Seksjonssjef
Stillingsannonsen er inaktiv.Finnmark politidistrikt
Rådhusplassen 3, 9900 Kirkenes
Vi søker en samarbeidsorientert og målrettet leder til seksjon for utlending og grensekontroll. Fagfeltet er i stor utvikling og som seksjonssjef vil man ha et betydelig ansvar for å sette retning og følge opp utviklingsprosesser. I dette ligger også å bidra til distriktets arbeid med forebygging som primærstrategi i innsatsen rettet mot å bekjempe kriminalitet. Administrasjon og personalledelse er en vesentlig del av oppgavene som tilligger stillingen. Per i dag har stillingen personalansvar for syv medarbeidere og indirekte personalansvar for i overkant av 40 medarbeidere fordelt på tre avsnitt. Som leder med personalansvar deltar man i distriktets utvidede ledergruppe som er en god arena for erfaringsdeling og læring. Seksjonen har sitt bemanningsmessige og faglige tyngdepunkt i Kirkenes. Utlendingsforvaltningen har imidlertid en desentralisert struktur i Finnmark og vi styrker nå også organisasjonen innen grensekontroll i hele distriktet med fokus på sjøgrense- og territorialkontroll.
Finnmark politidistrikt har et særskilt ansvar for grensekontrollen på Schengen yttergrense på land og oppdraget krever god samhandling internt så vel som med eksterne aktører, Deltakelse i Internasjonalt samarbeid med nabostater og parter innenfor Schengen/Frontex-organisasjonene vil dermed også være deloppgaver seksjonssjefen vil være involvert i.
Seksjon for utlending, grensekontroll og internasjonale oppgaver er underlagt Felles enhet for utlending, forvaltning og sivil rettspleie (FUFSR) som ledes fra Kirkenes. Stillingen som seksjonssjef har også kontorsted i Kirkenes. Noe reising må påregnes.
Arbeidsoppgaver
Leder av seksjonen har ansvar for utførelsen av funksjonene utlending, grensekontroll og internasjonale oppgaver- Herunder utlendingskontroll, utlendingsforvaltning, grensekontroll og overvåking. Dette innebærer følgende:
- Fagansvar delegert fra enhetsleder, herunder kvalitetssikring, kompetanseplanlegging og utvikling av fagområdene
- Koordinere og følge opp oppgaver knyttet til Schengen-grensen og helhetlig grenseforvaltning
- Ansvaret for å organisere og løse enhetens oppgaver på en god måte, og sørge for effektiv ressursutnyttelse
- Sørge for høy kvalitet, effektiv ressursutnyttelse, samarbeid og måloppnåelse i tjenesteproduksjonen
- Utvikle et godt medarbeiderskap, ønsket kultur og god medarbeidertilfredshet i egen seksjon
- Budsjett, resultat og personalansvar i egen seksjon
- bidra til politidistriktets høringsuttalelser
Øvrige oppgaver:
- Sørge for effektiv og enhetlig kommunikasjon (felles budskap) og oppfølging av aktuelle saker
- Gjennomføre og iverksette beslutninger og endringer fra politimesteren og ledergruppen
- Sørge for at ansatte ivaretar beskyttelsen av politidistriktets informasjon, materiell og objekter ved å erkjenne og etterleve gjeldende sikkerhetsinstrukser og – prosedyrer
- Eventuelt andre arbeidsoppgaver som vil være naturlig å legge inn under seksjonen
Kvalifikasjoner (overskrift)
- Relevant høyskole/politihøyskoleutdanning eller annen universitetsbakgrunn på minimum bachelornivå
- Ledererfaring
- Kunnskap om politiet
- God resultatoppnåelse i tidligere stillinger
- Norsk statsborgerskap
- Må kunne klareres som HEMMELIG
- Du må ha plettfri vandel og være skikket for tjeneste i politiet og politiattest (uttømmende og utvidet) må innhentes ved ev. ansettelse jfr. politiloven § 18 og politiregisterloven § 41.
