Leder og to medarbeidere til sekretariat for ekspertgruppe som skal se på bruk av digital læringsanalyse i grunnopplæring, høyere utdanning og høyere yrkesfaglig utdanning
Om stillingen
Regjeringen har nedsatt en ekspertgruppe som skal se på bruk av digital læringsanalyse i grunnopplæring, høyere utdanning og høyere yrkesfaglig utdanning. Ekspertgruppen skal levere sin utredning i form av flere rapporter, der sluttrapporten skal være ferdig innen 01.06.2023. Ansettelsene i sekretariatet er midlertidige stillinger som følger ekspertgruppens arbeid, og har varighet til ekspertgruppen har avlevert sin sluttrapport. Ekspertgruppens mandat og sammensetning kan leses på regjeringen.no: mandat-ekspertgruppe-digital-laringsanalyse.pdf
Formålet med ekspertgruppens arbeid er å vurdere pedagogiske og etiske spørsmål ved bruk av digital læringsanalyse, samt juridiske spørsmål og personvernhensyn. Gruppen skal gi nasjonale myndigheter råd om behov for utvikling av regelverket for de nevnte utdanningsnivåene.
Arbeidet må inkludere vurderinger av hvilke muligheter som ligger i verktøyene framover i tid og hvordan markedet for adaptive læremidler vil utvikle seg framover.
Videre skal ekspertgruppen gi innspill til utdanningssektoren om hvordan god praksis kan utvikles om bruk av læringsanalyse, i tråd med etiske og pedagogiske normer og gjeldende regelverk.
Arbeidsoppgaver
Utvalget skal ha et sekretariat bestående av leder og to medarbeidere. Sekretariatet skal bistå ekspertgruppen med faglige utredninger og analyser.
En sentral del av sekretariatets arbeid vil være å innhente informasjon, utarbeide diskusjonsnotater samt skrive og ferdigstille ekspertgruppens rapporter. Sekretariat skal legge til rette for ekstern involvering og utadrettet kommunikasjon. I tillegg må de som ansettes påregne administrative oppgaver som å organisere ekspertgruppens møter og reiser, skrive referater, holde arkiv og føre regnskap for ekspertgruppen.
Stillingen som leder for sekretariatet innebærer det operative ansvaret for sekretariatet. Sekretariatsleder har ansvar for driften av sekretariatet, personalansvar for medarbeiderne i sekretariatet, og har sammen med ekspertgruppens leder hovedansvar for fremdriften i ekspertgruppens arbeid.
Kvalifikasjoner
For alle tre stillingene kreves det:
- Relevant utdanning på masternivå
- Meget god muntlig og skriftlig framstillingsevne
- Gode analytiske evner, herunder evnen til å arbeide systematisk
- Gode samarbeidsevner
- Evne til å arbeide effektivt og strukturert
- Det er en nødvendig med kjennskap til tematikken rundt læringsanalyse. Videre er det en fordel med god teknologisk forståelse, kjennskap til utdanningssektoren og gode evner til eksternt rettet involvering og kommunikasjon. En av medarbeiderne bør ha juridisk kompetanse
I tillegg for sekretariatsleder:
- Det kreves gode koordinerings- og lederegenskaper samt gjennomføringsevne.
- Erfaring fra lignende prosesser er ønskelig.
Personlig egnethet vil bli vektlagt.
Vi tilbyr
Vi holder til i moderne lokaler med åpent kontorlandskap i Kvadraturen i Oslo sentrum. KD er underlagt lov- og avtaleverk som sikrer de ansatte ordnede arbeids- og tjenesteforhold. Vi kan tilby et bredt tilbud av faglige og sosiale tiltak, fleksibel arbeidstid, mulighet til trening i arbeidstiden, samt pensjons-, låne- og forsikringsordning i Statens pensjonskasse.
Les mer om å jobbe i Kunnskapsdepartementet her.
Lønn:
Sekretariatsleder lønnes avhengig av kvalifikasjoner fra lønnstrinn 74-81, som for tiden utgjør fra kr 702 100 - 850 000. Sekretariatsleder ansettes som prosjektleder.
Sekretariatsmedarbeidere lønnes avhengig av kvalifikasjoner fra lønnstrinn 63-77, som for tiden utgjør fra kr 574 700 - 752 800. Sekretariatsmedarbeidere ansettes i stillingskode 1364 som seniorrådgiver.
For særlig kvalifiserte søkere kan noe høyere lønn vurderes.
Fra lønnen trekkes 2 % innskudd til Statens pensjonskasse.
Slik søker du
Søknad sendes elektronisk via linken "Søk stillingen" på denne siden. Vitnemål, attester etc. registreres i portalen. Vi oppfordrer søkere til å benytte Vitnemålsportalen.
Søkere må angi om søknaden gjelder sekretariatsleder, sekretariatsmedlem eller begge.
I samsvar med offentlighetsloven § 25 gjør vi oppmerksom på at opplysninger om søkeren kan bli offentliggjort selv om søkeren har bedt om ikke å bli ført opp på søkerlisten.
Kunnskapsdepartementet mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi ønsker medarbeidere med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning, og vi vil tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det. Aktuell tilrettelegging kan for eksempel være tekniske og fysiske hjelpemidler eller endring av rutiner, arbeidsoppgaver og arbeidstid.
Vi oppfordrer søkere til å krysse av om de har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn. Avkrysningene i jobbsøkerportalen danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer om i sine årsrapporter.
Les mer om inkluderingsdugnaden her.
Kontaktperson: For nærmere opplysninger om stillingen kontakt: seniorrådgiver Maren Hegna, tlf: 91538861 e-post: mhe@kd.dep.no
Om bedriften
Kunnskapsdepartementet
Kunnskapsdepartementet har ansvar for barnehage, grunnskole, kulturskole, videregående opplæring, fagskole, høyere utdanning, voksnes læring, kompetansepolitikk, integrering og forskning. Departementet har også overordnet styring, kontroll og tilsyn med en rekke underliggende etater og virksomheter.
Kunnskapsdepartementet har om lag 330 ansatte fordelt på syv avdelinger, kommunikasjonsenhet og departementsrådens stab.
Departementets arbeid bygger på verdiene profesjonalitet, åpenhet og gjennomføring. Mer informasjon om departementet finnes på www.regjeringen.no