Til forsiden

Lag en treffsikker stillingsannonse

Hva ser jobbsøkere etter når de leser en stillingsannonse? Hva bør du tenke på når du skriver annonsen?

Bilde av en person som forklarer

Slik tiltrekker du deg gode kandidater

Tror du at det kan bli vanskelig å få gode kandidater? Eller er utfordringen at det kan bli for mange søkere? Uansett handler det om å tiltrekke de mest interessante kandidatene.

Hvordan vil du presentere deg som en attraktiv arbeidsplass? De beste kandidatene velger deg fordi de blir motivert og kan identifisere seg med bedriftens verdier og policy. Tenk på hva du står for og hvordan du kan skille deg ut. En god annonse er informativ og gir et tydelig inntrykk.

Mange leser stillingsannonser fra mobilen. For Arbeidsplassen er det over halvparten. Kanskje sitter de på bussen og scroller raskt gjennom dagens nye stillinger. Tenk på det når du lager stillingsannonsen. Se våre tips:

  • Førsteinntrykket er viktig.
  • Jobb med overskriften, den skal vekke interesse.
  • Kom raskt til poenget.
  • Er det gode utviklingsmuligheter i bedriften? Fortell om det.
  • Krever jobben mye reising, eller har spesielle arbeidstider, så husk å oppgi det.
  • Standardfraser og klisjeer kan virke gammeldags.
  • Bruk aktive setninger. Hvis teksten fungerer muntlig, er det et godt tegn.
  • Unngå lange avsnitt.
  • Ikke vær redd for å sette punktum. Korte setninger er bra.
  • Løs opp teksten med kulepunkter hvis det passer.
  • Det er ikke nødvendig å skrive mye om bedriften. Oppgi lenke til bedriftens nettside, her kan interesserte lese seg opp.

Arbeidsplassen er Norges største stillingsportal

Hvis du ønsker å gå bredt ut vil en stillingsannonse her nå et stort publikum.

Det er mange som ser stillingsannonser på Arbeidsplassen:

  • Flere enn 600 000 personer bruker stillingsøket hver måned.
  • Rundt 7 000 e-poster blir daglig sendt til jobbsøkere som abonnerer på stillinger.

Sjekk markedet før du skriver stillingsannonsen

Det kan være smart å gjøre et kandidatsøk før du skriver stillingsannonsen. Søket gir deg et bilde over tilgjengelig kompetanse. Det kan være viktig informasjon når du skal skrive annonsen.

Er du i en posisjon der du kan ønske deg søkere som både har høy kompetanse og mye erfaring? Eller bør du formulere deg slik at interesserte som ikke innfrir alle krav forstår at de kan være interessante?

Er det viktigst å legge vekt på kravene i stillingsbeskrivelsen, eller å fremheve mulighetene som kan by seg for rett person? Du kan styre responsen gjennom ordene du velger og hva du legger vekt på.

Registrer stillingsannonse