Barnevernkonsulent
Vikariat 100%
Vi har ledig et svangerskapsvikariat i 100% stilling med snarlig tiltredelse. Vikariatet har varighet ut oktober, men det kan være mulighet for forlengelse.
Arbeidsoppgaver
Saksbehandling og råd og veiledning etter Lov om barneverntjenester.
Forberede og skrive saker - møte i Fylkesnemda.
Legge til rette for barns medvirkning.
Ivareta familiens rettsikkerhet og påse at lovkrav overholdes.
Håndtere en bred og variert saksportefølje.
Oppfølging av hastesaker.
Tett samarbeid med familiene samt offentlige og private samarbeidspartnere.
Kvalifikasjoner
Du har minimum 3-årig høgskoleutdanning, fortrinnsvis barnevernpedagog/sosionom, og gjerne relevant videreutdanning.
Du har erfaring fra barneverntjenestens generelle arbeidsområder og fra saksbehandling.
Du behersker data og har forståelse for at dokumentasjon og kvalitetssikring er en del av arbeidet.
Du har gode evner til selvstendig arbeid og ønsker å skape god samhandling internt og eksternt.
Du har god muntlig og skriftlig fremstillingsevne.
Du har blikk for barnet i sentrum, og god kunnskap om hvilke muligheter barnet har for en god oppvekst.
Du har god kjennskap til det øvrige hjelpeapparatet og evner å samarbeide godt.
Du bør være tålmodig og samtidig være en pådriver.
Du må kunne planlegge klienttiltak innenfor lovverket - og samtidig ha et økonomisk perspektiv som gir klienten riktig forventning.
Du må ha gyldig førerkort for bil.
Personlige egenskaper
God samarbeidsevne og en anerkjennende væremåte.
God evne til å motivere.
Evne til å jobbe målrettet, planmessig og strukturert.
God evne til refleksjon.
God gjennomføringsevne.
Tåle arbeidspress og store arbeidsmengder.
Like å jobbe selvstendig.
Være teamorientert.
Være fleksibel og omstillingsdyktig.
God evne til kommunikasjon.
Språkkunnskaper
For fremmedspråklige søkere stilles det krav om norskprøve 3/Bergenstesten.
Dersom du kan dokumentere god norsk muntlig og skriftlig framstillingsevne kan dette kraves fravikes.
Vi tilbyr
I Barneverntjenesten i Hurum har du stor mulighet for å anvende all din kompetanse, og samtidig tilegne deg ny kunnskap innen fagområdet. Du får tilbud om kompetanseheving, og det gis veiledning enkeltvis og i grupper. Vi har en fagkoordinator med utdanning i barnevernfaglig veiledning som følger opp nyansatte ekstra tett det første året.
Hurum er en kommune i sterk utvikling, med utstrakt samarbeid med andre etater. Vi har igangsatt en rekke prosjekter på tvers av faggrupper og virksomheter. Barneverntjenesten utvikler seg i tråd med dette, og ønsker å utvikle nye metoder innenfor tjenestetilbudet. Som ansatt hos oss vil du oppleve et inspirerende og utviklende arbeidsmiljø med muligheter til å påvirke barn og unges oppvekstvilkår.
Lønn og tilsettingsvilkår
Lønn og tilsettingsvilkår i h.h.t. lov, reglement og tariffavtale.
Politiattest
Politiattest ikke eldre enn 3 måneder vil bli avkrevd før tiltredelse.
Søknad sendes
Hurum kommune benytter elektronisk rekrutteringsverktøy, vi ber deg derfor benytte dette når du søker stilling hos oss.
Følg lenken "ledig stilling" på nettsiden www.hurum.kommune.no.
Det er ikke mulig å legge ved attester og vitnemål. Disse må tas med ved et eventuelt intervju.
Om bedriften
Hurum kommune - flott beliggende mellom Drammens- og Oslofjorden og med 9.300 innbyggere - har kommuneadministrasjon i Sætre. Barneverntjenesten i Hurum er organisert i virksomheten Familiens hus, sammen med Forebyggende helsetjenester og Familietjenesten. Barneverntjenesten har avdelingsleder og fagkoordinator, og totalt 11,9 stillinger. Vi er inndelt i et barneteam og et ungdomsteam, og jobber etter generalistmodell. Vi har 1,5 kontorfaglige stillinger som arbeider hovedsakelig med arkiv, økonomi og lønn. Fra 01.01.2020 slås Hurum, Røyken og Asker sammen til en ny stor kommune med over 93000 innbyggere. I nye Asker blir barneverntjenesten en egen virksomhet med avdelinger både i Asker sentrum og på Røyken rådhus.