Leder stab - økonomi og virksomhetsstyring
Om stillingen og arbeidsoppgaver
Det er i Fauske et pågående effektiviserings-, utviklings- og omstillingsarbeid. Dette innebærer å skape mer for mindre, gjennom å gå fra tradisjon til innovasjon. Fellesnevneren og nøkkelen til å kunne lykkes med utvikling og omstilling er menneskene i organisasjonen.
Kommunedirektørens strategiske lederteam vil ha en sentral rolle i dette arbeidet, og stab-støtte vil være pådrivere og støttespillere i omstillingsarbeidet. For å kunne bidra til utvikling og fornyelse i kommuneorganisasjonen, må stabene også selv være i utvikling.
Stab økonomi og virksomhetsstyring re-etableres etter endring av dagens organisering. Rollen er ny, og du blir å danne stab økonomi og virksomhetsstyring. I dette arbeidet inngår også å videreutvikle organisasjonen og kompetente medarbeidere for å - i enda større grad - fremstå med profesjonalitet, kvalitet og fleksibilitet overfor politisk og administrativ ledelse, for de tjenesteytende enheter i kommunen og i møte med eksterne.
Som stabsleder får du overordnet lederansvar for avdelingsledere og medarbeidere (om lag 17-20 personer), budsjett- og økonomi, fag, internkontroll, kvalitet og leder- og organisasjonsutvikling. Ettersom stabsområdet er under reetablering og oppgaver- og organisatoriske justeringer kan påregnes.
Sentrale ansvarsområder er økonomi og regnskap, analyse, lønn, personal og organisasjon, politisk sekretariat, anskaffelser, internkontroll, kvalitetsarbeid, arkivtjenester og overordnet beredskap. I tillegg inngår forbedringsarbeid i hele organisasjonen og det å følge opp og iverksette politiske vedtak innen ansvarsområdet.
Kommunen søker etter deg som vil hjelpe med å håndtere dagens og morgendagens utfordringer og muligheter når fremtidens Fauske skal utvikles. Tar du utfordringen, har motivasjon og teft til å tenke langt og handle nå, da er du en person som vi gjerne ønsker å bli bedre kjent med.
Litt mer om stillingen
Stillingen som leder stab- og støtte er en interessant, givende og krevende lederstilling. Stillingen inngår i kommunedirektørens strategiske lederteam som utgjør to kommunalsjefer og ledere i kommunedirektørens stab, hhv stabsleder og leder innovasjon og utvikling. Kommunen er inne i en krevende og samtidig spennende periode der strategisk ledelse, modernisering og forenklings- og forbedringsarbeid i hele organisasjonen er i fokus. Leder stab- og støtte må være en aktiv bidragsyter i dette arbeidet i hele kommuneorganisasjonen og for kommunens samlede virksomhet, samtidig som du utøver overordnet ledelse av de ovenfornevnte fag-, personell- og innsatsområder. Kommunedirektørens strategiske lederteam setter retning og det forventes at leder stab har evne, vilje og interesse for- og motivasjon til å bidra i slikt utviklings- og forbedringsarbeid.
Stillingen er organisatorisk plassert direkte hos kommunedirektør. Den er fast og rapporterer til kommunedirektør. Stillingen innebærer også både politisk møteaktivitet og noen ganger håndtering av media. Personlig egnethet vil bli tillagt stor vekt.
Hvem er du?
Kvalifikasjoner:
- Høyskole/ universitetsutdanning fortrinnsvis på masternivå
- Relevant strategisk erfaring fra offentlig sektor
- Ledererfaring
- Lederutdanning er ønskelig, men er ikke et krav.
