Programrådgiver Flyktningtjenesten
Flyktningtjenesten har en ledig 100 prosent fast stilling som programrådgiver.
Om virksomheten
Flyktningtjenesten har som hovedoppgave å bosette og drifte introduksjonsprogrammet for nyankomne flyktninger. Det er ca. 35 deltakere på introduksjonsprogrammet og kommunen har vedtatt å bosette 18 flyktninger i løpet av 2019. Dette vil hovedsakelig være kvoteflyktninger. Introduksjonsprogrammet er som regel et 2-årig løp som er hjemlet i Lov om introduksjonsordning og norskopplæring for nyankomne innvandrere. Flyktningtjenesten består pr i dag av 7 ansatte, hvorav 2 er programrådgivere med oppgaver hovedsakelig knyttet til bosetting og programoppfølging av den enkelte deltaker i introduksjonsprogrammet.
Arbeidsoppgaver
- Saksbehandling etter Lov om introduksjonsordning
- Koordinere og drifte introduksjonsprogrammet for nyankomne flyktninger, herunder kartlegge, følge opp og evaluere
deltakere i programmet - Bosette nyamkomne flyktninger
- Veiledning mot arbeid/utdanning
- Oppfølging av deltakerne i språk- og arbeidspraksis
- Samarbeid med interne og eksterne instanser
- Utforme og delta i undervisningsopplegg i sommer, vinter- og høstferier for introduksjonsdeltakerne
- Andre oppgaver kan bli tillagt stillingen
Kvalifikasjoner
- Relevant høyskole- eller universitetsutdanning - bachelor eller høyere
- Erfaring fra saksbehandling/offentlig forvaltning
- Kjennskap til Forvaltningsloven og Introduksjonsloven
- Erfaring fra arbeid med målgruppen
- Erfaring fra arbeidsrettet tiltak og veiledning mot utdanning
- Førerkort klasse B
- God skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk tilsvarende B2 eller høyere
- Ønskelig med kompetanse innen fagsystemet Visma og Nasjonalt Introduksjonsregister (NIR)
Personlige egenskaper
- Du ser ressurser i mennesker der andre ser begrensninger
- Du har god gjennomføringsevne og stor arbeidskapasitet
- Du er selvstendig, tørr å tenke nytt og er initiativrik
- Du er en engasjert medarbeider som er med å utvikle den faglige delen av tjenesten
- Du må tåle arbeidspress og ha evne til å prioritere
- Du må kunne forholde deg til klare mål
- Du har gode samarbeidsevner og er lojal mot beslutninger som er tatt
Vi tilbyr
- Et spennende fagfelt som er i kontinuerlig utvikling
- Stor grad av frihet til å organisere innholdet i egen arbeidshverdag
- En arbeidsplass med stor takhøyde for nye ideer på hvordan integreringsarbeidet kan utvikles
- Lønn etter tariff
Søknad
Modum kommune benytter elektronisk søknadsskjema. For eventuell veiledning, kontakt Servicetorget på telefon 32789300. Attester og vitnemål fremlegges ved intervju, disse vil ikke bli returnert.
Om bedriften
Modum kommune er en god arbeidsplass som jobber for at vi skal være samhandlende og romslige, nyskapende og modige. Det er rundt 1200 dyktige og engasjerte medarbeidere i Modum kommune som har som hovedmål å gi best mulig tjenester til innbyggerne.Velkommen som arbeidssøker!