Ledige faste stillinger som saksbehandlere
Om stillingene
Vi søker flere saksbehandlere som ønsker å bidra til at vi lykkes med vårt samfunnsoppdrag.
Ansettelse vil skje i stilling som førstekonsulent/ seniorkonsulent/ rådgiver, avhengig av kvalifikasjoner, erfaring, personlige egenskaper og virksomhetens kompetansebehov.
Som saksbehandler skal du bistå med varierte oppgaver innenfor fagfeltet personellsikkerhet. For å sikre bredde i kompetanse, ønsker vi å ansette kandidater som har ulik utdanning og erfaringsbakgrunn.
Stillingene gir mulighet for allsidige arbeidsoppgaver, med muligheter for faglig fordypning innenfor et spennende arbeidsområde i utvikling.
Stillingene som saksbehandlere har blant annet ansvar for å innhente nødvendige saksopplysninger og utarbeide skriftlige personellsikkerhetsmessige vurderinger av høy kvalitet, ofte i kombinasjon med å gjennomføre sikkerhetssamtaler. Du må kunne analysere problemstillinger og fatte rettidige avgjørelser i henhold til lov om nasjonal sikkerhet med forskrifter (sikkerhetsloven), instrukser og rutiner. Du må trives i en hektisk arbeidshverdag hvor saksbehandling vil være din primæroppgave. Du vil i tillegg bistå med håndtering av innsynsbegjæringer og kvalitetssikring av saksbehandlingen. Du vil få mulighet til kurs og opplæring.
Du må påregne å bistå med andre relevante arbeidsoppgaver i virksomheten.
Du må ha
- Relevant utdanning, minimum på bachelornivå innen eksempelvis offentlig administrasjon, rettsvitenskap, psykologi, statsvitenskap, sosiologi, kriminologi, økonomi eller helse. Krav til utdanning kan fravikes der det foreligger særlig relevant erfaring.
- Gode IKT-ferdigheter
- God samfunnsforståelse
- Meget god skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk
Det er i tillegg ønskelig at du har
- Mastergrad innenfor spesifisert relevant utdanning
- Erfaring fra personellsikkerhetsfaget/forebyggende sikkerhet
- Erfaring med offentlig forvaltning og saksbehandling
Personlige egenskaper
Vi ønsker at du viser initiativ, handlekraft og har gode samarbeids- og kommunikasjonsevner. Videre må du være effektiv og løsningsorientert samtidig som du jobber strukturert. Du må være nøyaktig og flink til å planlegge. Det er nødvendig at du er fleksibel og evner å prioritere arbeidsoppgavene i tråd med virksomhetens behov.
Du setter mål for arbeidet ditt og bygger gode relasjoner. I tillegg blir du motivert av samfunnsoppdraget til virksomheten og har evne til helhetsforståelse.
Personlig egnethet vil bli tillagt stor vekt.
Krav om sikkerhetsklarering
Den som tilsettes må kunne sikkerhetsklareres og autoriseres til STRENGT HEMMELIG / COSMIC TOP SECRET, og kan ikke inneha annet statsborgerskap enn norsk. Det er en forutsetning at nødvendig klarering og autorisasjon kan opprettholdes gjennom hele ansettelsesforholdet.
Vi kan tilby
Lønn innenfor statens lønnsregulativ som førstekonsulent (kode 1408), seniorkonsulent (kode 1363) eller rådgiver (1434) i lønnsspenn: kr 437 400 til 570 000, avhengig av utdanning og erfaring.
Innplassering i stillingskode er avhengig av kvalifikasjoner, erfaring, personlige egenskaper og virksomhetens kompetansebehov.
Av lønnen trekkes 2 % lovbestemt innskudd til Statens pensjonskasse.
Stillingen har 6 måneder prøvetid.
- Spennende og utfordrende arbeidsoppgaver i et hyggelig arbeidsmiljø, sammen med profesjonelle, pålitelige og engasjerte kolleger
- Fleksibel arbeidstid
- Felles kantine
- God pensjonsordning i Statens pensjonskasse
- God tilrettelegging av arbeidsplassen og arbeidssituasjonen dersom det er behov for det
Generelt
For å komme i betraktning må søknad med CV fylles ut via denne siden. Attester, vitnemål og referanser skal vedlegges.
Søknadsfrist 14. mars 2021.
Vi mener at inkludering og mangfold er en styrke og vi oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke, uavhengig av for eksempel alder, kjønn, funksjonshemming, hull i CV, nasjonal eller etnisk bakgrunn.
Vi oppfordrer søkere til å krysse av i jobbportalen dersom de har innvandrerbakgrunn, funksjonsnedsettelse eller hull i CV-en i til sammen to år de siste fem årene.
Søkere som tilkjennegir at de har nedsatt funksjonsevne eller hull i CV, gjøres oppmerksom på at denne opplysningen kan bli brukt til registreringsformål i forbindelse med regjeringens inkluderingsdugnad.
Vi gjør oppmerksom på at opplysninger om søkerne kan bli offentliggjort, selv om en ber om ikke å bli ført opp på den offentlige søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil søkeren bli varslet om dette.
Arbeidstakere må ikke inneha bistillinger, bierverv, styreverv eller andre lønnede oppdrag som kan hemme eller sinke deres ordinære arbeid med mindre det foreligger særskilt pålegg eller tillatelse.
Tiltredelsestidspunkt snarest og etter nærmere avtale.
Kontaktpersoner:
Direktør Gudmund Gjølstad, 906 12 880, e-post: gudmund.gjolstad@skm.stat.no
Seksjonssjef Anne Grete Grønlien, 941 75 418, e-post: anne.groenlien@skm.stat.no
Om bedriften
Om Sivil klareringsmyndighet
Sivil klareringsmyndighet (SKM) er den sentrale klareringsmyndigheten i sivil sektor, underlagt Justis- og beredskapsdepartementet. Vi har ansvar for å vurdere klarering av personell for tilgang til sikkerhetsgradert informasjon og klassifiserte objekter i tråd med lov om nasjonal sikkerhet med forskrifter.
SKM skal bidra til økt kompetanse, utvikling, forbedring og kvalitet i saksbehandlingen slik at nasjonale sikkerhetshensyn ivaretas på en betryggende måte, samtidig som krav til effektivitet og rettssikkerhet ivaretas.
SKM er en virksomhet med samfunnskritisk funksjon.