Vi ønsker deg som:
- Har høyskole/universitetsutdanning innenfor relevante fagområder
- Har ledererfaring fra offentlig sektor eller annen relevant virksomhet. Bakgrunn og erfaring av særlig interesse er din kunnskap om virksomhetsstyring, organisasjon- og organisasjonsutvikling, HR og/eller jus
- Har kvalifikasjoner innen lov- og avtaleverk
- Har god samfunnsforståelse, kunnskap om offentlig forvaltning og innsikt i politiske prosesser
- Har strategisk fokus med vekt på forbedringsarbeid og digital utvikling
- Er løsningsorientert, engasjert, har visjoner og setter mål
- Er strukturert og har god gjennomføringsevne
- Har kunnskap om budsjett og økonomi
- Har god skriftlig og muntlig formuleringsevne på norsk
- Bidrar i et kollegialt fellesskap, gir tillit og bygger positivt omdømme
- Iverksetter og fullfører politiske vedtak
- Samarbeider godt med tillitsvalgte og ansatte
- Tåler høyt tempo og evner å prioritere.
Hos oss får du
- Stor grad av påvirkning og innflytelse
- Utfordrende og selvstendige oppgaver
- Varierte og interessante hverdager med fleksibel arbeidstid i et godt og driftig arbeidsmiljø
- Ledelse og kollegaer med faglig bredde, som er åpne for nye muligheter, har godt humør og som har lyst til å gjøre en forskjell i Fauske kommune
- Muligheten til å arbeide i en kommune med et stort samfunnsansvar
- God forsikrings- og pensjonsordning gjennom KLP.
Lønn fastsettes etter avtale.
Stillingen er unntatt arbeidstidsbestemmelsene og har 10 ekstra fridager pr år som kompensasjon for dette.
Generelt
Vi gjør oppmerksom på at opplysninger om søkeren kan bli gjort offentlige, jfr. Lov om rett til innsyn i dokumenter i offentlig virksomhet (offentleglova § 25). Reservasjon mot oppføring på offentlig søkerliste må begrunnes skriftlig. Søkeren vil bli varslet dersom ønsket om reservasjon ikke tas til følge.
Aktuelle kandidater må påregne intervju. Tilsetting skjer i henhold til gjeldende lov- og avtaleverk. Vi oppfordrer kvalifiserte kandidater til å søke uansett alder, kjønn, funksjonshemning eller kulturell bakgrunn.
Vi ber også om at søkere benytter elektronisk søknadsskjema. CV, vitnemål og attester ønskes elektronisk vedlagt i søknaden.
Bli med og utgjør en forskjell i Fauske! Velkommen som søker!
Lurer du på noe?
Ta gjerne kontakt med Bedriftskompetanse ved Eivind Hellevik tlf. 906 14 830, Linn Beate Sollund-Walberg tlf. 990 06 318 eller kommunedirektør Ellen Beate Lundberg på tlf. 915 99 302.
Om ønskelig tar Bedriftskompetanse imot uformelle henvendelser konfidensielt for oppdragsgiver.
Søknadsfrist: 11. september 2022
Fauske kommune ønsker ikke tilbud fra annonsører.
Om bedriften
Om oss
Fauske – den nest største kommunen i Salten ligger midt i Nordland og midt i Norge - har sentral beliggenhet og med gode kommunikasjonsforbindelser og nærhet til Bodø, søker etter flere nye ledere til sentrale posisjoner. Kommunen er en relevant jobb- og bostedskommune for hele regionen.
Kommunen har en nylig vedtatt overordnet strategisk plan – kommuneplanens samfunnsdel – som setter retning for Fauske mot 2034. Kommuneplanen har mål om å gjøre Fauske til et godt sted å leve, skape og møte framtiden.
Prioriterte områder er derfor:
- Å leve i Fauske: innebærer å ha god livskvalitet og oppleve mestring.
- Å skape og handle i Fauske: innebærer å være en foretrukket destinasjon i saltenregionen for næringsutvikling og industrietableringer, og her skal verdiskapning og arbeidsplasser prioriteres.
- Å møte framtiden i Fauske: innebærer å legge til rette for framtidsrettet infrastruktur i en bærekraftig omstilling med sosial, økonomisk og klima- og miljømessig bærekraft.