- Førerkort klasse B
Ønskede kvalifikasjoner:
- Relevant lederutdanning
- God kunnskap om regelverket
- Erfaring fra utlending- og grensekontroll
- Resultatorientert med god beslutnings- og gjennomføringsevne
- God evne til kommunikasjon og relasjonsbygging
- Samfunnsorientert og forståelse for enhetens rolle i politiets samfunnsoppdrag
- Medarbeiderorientert og evne til å motivere og utvikle medarbeidere
- Setter retning og skaper resultater i samarbeid med andre
- Identifiserer seg med våre verdier modig, vise respekt, helhetsorientert og tett på.
- En utfordrende og spennende arbeidsplass for deg som vil være med på å forme fremtidens politi
- Stillingen lønnes som Seksjonssjef (SKO 1211), fra kr 702.100 - 977.600 brutto pr. år
- Medlemskap i Statens pensjonskasse, med blant annet gode pensjons- og forsikringsordninger (se https://www.spk.no/ for mer info)
- Fleksibel arbeidstid og muligheter for trening i arbeidstiden.
- Virkemiddelordning for Finnmark og Nord-Troms, redusert skatt, nedskriving av studielån. For å lese mer om gunstige virkemidler og beregne hva man kan spare ved å bosette seg i Finnmark viser til nettsiden www.finnmark.no
- Finnmark politidistrikt er en IA-bedrift og er tilknyttet en moderne bedriftshelsetjeneste for alle ansatte.
Kontaktinformasjon
Lise Flø, Avdelingsdirektør FUFSR, 48887689Tommy Sneve, Seksjonssjef/Namsfogden i Finnmark, 97977268
Arbeidssted
Rådhusplassen 39900 Kirkenes
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver:Finnmark politidistriktReferansenr.:4551072251
Stillingsprosent: 100%
Fast stilling
Søknadsfrist: 01.09.2022
Om arbeidsgiveren
Arbeidsgiver
Finnmark politidistrikt
Adresse
Rådhussvingen 1, 9900 Kirkenes
Hjemmeside
www.politiet.no
Finnmark politidistrikt er med sine 48 637 km2 et av Norges største politidistrikter og dekker en befolkning på ca 80 000 fordelt på 18 kommuner. Kommunene Tana, Nesseby, Karasjok, Kautokeino og Porsanger er kjerneområdet for samisk kultur og språk. Politidistriktet er organisert i en geografisk driftsenhet med fire tjenesteenheter , fem funksjonelle driftsenheter og tre lederstøttestaber.
Distriktet ledes av politimesteren med hovedsete i Kirkenes. Finnmark politidistrikt har Norges eneste Schengengrense over land, og har ca 430 medarbeidere.
Politiet mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi trenger medarbeidere med ulike kompetanser, bakgrunn, erfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Dersom det er mulig vil vi tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det.
Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju.For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si positivt særbehandlet på denne måten, må søkerne oppfylle visse krav.
Vi oppfordrer søkere til å krysse av i vår rekrutteringsportal dersom de har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn. Avkrysningene i rekrutteringsportalen danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
Les mer på https://arbeidsgiver.difi.no/positivsaerbehandling.
Etter søknadsfristens utløp vil det bli satt opp en offentlig søkerliste. Det kan gjøres unntak fra innsyn for opplysninger om en søker, dersom vedkommende selv ber om det. Vær likevel oppmerksom på at opplysninger om en søker kan bli offentlig, selv om søkeren har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil søkeren bli varslet om dette. Det stilles krav om plettfri vandel, vurdering av skikket- og egnethet vil bli vektlagt. Før tilsetting må en legge frem utvidet og uttømmende politiattest, jf politiregisterloven § 41og politiloven § 18.
Elektronisk søknad sendes ved å velge Søk på stillingen. Attester og vitnemål legges ved elektronisk. Vi ber om at det oppgis minimum to referanser.
Finnmark politidistrikt skal fremme likestilling og bekjempe diskriminering uavhengig av blant annet kjønn, alder, etnisitet, religion, funksjonsevne, seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk.
Om stillingen
Stillingstittel
Seksjonssjef
Antall stillinger
1
Heltid/deltid
Heltid
Sektor
Offentlig
Sist endret: 2. september 2022
Hentet fra: talentech
Referanse: 6130e3d9d85240a9b3cf9a8d089537f6
Stillingsnummer: 20383430-51ff-44cb-bc6f-7a9dbdfd6d5c