Virksomhetsleder for hjemmetjenesten
Org. nr: - Stillingsident: 4182937534 Presentasjon av stillingen:
Nes kommune skal tilsette virksomhetsleder for Hjemmetjenesten, som er en av 5 virksomheter innen kommunalområdet Helse- og velferd.
Virksomhetsleder inngår i rådmannens lederforum (ledergruppe+virksomhetsledere), og kommunalsjefens lederteam, og rapporterer direkte til kommunalsjef for helse og velferd.
Hjemmetjenesten er viktig i forhold til å øke innbyggernes evne til egenmestring og ressursmobilisering, med gevinst i livskvalitet som det vil gi brukerne. Arbeidet for økt egenmestring og ressursmobilisering gjelder hele kommunen. For hjemmetjenestens del kommer dette til syne i pågående arbeid med å utvikle hjemmetjenestene, slik at den som helhet leverer mer på det som virksomheten allerede kan vise til som beste praksis. Utvikling av ledelsen i tjenesten som helhet og i hvert geografiske hjemmetjenesteområde er en viktig del av dette. Satsingen omfatter også videreutvikling av mestringsteam/hverdagsrehabilitering, korttids tilbud, avlastningsløsninger, og etter hvert et større og variert tilbud av omsorgsboliger.
Hjemmetjenesten er gitt stor myndighet til å velge tilnærming til e-meldinger og bruk av korttids- og langtidsplasser i sykehjem. Hjemmetjenesten er også inne i pågående arbeid der vurdering og konklusjon i brukersaker, og beveger seg nå noe bort fra hvordan dette ofte har fungert i modeller med egne tildelingsenheter, til mer å være basert på det man ofte kaller "Tillitsmodellen" der man er fullt ansvarlig for å drive innen økonomiske rammer, og dermed bruker mindre tid på konklusjons- og vedtaksarbeid og mer finner løsninger i dialog mellom brukere, pårørende og tjenesteutøvere.
Hjemmetjenesten skal videreutvikles i tråd med digitaliseringsstrategien for Helse og velferd. Strategien er godt tilpasset de rammer som ligger i det statlige engasjementet innen e-helse.
Virksomheten har høye ambisjoner om å videreutvikles som lærende organisasjon som setter en høy standard på tjenesten. Som en del av dette må det jobbes med hvilke strukturer man har for læring når svært mye av arbeidsdagen er bundet opp til brukerrettet arbeid.
Virksomhetsleder får myndighet og ansvar for å utvikle en robust og mer tverrfaglig virksomhet. Virksomheten skal sammen med øvrige virksomheter sikre at kommunalområdet er bedre rustet til å møte morgendagens utfordringer med å innføre nye arbeidsprosesser. Disse må svare til at de kommunale tjenestene må levere <> de kommende årene, siden budsjettøkningene ikke vil tilsvare kombinasjonen av vekst i behov og det å løse behovene på samme måte som i dag.
Arbeidet med nye arbeidsprosesser kan forstås som en del av kommunens satsing på kvalitetsledelse, og også som en oppfølging av statlige føringer som f. eks. stortingsmeldingen om "Leve hele livet".
Stillingen innebærer administrativt, faglig og økonomisk ansvar for hele virksomheten.
Arbeidsoppgaver
- Kontinuerlig utvikling og operativ drift av virksomheten
- Koordinere driften og sikre at tjenesten utøves i samsvar med mål- og kvalitetskrav og sentrale og lokale føringer og intensjoner
- Bidra i kommunalområdets endringsarbeid for å skape helsefremmende og forebyggende tiltak
- Personaloppfølging av avdelingsledere og stab i hjemmetjenesten
Kvalifikasjoner
- For stillingen kreves utdanning på universitets- eller høyskolenivå, fortrinnsvis innen sosial- og helsefag, økonomi eller pedagogikk.
- Det er ønskelig med lederutdanning innen offentlig og/eller privat sektor, og relevant ledererfaring, gjerne fra omsorgstjenester.
- Det legges vekt på kunnskap, erfaring og resultat innen endringsledelse, resultatledelse og evidensbasert ledelse. Evnen og resultat i å trygge medarbeidere gjennom gode prosesser du selv skaper er en del av dette.
- Den som tilsettes må kunne underbygge oppnådde resultater i forhold til økt egenmestring, ressursmobilisering og endringer som gir mer resultat pr krone/økt evne til å hjelpe i forhold til budsjettet som står til rådighet.
- Erfaring fra krevende omstillingsprosesser og systematisk utvikling av faglige tilbud og tilnærminger kan også bli vektlagt. Myndiggjøring av medarbeidere er en del av dette.
Den som tilsettes må før tiltredelse levere politiattest, som ikke er eldre enn 3 måneder
Personlige egenskaper
- Være en synlig, tydelig og motiverende leder med evne til å skape begeistring og et godt arbeidsmiljø
- Gode evner til samhandling- og kommunikasjon internt og eksternt
- Ha gode samarbeidsevner
- Evnen til åpen og tillitsfull dialog med brukere, pårørende og medarbeidere
- Stor arbeidskapasitet og anledning/vilje til å stå på i perioder
- Personlig egnethet vektlegges
Vi tilbyr
- Lønn etter avtale
- Gode forsikrings- og pensjonsordninger
Minst to referanser må oppgis
Ansettelsen skjer etter gjeldende lover, reglement og tariffavtaler. 6 mnd. prøvetid.
Kopier av attester og vitnemål tas med ved eventuelt intervju. Søknadspapirer vil ikke bli returnert.
Opplysninger om søkeren kan bli offentliggjort selv om søkeren har oppfordret om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom oppfordringen ikke blir tatt til følge, blir søkeren varslet om dette, jfr. Offentleglova §25.
Kontaktinformasjon
Jan-Henrik Karlsen, Kommunalsjef helse og velferd, 982 07 520
Arbeidssted
Runnivegen 19
2150 Årnes
Søk på stillingen:Klikk her
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver:Nes kommune
Referansenr.:4182937534
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 24.02.2020
Om bedriften
Nes kommune i Viken har en visjon om "det gode liv der elvene møtes". Innbyggerne settes i sentrum gjennom medarbeidere som oppviser god service, utviklingsvilje og stort engasjement.
Kommunen har i overkant av 23.000 innbyggere og gode lokalmiljøer, rike frilufts- og kulturtilbud.I kommunen finnes et aktivt fiske og båtliv på Glomma og Vorma - elvene som møtes nord for kommunesentrumet Årnes.
Rådhuset ligger nær Årnes stasjon på Kongsvingerbanen, 50 minutter fra Oslo S og ca. 25 minutter med bil fra Gardermoen. Les mer her