Barnevernkonsulent/kontaktperson
Midt-Buskerud barneverntjeneste har ledige 100 prosent faste stillinger som barnevernkonsulent/kontaktperson.
Om virksomheten
Midt-Buskerud barneverntjeneste består av kommunene Modum, Krødsherad og Sigdal og betjener cirka 19.500 innbyggere. Barneverntjenesten innehar 23,3 årsverk og er organisert som egen avdeling i Modum kommunes helse- og sosialetat. Barneverntjenesten arbeider i tre team; melding/undersøkelse og hjelpe/omsorgstiltak og STYRK-team. Vi holder til i trivelige lokaler i Rådhuset i Vikersund, og betjener avdelingskontorer i Sigdal og Krødsherad. Tjenesten har lokal barnevernvakt i samarbeid med Øvre Eiker og Jevnaker kommune.
Arbeidsoppgaver
- Saksbehandling etter lov om barneverntjenester
- Følge barneverntjenestens prosedyrer, lovkrav og god forvaltning
- Kartlegge barnets omsorgssituasjon og vurdere behov for tiltak
- Oppfølging av barn og foreldre med hjelpetiltak som råd og veiledning til foresatte og barn/ungdom, foreldreveiledning, oppfølging av fritidskontakter og besøkshjem, ansvarsgruppemøter og andre samarbeidsmøter
- Fokus på arbeid med barnets og familiens nettverk
- Forberede, gjennomføre og følge opp saker i Fylkesnemnd og Tingrett som kommunenes partsrepresentant
- Oppfølging av barn plassert utenfor hjemmet
- Generelt forebyggende arbeid for barn, ungdom og familier, samt utstrakt samarbeid med andre instanser
Kvalifikasjoner
- Minimum 3-årig høgskoleutdanning (bachelor) innen barnevernpedagogikk eller sosialt arbeid. Andre med annen relevant 3-årig høgskoleutdanning vil også kunne bli vurdert.
- Erfaring fra å jobbe med barn og familier, fortrinnsvis fra saksbehandling i førstelinjetjenesten i kommunalt barnevern er en fordel
- Evne og kompetanse til å representere barneverntjenesten på en god måte i møte med barn, familier, samarbeidspartnere og i rettssystemet
- Gode norskkunnskaper, og god skriftlig og muntlig fremstillingsevne
- Kunnskap om fagsystemet Familia er en fordel
- Førerkort klasse B og disponibel bil
- Tilfredsstillende politiattest ved tiltredelse
Personlige egenskaper
- Åpen og inkluderende
- Kan håndtere en hektisk hverdag med krav og forventninger inne tidsfrister og rammer
- Målrettet, systematisk og liker metodisk arbeid
- Raus, ydmyk, fleksibel og tydelig overfor mennesker i krise
- Selvstendig, samt samarbeider godt i team
- Løsningsorientert og liker utfordringer
- Faglig interessert og har høy grad av etisk refleksjonsevne
Personlig egnethet vil bli tillagt stor vekt.
Vi tilbyr
- Å være del av en tjeneste med godt arbeidsmiljø, med gode resultater på brukerundersøkelser og som får høy score på nasjonale vurderinger
- Faglig og sosialt fellesskap blant engasjerte og allsidige medarbeidere
- Gode muligheter for faglig utvikling, veiledning og videreutdanning
- Fadderordning for nyutdannede og andre som ønsker/trenger det
- Konkurransedyktig lønn med gode pensjons -og forsikringsvilkår
- Fleksibel arbeidstid, noe kveldsarbeid må påregnes
- Tjenestebiler
Det kan være aktuelt å ansatte i vikariat i tillegg til faste stillinger. Vennligst opplys om du søker på kun fast stilling eller om du også er interessert i vikariat.
Søknad
Modum kommune benytter elektronisk søknadsskjema. For eventuell veiledning, kontakt Servicetorget på telefon 32789300. Attester og vitnemål fremlegges ved intervju, disse vil ikke bli returnert.
Om bedriften
Modum kommune er en god arbeidsplass som jobber for at vi skal være samhandlende og romslige, nyskapende og modige. Det er rundt 1200 dyktige og engasjerte medarbeidere i Modum kommune som har som hovedmål å gi best mulig tjenester til innbyggerne.Velkommen som arbeidssøker!