Politiinspektør/GDE-leder
Org. nr: - Stillingsident: 4297885599 Presentasjon av stillingen:
I Nordland politidistrikt har vi ledig stilling som politiinspektør, leder av driftsenhet Rana, med administrasjonssted Mo i Rana.
Leder av driftsenhet Rana inngår i politidistriktets ledergruppe og rapporterer direkte til politimesteren i Nordland politidistrikt. Leder av driftsenheten har overordnet ansvar for gjennomføring av polititjeneste i driftsenhetens geografiske område som omfatter kommunene Mo i Rana, Hemnes, Lurøy, Nesna og Træna. Driftsenhetslederen er også leder av Mo i Rana politistasjonsdistrikt og Mo i Rana politistasjon. Som deltager i politimesterens ledergruppe har du ansvar for å bidra til en god oppgaveløsning i hele distriktet.
Vi søker deg som motiveres av muligheten til å videreutvikle norsk politi i takt med samfunnsutviklingen, med bruk av moderne verktøy og arbeidsmetoder. Som leder i politiet skal du oppnå resultater på alle områder i daglig drift og ved kriser. Vi ser etter deg som setter retning, skaper oppslutning om mål og gjennomfører nødvendige endringer.
Politiets medarbeiderplattform beskriver medarbeiderne i politiet som helhetsorienterte, tett på, respektfulle og modige. I vår vurdering av kandidater vil vi vektlegge disse egenskapene.
Politiet skal være en åpen og inkluderende etat. Vi skal gjenspeile utviklingen i samfunnet, og ønsker mangfold blant våre ledere. Vi har en målsetning om kjønnsbalanse i lederstillinger og oppfordrer kvinner til å søke.
Nordland politidistrikt benytter elektronisk søknadsregistrering. Trykk på "Søk på stillingen" nedenfor for å søke på stillingen.
Arbeidsoppgaver
- Budsjett-, resultat- og personalansvar i den geografiske driftsenheten
- Sørge for planmessig polititjeneste (forebygging, beredskap og etterforskning) med høy kvalitet, og som er kunnskapsstyrt og har en gjennomgående forebyggende innretning
- Ivareta tjenesteproduksjonen og kontakten med publikum og sørge for god samhandling med kommunene og andre lokale aktører innenfor det geografiske området
- Sørge for god ressursutnyttelse, god planlegging og god ivaretakelse av administrative oppgaver i driftsenheten
- Sørge for tilstrekkelig vakt- og patruljeberedskap i driftsenheten, herunder å avgi personell til politidistriktets samlede politiberedskap
- Utvikle ønsket kultur gjennom inkluderende ledelse og aktivt medarbeiderskap
- Tilrettelegge for kunnskapsbasert erfaringslæring og sørge for systematiske forbedringer i polititjenesten
- Sørge for tett samhandling med andre enheter og arbeidstakerorganisasjonene i politidistriktet
Kvalifikasjoner
Nødvendig:
- Politiskole/politihøgskole eller annen relevant utdanning, minimum på bachelornivå
- Minimum 3 års relevant ledererfaring
- Relevant lederutdanning, hvis ikke må en forplikte seg til å ta en slik utdanning
- God forståelse for kriminalitetsforebygging, etterretning, operativt politiarbeid, etterforskning og et helhetlig arbeid i straffesakskjeden
- Kunnskaper om helse, miljø og sikkerhet
- God resultatoppnåelse i tidligere stillinger
Ønsket:
- Erfaring fra å lede endrings- og utviklingsprosesser
- Bred politifaglig erfaring, herunder forebygging, etterforskning, etterretning og operativt politiarbeid
Du må ha plettfri vandel og være skikket for tjeneste i politiet. Politiattest (uttømmende og utvidet) må innhentes ved ev. ansettelse, jf. politiloven § 18 og politiregisterloven § 41. Den som ansettes må kunne sikkerhetsklareres for Hemmelig, jf. Sikkerhetsloven.
