Bli med å forme fremtidens tjenester!
Vi søker en erfaren funksjonell arkitekt som vil være med å videreutvikle våre systemer, og som trives i skjæringspunktene mellom bruker, forretning og IT!
Hos oss får du jobbe i hjertet av skatteprosessen og være med på utviklingsarbeid og produksjoner for skatteberegning og skatteoppgjør til blant annet skattemeldingen. Du får jobbe sammen med dyktige ressurser som ivrer for utvikling og forbedring av dette området. Vi har som ambisjon at vi skal gjøre det enklere for innbyggere og næringsliv å gjøre det rette og vanskeligere å gjøre feil.
For å løfte oss ytterligere søker vi deg som forstår hva sluttbrukerne og forretningen har behov for og hvordan teknologien fungerer. Du er en god prosessdriver og kommuniserer godt med forretningen/eiere, designere og utviklere. Det å jobbe med smidig utvikling og i tverrfaglige team motiverer deg, og du mestrer verktøy, metode, programvare og/eller andre virkemidler som er nødvendig for å levere. Sist, men ikke minst ser vi etter deg som forstår produktets livssyklus og nødvendigheten av å drive nyutvikling så vel som videreutvikling og forvaltning.
hva får du jobbe med hos oss?
- lede behov- og kravarbeid i smidige utviklingstiltak
- analysere, strukturere og dokumentere krav slik at vi leverer i henhold til forretningsmessige krav
- utforske brukernes behov og omsette disse til løsning, og sørge for at krav til brukskvalitet ivaretas
- ta ansvar for at de funksjonelle kravene forstås og ivaretatt i våre leveranser
- prioritere oppgaver i teamet eller teamene
- sørge for at vi leverer i henhold til Skatteetatens metode for smidig utvikling
- være pådriver for samarbeid på tvers av fagområder
- bidra til at kravene kan bli realisert i gode IT-løsninger
Hvilken kompetanse er nødvendig for stillingen?
- høyere relevant IT utdanning på bachelor- eller masternivå
- erfaring med behov og krav knyttet til saksbehandlingsløsninger og/eller publikumsløsninger
- erfaring med utforming av epos og brukerhistorier
- erfaring med modellering for eksempel ved bruk av UML, BPMN eller andre metodikker
- erfaring med å forholde deg til juridiske føringer i behov- og kravarbeid
- interesse for Skatteetatens fagområder
Det er en fordel, men ikke et krav, om du også har:
- erfaring med Confluence og Jira, eller lignende verktøy
- erfaring med utarbeidelse av brukerveiledninger/opplæringsmateriell
- erfaring eller forståelse for arbeidet som gjøres av utviklere og testere
Hva slags kollega ønsker vi oss?
Vi ser etter deg som har:
- gode samarbeids- og kommunikasjonsevner på tvers av fagområder
- evne til å raskt sette deg inn i kompliserte fagområder, nye problemstillinger og se behov på tvers
- evne til å ta initiativ
- beslutningsdyktig og med evne til å prioritere
- kan lede og få andre med deg – uten en formell lederrolle
Personlig egnethet vil bli vektlagt.
Hvorfor skal du velge oss?
Vi kan blant annet friste med:
- svært hyggelige og dyktige kollegaer som støtter hverandre og gjør hverandre gode
- muligheten til å jobbe med samfunnsaktuelle systemer og løsninger
- utfordrende oppgaver i store og kompetente fagmiljøer
- veiledning og støtte sånn at du utvikler deg, mestrer dine oppgaver og trives
- kompetanseutvikling, både egenutvikling, og gjennom etatens egne fagforumer
- fleksitid, betalt overtid og trening i arbeidstiden
- en raus personalpolitikk
- medlemskap i Statens pensjonskasse, som er en av Norges beste pensjonsordninger
- konkurransedyktig lønn og gode betingelser
Hos oss vektlegger vi en god balanse mellom arbeid og fritid. Det gjør at våre medarbeidere får en balansert hverdag som gjør dem enda bedre rustet for å gjøre jobben sin på en god måte. Vi vet at mange ønsker seg en hybrid og fleksibel arbeidshverdag med muligheter for å veksle mellom å jobbe hjemmefra og møtes på kontoret. Det vil vi selvsagt tilrettelegge for. Hos oss kan man inngå avtale om hjemmearbeid når arbeidsoppgavene tilsier at det lar seg gjøre.
Noe reisevirksomhet må påregnes.
Hvordan er det å jobbe hos oss - sånn egentlig?
Vi vil at du skal føle deg trygg på valget når du takker ja til å jobbe hos oss. Dersom du er aktuell for stillingen, tilbyr vi deg en omvendt referansesjekk. Det betyr at du får ringe noen av våre medarbeidere og stille de spørsmålene du måtte ønske for å finne bedre ut om vi er en god match.
Kontaktinformasjon
Anne Dahl, underdirektør, 41477147Arbeidssted
Fredrik Selmers vei 40663 Oslo
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver:SkatteetatenReferansenr.:4521231849
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 30.05.2022
Om bedriften
Velg en jobb der du får utfordret deg selv, ved å løse utfordringer for andre. Vi sikrer finansiering av velferdssamfunnet ved å sørge for at alle bidrar med det de skal. Vi gjør det på vegne av fellesskapet, fordi velferden er noe som kommer alle til gode. Tilliten folk har til oss er høy, og den jobber vi hver dag for å fortjene. Vi består av et direktorat, seks divisjoner som har landsdekkende ansvar, og viktigst av alt: 7 500 engasjerte ansatte som er stolte av arbeidsplassen sin. Vil du bli enda bedre kjent med oss og alt vi holder på med? Les mer på skatteetaten.no
Vi er på jobb for alle og skal være et godt sted å jobbe for alle. Likeverd, likestilling og mangfold er en del av kulturen vår og vi har nulltoleranse for diskriminerende praksis og oppførsel. Har du hull i CV-en din, funksjonsnedsettelse eller innvandrerbakgrunn vil vi oppfordre deg til å krysse av for dette når du søker stillingen hos oss. Det gir deg mulighet for å få positiv særbehandling. Vi kaller alltid inn minst én kvalifisert kandidat fra hver av disse gruppene til intervju.
Når du søker jobb hos oss, vil navnet ditt stå på en offentlig søkerliste. Det er mulig å be om å bli unntatt denne søkerlisten. Da må du i så fall begrunne hvorfor du ønsker det, og vi tar deretter stilling til om vi kan innvilge ønsket ditt. Du får selvsagt beskjed om utfallet.