Testleder
Om stillingen
Har du lyst til å bidra til å digitalisere offentlig sektor? Vi brenner for effektiv ressursbruk i staten. DFØ digitaliserer og effektiviserer stadig større del av offentlig sektor, og lønnsdivisjonen har behov for ytterligere kompetanse innen test og testledelse.
Brukeropplevelse er i høysete og som testleder/teknisk testleder blir du en viktig bidragsyter for å sikre at dette er ivaretatt i våre løsninger sammen med utviklingsmiljøet og de prosessansvarlige.
Vi bygger en innovasjonskultur, og har opprettet en innovasjonslab hvor formålet er å jobbe smidig, visualisere løsninger og dele informasjon.
Vi har et høyt fokus på løpende leveranser til våre kunder, og søker kontinuerlig innovative løsninger og teknologi for å bidra til vår visjon om «effektiv ressursbruk i staten». Vi benytter teknologier som Neptune Software og Fiori til å lage brukervennlige selvbetjeningsløsninger på mobil og desktop for funksjonalitet fra SAP.Vi har har lansert en chatbot som bistår sluttbrukerne med en effektiv brukerstøtte i disse flatene. Vi har automatisert flere prosesser ved å ta i bruk Robotics Process Automation (RPA) og bildelesningsteknologi basert på maskinlæring. Fremover vil integrasjoner og datadeling være viktige satsningsområder. I løpet av 2021 vil vi implementere systemløsninger innen HR-tjenester ved bruk av SAP SuccessFactors. Gode og effektive integrasjoner med SAP HR vil være essensielt. DFØ planlegger å effektivisere datadeling gjennom bruk av skytjenester for blant annet API-kommunikasjon. Vi vektlegger samhandling med samarbeidspartnere i øvrig offentlig sektor og privat, inn- og utland.
Stillingen er plassert i seksjon systemforvaltning. Seksjonen har 19 medarbeidere og er en del av DFØs lønnsdivisjon i Stavanger.
Vi holder til i flotte lokaler sentralt i Stavanger sentrum og er i dag ca. 230 engasjerte medarbeidere i et fremoverlent miljø. Divisjonen har ansvar for å levere lønnstjenester til statlige virksomheter ved bruk av blant annet SAP-HR. Løsningen benyttes i dag av vel 88 prosent av statlige virksomheter, herunder 200.000 lønnsmottakere og 800.000 reiseregninger.
Arbeidsoppgaver
Arbeidsoppgavene kan variere ut fra behov og kompetanse. Oppgavene kan omfatte følgende:
- delta i kunde- og utviklingsprosjekter
- koordinere og gjennomføre testaktiviteter
- etablere rammer for en felles testmetodikk
- bidra med teknisk testing i ulike prosjekt og oppgraderinger
- rapportere teststatus på tvers av fag og system
- utforme teststrategi, testplan og testcase
- konstruksjon og vedlikehold av testdata
- drifte og vedlikeholde testmiljø
Andre oppgaver kan bli lagt til stillingen. Den vi ansetter må være fleksibel og åpen for at ansvars- og arbeidsområder endrer seg etter behov.
Kvalifikasjonskrav
Du har:
- relevant universitets- eller høyskoleutdanning, innen fag som teknologi, informatikk, økonomi og/eller ledelse
- erfaring innen testledelse
- kommuniserer godt på norsk både muntlig og skriftlig
I tillegg er det en fordel hvis du har interesse for eller erfaring med en eller flere av følgende:
- kunnskap og erfaring med testmetodikk og testverktøy
- kunnskap og erfaring med testautomatisering
- kjennskap til tjenestedesign og UX
- sertifisering er en fordel
- erfaring innen systemutvikling og testing
- erfaring innen prosjektledelse
Hvem er du?
Du har engasjement for faget ditt, tenker helhetlige løsninger og er nysgjerrig etter å lære og å bruke ny teknologi. Samtidig samarbeider du godt med andre, deler din kompetanse og bidrar gjennom erfaringsutveksling. I møte med andre er du serviceinnstilt og løsningsorientert. Det gjelder både internt og ut mot kunder og samarbeidspartnere. Det er viktig at du kan se sammenhengen mellom forretning, IT og menneskelige faktorer.