Personlige egenskaper
- Resultatorientert med god beslutnings- og gjennomføringsevne
- Godt helhetlig blikk og evne til strategisk og langsiktig arbeid
- Gode kommunikasjons- og relasjonsbyggende evner
- Gode samarbeidsevner
- Samfunnsorientert og forståelse for enhetens rolle i politiets samfunnsoppdrag
- Medarbeiderorientert og med evne til å motivere og utvikle medarbeidere
- Gjenspeile politiets verdier som respekt, modig, helhetsorientert og tett på
Vi tilbyr
- En utfordrende og spennende arbeidsplass for deg som vil være med på å forme fremtidens politi
- En utfordrende rolle med stor synlighet og bred kontaktflate
- Stillingen lønnes som politiinspektør (SKO 0290), lønnstrinn 84 -- 90, kr. 906 000 -- 1 060 700 per år
- Nordland politidistrikt er en IA-bedrift
- Gode pensjonsordninger gjennom Statens pensjonskasse
- Bedriftshelsetjeneste
Politiet mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi trenger medarbeidere med ulike kompetanser, bakgrunn, erfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Dersom det er mulig vil vi tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det.
Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju.For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si positivt særbehandlet på denne måten, må søkerne oppfylle visse krav.
Vi oppfordrer søkere til å krysse av i vår rekrutteringsportal dersom de har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn. Avkrysningene i rekrutteringsportalen danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
Les mer på https://arbeidsgiver.difi.no/positivsaerbehandling.
Opplysninger om søkeren kan bli offentliggjort selv om søkeren har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil søkeren bli varslet om dette.
Kontaktinformasjon
Heidi Kløkstad, Politimester, 75545913
Alf-Anton Røst, Avdelingsdirektør Stab HR/HMS, 75545924
Arbeidssted
Midtre gate 9
8624 Mo i Rana
Søk på stillingen:Klikk her
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver:Nordland politidistrikt
Referansenr.:4297885599
Stillingsprosent: 100%
Fast stilling
Søknadsfrist: 28.10.2020
Om bedriften
Nordland politidistrikt omfatter hele Nordland fylke -- i tillegg til Gratangen i Troms, og bortsett fra Bindal kommune i sør. Det er et langstrakt politidistrikt med et areal på 37 200 km2. Politidistriktet omfatter 41 kommuner i Nordland med om lag 240.000 innbyggere. Heidi Kløkstad er politimester i Nordland politidistrikt. Hun har sitt kontorsted og sin administrasjon lokalisert ved distriktets hovedsete i Bodø. Det er omlag 660 ansatte i Nordland politidistrikt.
Tilsetting vil skje i henhold til personalreglementet for politiet og vanlige tilsettingsvilkår for statens tjenestemenn, herunder 6 mnd prøvetid. Fra lønnen går 2% lovbestemt trekk til Statens pensjonskasse. Ved tilsetting vil det bli foretatt en konkret vurdering av lønnsplassering etter kvalifikasjoner. Med bakgrunn i personalpolitiske mål i Staten om at arbeidsstyrken skal gjenspeile mangfoldet i befolkningen, oppfordrer Nordland politidistrikt kvalifiserte kandidater med nedsatt funksjonsevne, hull i cvèn, kvinner, søkere med innvandrerbakgrunn og ellers ulik livserfaring til å søke.
Opplysninger om nedsatt funksjonsevne eller hull i CV kan bli brukt til anonymiserte registeringsformål. Aktuelle søkere vil bli innkalt til intervju. Ved intervju må bekreftede kopier av vitnemål, attester og lignende medbringes. Dette gjelder også for interne søkere. Det må oppgis minimum to referanser i søknaden. Den som blir tilsatt må ha plettfri vandel. Søkerne gjøres oppmerksom på at opplysninger om dem kan bli offentliggjort, selv om søkerne ber om å få søknaden unntatt offentlighet, jfr off.l. § 25.