Vi søker juridisk rådgiver til Klima- og miljøvernavdelingen
Jobbnorge ID: 174825
Om stillingen
Ved Klima- og miljøvernavdelingen har vi ledig fast stilling som jurist i seksjon for naturforvaltning lavland og kyst med kontorsted i Moss. Avdelingen har en bred oppgaveportefølje innen den regionale plan- og miljøforvaltningen. Vi skal gjennom vår naturforvaltning bidra til å ta vare på truet og sårbar natur. Avdelingen har ca. 70 ansatte og består for øvrig av seksjon for naturforvaltning skog og fjell, seksjon for vannmiljø og forurensing, seksjon for industri, forurensing og avfall samt en klima- og planseksjon.
Arbeidsoppgaver
Den som ansettes skal primært løse oppgaver for begge naturforvaltningsseksjonene og vil arbeide både med egne saker og intern rådgivning. Sakene er knyttet vern av natur og forvaltning av eksisterende verneområder inkludert dispensasjonssøknader, besøksforvaltning, ulovlighetsoppfølging samt tjenestekjøp og andre typer avtaler knyttet til skjøtsel m.v. Det vil også inngå veiledning til kommuner og andre myndigheter knyttet til motorferdsel i utmark.
Det må påregnes at oppgavene vil endres over tid, i tråd med endringer i Fylkesmannens behov.
Kvalifikasjonskrav
- Det kreves master i rettsvitenskap
- Arbeidserfaring og/eller utdanningsvalg som dokumenterer kunnskap innen miljørett
Ønskede kvalifikasjoner og personlige egenskaper
- Kunnskap om naturmangfoldloven, plan- og bygningsloven, motorferdselloven, friluftsloven og om hvordan disse lovverkene brukes og virker sammen
- Kunnskap om saksbehandlingsregler og evne til å veilede andre om offentligrettslige problemstillinger i saksbehandlingen
- Relevant erfaring fra stillingens fagområder
- Engasjement for miljøvern og motivasjon for stillingens oppgaver
- God vurderingsevne og rolleforståelse
- Gode kommunikasjons- og samarbeidsevner
- God skriftlig og muntlig fremstillingsevne
Personlig egnethet vil bli vektlagt ved tilsetting.
Vi kan tilby
Spennende oppgaver i utviklingen av et nytt embete. Du får jobbe sammen med dyktige kollegaer i et tverrfaglig og inkluderende arbeidsmiljø. Vi tilbyr gode velferdsordninger og fleksibel arbeidstid.
Stillingen lønnes som rådgiver kode 1434 i lønnsspennet kr. 500 000 til 564 000, avhengig av tidligere yrkeserfaring og faglige kvalifikasjoner. (Høyere lønn kan vurderes for spesielt kvalifiserte søkere). Fra lønnen trekkes 2 % til Statens pensjonskasse. Prøvetiden er på 6 måneder.
Har du spørsmål?
Ønsker du nærmere opplysninger om stillingen, ta gjerne kontakt med seksjonssjef Karsten Butenschøn på telefon 69 24 71 08 / 480 45 996.
Fylkesmann er opptatt av mangfold, og vi oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke, uavhengig av for eksempel alder, kjønn, funksjonshemming, hull i CV, nasjonal eller etnisk bakgrunn. Søkere som tilkjennegir at de har nedsatt funksjonsevne eller hull i CV, gjøres oppmerksom på at denne opplysningen kan bli brukt til registreringsformål ifm regjeringens inkluderingsdugnad. Embetet er IA-virksomhet (inkluderende Arbeidsliv).
Søknadsfrist
Søknadsfrist: 17. september 2019.
Søknad sendes via elektronisk søknadsskjema.
Opplysninger om søkerne kan bli offentliggjort selv om de har bedt om å ikke bli ført opp på søkerlisten: jfr. Offentleglova §25. De det gjelder vil i så fall bli varslet før søkerliste settes opp.
Se annonsen og søk på stillingen www.jobbnorge.no
Om bedriften
Fylkesmannen er statens representant i fylkene. Gjennom tilsyn, veiledning og dialog følger vi opp Stortingets og regjeringens vedtak, mål og retningslinjer for fylket. En sentral oppgave er å ivareta rettsikkerheten til innbyggerne og være klageinstans for kommunale vedtak. Fylkesmannen utfører i tillegg forvaltningsoppgaver for departementene innenfor miljøvern, landbruk, utdanning, helse, beredskap og sosial- og familierett.
Fylkesmannen i Oslo og Viken ble etablert 01.01.2019, med hovedsete i Moss. Embetet har tilsammen ca. 600 ansatte, fordelt på 7 avdelinger og 3 staber. Avdelingene er organisert i ulike seksjoner, som kan ha kontorplassering i Moss, Oslo og/eller Drammen.