Du er nøyaktig og jobber strukturert og selvstendig og kan levere resultater. God prosessforståelse og evnen til raskt å danne deg en virksomhetsforståelse vil gi deg gode forutsetninger for å lykkes i stillingen. I perioder kan det være høyt arbeidstempo, så du bør trives med det.
Personlige egenskaper og egnethet vil bli vektlagt.
Vi tilbyr
- et arbeidsmiljø med en uformell tone og stor vilje til å skape noe sammen
- gode ordninger for videreutvikling
- en stabil arbeidsgiver med fleksibel arbeidstid (med sommer-/vintertid), gode velferdsordninger og mulighet for trening i arbeidstiden
- god pensjons- og forsikringsordning gjennom medlemskap i Statens pensjonskasse (SPK) - fra lønnen trekker vi 2 prosent til SPK, og i tillegg betaler DFØ et innskudd til din pensjonssparing tilsvarende 12 % av lønnen din
- kontakt med relevante fagmiljøer i og utenfor DFØ
Stillingen vil som utgangspunkt bli plassert som rådgiver eller seniorrådgiver med lønnsplassering mellom 517 700 og 650 200 kroner per år for rådgiver, og mellom 590 000 og 750 000 kroner per år for seniorrådgiver, avhengig av utdannelse og erfaring. For spesielt kvalifiserte søkere kan høyere lønn vurderes. Ved ansettelse er det seks måneders prøvetid.
Den som blir tilbudt stillingen må legge frem en utvidet politiattest.
Det legges vekt på personlige referanser og en oversikt over slike referanser bes opplyst i søknaden. Det er viktig at attester og vitnemål legges ved søknaden.
Det vil kunne forekomme noe reising.
Mangfold i DFØ
I DFØ tror vi at mangfold gir oss bredere perspektiver, og at medarbeidere med ulik livserfaring og fagkombinasjoner vil gjøre oss i stand til å finne enda flere gode løsninger på våre oppdrag. Vi oppfordrer derfor alle til å søke jobb uten hensyn til alder, kjønn, funksjonsevne eller etnisk bakgrunn. Du er også velkommen til å søke selv om du ikke kan vise til en sammenhengende yrkeskarriere. Våre lokaler er universelt utformet, og vi legger forholdene til rette for personer med nedsatt funksjonsevne.
Hvis du har funksjonsnedsettelse, innvandrerbakgrunn eller hull i CV-en kan du bli positivt særbehandlet hvis du krysser av for dette når du søker stillingen. Vi vil invitere minst én kvalifisert søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli positivt særbehandlet på denne måten, må du oppfylle visse krav. Les mer om dette på arbeidsgiverportalen.
Vil du vite mer?
For nærmere informasjon om DFØ henvises det til vår hjemmeside dfo.no.
Ved spørsmål om stillingen, ta kontakt med avdelingsdirektør Renate Sør-Reime Erga på telefon 975 68 404 eller seksjonssjef Ida Carlsen på telefon 920 71 608.
Andre opplysninger
Alle som søker stillingen må søke digitalt gjennom rekrutteringsportalen Jobbnorge. Du må laste opp relevante vitnemål og attester. Vitnemål og/eller karakterutskrifter henter du fra vitnemålsportalen i Jobbnorge. Har du utdanning fra utlandet legger du ved godkjenning fra NOKUT. Vi gjør oppmerksom på at søknaden kun blir vurdert ut fra informasjonen som foreligger ved søknadsfristens utløp. Det er viktig at du viser hvordan din kompetanse fyller kriteriene som er beskrevet i annonsen.
Offentlig søkerliste utarbeides etter søknadsfristens utløp. Dersom du ønsker å reservere deg fra oppføring på offentlig søkerliste må dette begrunnes. Du vil bli varslet om reservasjon ikke tas til følge.
Om bedriften
Om oss
Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) er statens fagorgan for økonomistyring, gode beslutningsgrunnlag for statlige tiltak, organisering og ledelse i staten, samt for anskaffelser i offentlig sektor. Vi leverer lønns- og regnskapstjenester til rundt 90 prosent av statsforvaltningen og har ansvaret for forvaltning og drift av statsregnskapet og statens konsernkontoordning.
Vi skal bidra til effektiv ressursbruk i staten gjennom kompetansetiltak, rådgivning, fellestjenester og utvikling av metoder og verktøy. Vi har om lag 680 ansatte, fordelt på Oslo, Stavanger, Trondheim og Harstad.