Vil du bidra til å gjøre offentlig sektor mer datadrevet?
Jobbnorge ID: 192184
Vi søker deg som vil være en tydelig pådriver og sette retning for arbeidet med informasjonsforvaltning i offentlig sektor.
Du vil bli del av Digitaliseringsdirektoratets premissgiverarbeid med utviklingen av et rammeverk for informasjonsforvaltning. Dette inkluderer standarder, veiledere og spesifikasjoner for informasjonsforvaltningsarbeid i offentlig sektor.
Arbeidssted
Stillingen er fast, med kontorsted i Oslo eller på Leikanger. Vårt kontorsted i Brønnøysund kan også vurderes.
Data som forvaltes av offentlig sektor representerer en svært viktig ressurs for samfunnet. God utnyttelse forutsetter at offentlige virksomheter har oversikt over hvilke data de forvalter, hva de betyr og hvem de kan deles med. Bruk av kunstig intelligens og maskinlæring forsterker dette behovet. Digitaliseringsdirektoratet skal sette retning for hvordan offentlig sektor forvalter og deler data i et stadig mer datadrevet samfunn, og vi trenger DIN hjelp for å løse oppgaven.
Arbeidsoppgaver
- arbeid med informasjonsforvaltning og deling av data i offentlig sektor, herunder «orden i eget hus»
- bistå offentlige virksomheter til å bli datadrevne og å dele data
- utarbeide høringsuttalelser, standarder, veiledninger og gi innspill til politikkutforming
- representere Digitaliseringsdirektoratet på ulike arenaer som omhandler informasjonsforvaltning, samt arrangere relevante fora
- drive pådriverarbeid for datadeling og dataforvaltning
Kvalifikasjoner
Du må ha
- utdanning som informatiker, forvaltningsinformatiker, rettsinformatiker eller tilsvarende relevant utdanning på bachelor- eller masternivå. Lang og særlig relevant erfaring kan kompensere for utdanningskravet
- minimum tre års relevant arbeidserfaring
- erfaring med å kommunisere faginformasjon, og kan vise til god muntlig og skriftlig fremstillingsevne på norsk og engelsk
Du bør
- ha erfaring fra statlig eller kommunal sektor
- ha erfaring i å holde kurs, foredrag og veiledningsarbeid, og være komfortabel med å formidle faglig innhold overfor ulike målgrupper
- ha innsikt i europeiske standarder og arbeid innen området
- ha kjennskap til semantisk teknologi
- kunne vise til dokumentert erfaring med å lede prosesser og aktiviteter samt drive forankringsarbeid på tvers av offentlige etater
- ha evne og dokumentert erfaring med å delta i den offentlige debatt vedrørende fagfeltet, gjennom fagdiskusjoner, seminarer, innlegg o.l.
Vi søker deg som
- trives med å skape noe nytt
- har evne til å samarbeide godt med andre
- er strukturert og har god gjennomføringsevne
- er god til å markedsføre vårt arbeid overfor ulike målgrupper
- motiveres av høyt tempo og endringer
- motiveres av faglige diskusjoner
- har strategisk tilnærming, men samtidig resultatorientert
Vi legger stor vekt på personlig egnethet for stillingen.
Vi tilbyr deg
- lønn som rådgiver i lønnsspennet kr 550 000 til kr 750 000, lønn som seniorrådgiver i lønnsspennet kr 650 000 til kr 850 000 etter kvalifikasjoner. For spesielt kvalifiserte søkere kan vi vurdere høyere lønn
- medlemskap i Statens pensjonskasse som er en av landets beste pensjonsordninger med gunstig boliglån og gode forsikringsordninger
- familievennlig personalpolitikk med gode arbeidstidsordninger
- mulighet for trening i arbeidstiden
Inkluderende arbeidsliv og mangfold
Vi har tro på at mangfold er en viktig byggestein i et godt, spennende og utviklende arbeidsmiljø, og vi oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke. Riktig kompetanse på rett sted er vår viktigste prioritering når vi rekrutterer, og vi vil legge til rette for at personer med nedsatt funksjonsevne også kan jobbe hos oss. Vi jobber med å realisere regjeringens mål om at fem prosent av alle nyansettelser skal være personer med funksjonsnedsettelse og kandidater som av ulike årsaker ikke kan dokumentere en sammenhengende yrkeskarriere. Dersom du oppgir opplysninger om funksjonsnedsettelse, innvandrerbakgrunn eller hull i CVen i din søknad, kan dette bli brukt anonymisert til statistikkformål.
Vil du vite mer?
Synes du dette er interessant og ønsker mer informasjon, kontakt gjerne:
Seksjonssjef Nils Mehus
Telefon: 959 98 876
E-post: nils.mehus@digdir.no
Dersom du har tatt hele eller deler av utdanningen din i utlandet, ber vi om en autorisert oversettelse av papirer og vitnemål, og godkjenning fra NOKUT. Kopi av relevant dokumentasjon må følge søknaden.
Søkerlister kan bli offentliggjort iht. offentleglova § 25. Dersom du ønsker å reservere deg fra oppføring på offentlig søkerliste, må dette begrunnes. Opplysninger kan bli offentliggjort selv om du har bedt om ikke å bli oppført på søkerlisten. Du vil i så fall bli varslet.
Se annonsen og søk på stillingen www.jobbnorge.no
Om bedriften
Digitaliseringsdirektoratet er regjeringens fremste verktøy for en raskere og mer samordnet digitalisering av offentlig sektor. Direktoratet skal bidra til enklere og mer tilgjengelige offentlige tjenester for innbyggerne, og økt verdiskaping for næringslivet. Vår visjon er sammen for en enklere digital hverdag.
Digitaliseringsdirektoratet er underlagt Kommunal- og moderniseringsdepartementet. Direktoratet har om lag 330 ansatte fordelt på våre kontor i Brønnøysund, Leikanger og Oslo. Vi har fire fagavdelinger, to stabs- og støtteavdelinger og et tilsyn for universell utforming av ikt som har en særskilt uavhengig rolle. Våre verdier er pålitelig, inkluderende og uredd.