig virksomhet. Per i dag er det 11 medarbeidere i seksjonen som du får personalansvar for. Du rapporterer til direktør i avdeling Reindrift, og inngår som en del av avdelingens ledergruppe.
- Du skal lede medarbeidere i seksjon tilskudd.
- Du skal drifte og utvikle seksjonens ansvarsområder med søkelys på kvalitet og effektivitet.
- Du skal koordinere fagområdet tilskudd og bidra til samarbeid mellom medarbeidere i både egen seksjon og i avdelingen.
- Du skal bidra i videreutvikling av avdelingens oppdrag og mål.
- Du skal være en aktiv bidragsyter i avdelingens ledergruppe.
Kvalifikasjonskrav
- Du har relevant høyere utdanning på minimum bachelornivå.
- Du har erfaring som leder med personalansvar fra offentlig og/eller privat sektor.
- Du har god forvaltningsforståelse, og forstår rammevilkårene og kravene til statlig virksomhet.
- Du har god skriftlig og muntlig fremstillingsevne.
- Det er en fordel om du har erfaring fra offentlig forvaltning.
- Det er en fordel om du har samisk språkkompetanse og kjennskap til samisk kultur eller reindrift.
Personlige egenskaper
- Du er en trygg og tydelig leder med evne til å ta ulike perspektiv.
- Du er opptatt av gjensidig tillit og forstår hva som kreves for å utvikle medarbeidere.
- Du ser etter gode løsninger og er opptatt av faglig utvikling.
- Du utforsker muligheter og sørger for gjennomføring når beslutninger er tatt.
Personlig egnethet vil bli tillagt betydelig vekt.
Kontaktperson for stillingen
Direktør Liv Berit Hætta, telefon 78 60 62 12 eller 905 79 079.
Vi tilbyr
- Fast stilling som seksjonssjef i lønnsspenn fra kr. 723 200 til kr. 813 400 (ltr. 76-80). For spesielt kvalifiserte søkere kan høyere lønn vurderes. Fra lønnen trekkes pensjonsinnskudd etter gjeldende regler.
- En spennende mulighet til å lede et godt fagmiljø med høy kompetanse og stort engasjement.
- Gode lærings- og utviklingsmuligheter gjennom løsning av komplekse oppgaver og problemstillinger.
- Arbeidssted i flotte kontorlokaler i Alta.
- Familievennlig og fleksibel personalpolitikk.
- Gode arbeidstidsordninger (fleksibel arbeidstid, sommertid, betalt overtid).
- Medlemskap i Statens Pensjonskasse som blant annet inkluderer mulighet for boliglån.
- Bedriftsidrettslag og refusjon av treningsutgifter.
Generelle opplysninger
- Attester/vitnemål registreres i portalen eller ettersendes pr. post innen søknadsfristen. Innsendte dokumenter vil ikke bli returnert. Søkere som blir innkalt til intervju, bes ta med bekreftede kopier av attester og vitnemål.
- Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si positivt særbehandlet på denne måten, må søkerne oppfylle visse krav. Les mer om kravene på Arbeidsgiverportalen.
- Vi oppfordrer søkere til å krysse av i jobbportalen dersom de har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn. Avkrysningene i jobbsøkerportalen danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
- Dersom en søker ønsker å reservere seg fra en offentlig søkerliste, må dette begrunnes. Opplysninger om søkeren kan bli offentliggjort selv om søkeren har bedt om ikke å bli oppført på søkerlisten. Hvis ønsket reservasjon ikke vil bli tatt til følge vil søkeren bli varslet om dette før offentlig søkerliste utformes.
- Søknad sendes elektronisk. Hvis du har problemer med utfylling av elektronisk CV, kan du kontakte kundeservice hos Jobbnorge på e-post kundeservice@jobbnorge.no eller på telefon 75 54 22 27.
Se annonsen og søk på stillingen www.jobbnorge.no
Om bedriften
Landbruksdirektoratet iverksetter landbruks- og handelspolitikken på landbruksområdet. Vårt samfunnsoppdrag er å drive samordnet, helhetlig og effektiv forvaltning av økonomiske og juridiske virkemidler rettet mot jordbruk, reindrift, skogbruk, matindustri og handel. Vi er støtte- og utredningsorgan for Landbruks- og matdepartementet og sekretariat for en rekke styrer, råd og utvalg.
Dette betyr at vi må ha god kunnskap om de landbruksbaserte verdikjedene, utviklingstrekk i ressursgrunnlaget og handelspolitiske avtaler. Vi er om lag 210 ansatte. Våre avdelinger er plassert i Oslo, Steinkjer og Alta. For mer informasjon se www.landbruksdirektoratet.no.