Spennende mulighet for Produktansvarlig Administrative systemer og Trafikkstøtteløsninger
Leveransene til Konsern-IT påvirker nærmere en million reiser i Oslo hver dag. Jobben du vil gjøre hos Sporveien er med på å modernisere en samfunnsnyttig tjeneste, og tilrettelegge for et grønnere samfunn. Du får bryne deg på store komplekse oppgaver og spennende prosjekter sammen med kolleger som har vilje og evne til å gjøre en forskjell.
Tar du utfordringen og vil påvirke samfunnet og bylivet i en positiv retning?
Som produktansvarlig vil du få muligheten til å skape gode brukeropplevelser, bidra i store spennende prosjekter og være med på å løfte Sporveien til neste nivå innen viktige systemløsninger. Du vil få muligheten til å jobbe med de nyeste teknologiene i transportsektoren, være med på å klargjøre Sporveien for dobling i antall reisende de neste årene. Sporveien har flere ulike løsninger som støtte til det administrative arbeidet. I dag benytter Sporveien SAP som sitt lønnssystem. Innen systemer som støtter oppunder T-bane og trikkedrift benyttes ulike standard- og spesialutviklede løsninger. Stillingen rapporterer til Leder IT Forvaltning og Tjenesteutvikling.
Hensikt
- Effektivisere, forenkle, fornye og videreutvikle Sporveiens forretningsprosesser i nært samarbeid med systemeiere, andre i linja og leverandører
- Effektivisere, forenkle og videreutvikle Sporveiens portefølje av IT-løsninger
- Sikre at eksisterende løsninger forvaltes på en god måte og møter forretningens behov
- Skape gode brukeropplevelser, tilrettelegge for ressurseffektive systemer og tegne veikart med forbedringsprosesser som bringer systemene inn i fremtiden
Ansvarsområder og oppgaver
- Initiere og bidra til kontinuerlige systemforbedringer innen din systemportefølje
- Identifisere, planlegge og lede oppgraderinger og endringer
- Bistå i anskaffelsesprosesser; utarbeidelse av krav, SLA, funksjonell analyse
- Håndtere endringsønsker
- Effektivisere, forenkle og videreutvikle IT-prosesser basert på Sporveiens forretningsprosesser
- Oppfølging av leverandører
- Utbedre feil / levere 2.linjesupport
- Opplæring av 1. linje for effektivisering av feilhåndtering
- Være oppdatert på mulighetene i relevant fremtidsrettet teknologi
Kvalifikasjoner
- Relevant utdanning på bachelor/masternivå, men spesiell relevant erfaring kan kompensere for utdanningskravet
- Erfaring med innføring av systemer som medfører organisatoriske endringer, enten fra en større linjeorganisasjon eller som konsulent
- Erfaring med Lønn/HR-løsninger en fordel, men generell systemkompetanse teller mer
- Kunnskap om T-bane-/trikkedrift er et ønske
- Erfaring med forretningsprosesser
- Vise til gode resultater fra forvaltning og videreutvikling av komplekse IT-løsninger
- Teknisk innsikt og forståelse
- Kommunisere godt med alle nivåer i organisasjonen, viktig med gode kunnskaper i norsk
Personlige egenskaper
- Forretningsforståelse -- forretningsorientert teknolog
- Analytisk - forstår komplekse problemstillinger
- God til å samarbeide og bygge nettverk
- Selvstendig, initiativrik og stor gjennomføringsevne
- Gode kommunikasjonsevner er viktig i denne stillingen
- Systematisk tilnærming til oppgaver
- Innovativ og kreativ
- Stor gjennomføringsevne
- Personlig egnethet vil bli vektlagt
Viktige grensesnitt & relasjoner - kunder og samarbeidspartnere
-
Internt:
- Konsern-IT
- Systemeiere
- Ledere
- Brukere
- Enheter i Sporveien som er tyngre brukere/ i større grad avhengige av løsningene
- Prosjekter
- Digitalisering & Innovasjon
- Informasjonssikkerhetsavdelingen
-
Eksternt:
- Teknologileverandører
- Fagsystemleverandører
- Rammeavtaleleverandører
Hvorfor Sporveien:
- Sporveien er en samfunnsviktig arbeidsgiver med stor betydning for miljøet, bylivet og kollektivtrafikken. Vi ønsker å tilrettelegge for et grønnere samfunn, og jobber for å levere mest mulig kollektivtrafikk for pengene slik at flest mulig lar bilen stå, og heller reiser kollektivt
- Et godt arbeidsmiljø med engasjerte og dyktige kollegaer og fagmiljøer, som legger vekt på trivsel, mangfold og humor
- Gode muligheter for videreutvikling og kompetanseheving, og et stort internt jobbmarked
- Konkurransedyktige lønns- og arbeidsvilkår
- Trimrom, treningsstøtte og bedriftsidrettslag
Det er viktig at du kan identifisere deg med våre verdier; Pålitelig, Engasjert og Samhandlende og kan være en tydelig kulturbærer av dette.
Vi er stolte av vårt mangfold blant våre ansatte og ønsker søkere uavhengig av kulturell bakgrunn, kjønn og alder. Vi er underlagt offentlighetsloven. Dette innebærer at offentlige søkerlister vil bli utarbeidet (§ 25). Vi foretar bakgrunnssjekk av aktuelle kandidater gjennom Semac AS.
Søknad og CV sendes via vårt elektroniske rekrutteringssystem innen 30. april.
Om bedriften
Sporveien leverer reiser med trikk, T-bane og buss med hovedvekt i Oslo, Akershus, Oppland og Vestfold. Selskapet er Norges største leverandør av kollektivtransport målt i antall reiser og frakter årlig om lag 267 millioner passasjerer. Konsernet har om lag 3 700 ansatte og omsetter årlig for 4,7 milliarder kroner.
Konsernsenteret har ansvaret for de strategiske og overordnede føringene for alle resultatenhetene og selskapene i konsernet. Senteret består av hovedområdene Økonomi og finans, HR, Kvalitet og HMS, Kommunikasjon og samfunnskontakt, Markedstjenester, Dokumentsenter, Strategi og konsernutvikling, Digitalisering og innovasjon, IT, Konsernjuridisk og compliance og Eiendom.
Det er 141 ansatte i konsernsenteret.