En tjeneste fra   NAV logo
Til forsiden

Slik gjør du din CV søkbar i arbeidsgivers kandidatsøk

Arbeidsgivere, vikar- og bemanningsbyråer leter etter medarbeidere i vår CV-base. Kanskje det er nettopp en som deg de trenger på laget?
Da er det smart om du gjør deg synlig i vårt kandidatsøk ved å registrere din CV nettopp her.

Arbeidsplassens kandidatsøk er en topp moderne digital matchetjeneste der arbeidsgivere kan logge seg på og søke etter folk utfra sine behov for arbeidskraft.

Jo bedre du fyller ut din CV på nettopp Arbeidsplassen, desto større sannsynlighet er det at den kan bli funnet av arbeidsgivere. Arbeidsgivere som synes din CV er relevant, kan ta direkte kontakt med deg.

Legg inn søkeord i CV-en din slik at arbeidsgiver kan finne deg

Bruk god tid på å fylle ut din kompetanse og dine jobbønsker. Ordene du her velger blir nemlig til søkeord i arbeidsgivers kandidatsøk. Det er slik matchemotoren kobler arbeidsgivers søk med din CV.

Det er lurt med flere ord. Velg kompetanser, arbeidserfaringer, ferdigheter, IT-verktøy m.m. som kan være relevante for jobbønskene dine. Det øker sannsynligheten for at du kommer med på arbeidsgivers liste over aktuelle kandidater. Etterpå kan arbeidsgivere klikke seg inn på din CV. Hvis du synes det er vanskelig å komme på hva du kan, begynn å skrive noen bokstaver og la deg inspirere av forslagene som kommer opp.

Tenk nytt og tenk bredt – men vær realistisk!

Du kan ofte mer enn du tror. Har du erfaring fra en bransje, kan dette være relevant i en annen bransje. Hvis du er ung og har liten eller ingen jobberfaring, kan hobbyer og interesser ha gitt deg relevant kompetanse. Bruk derfor god tid på å fylle ut CV-en din.

Når du logger deg på, vil du få god hjelp til utfyllingen. Det er bare komme i gang.

Hold din CV oppdatert

Husk å oppdatere CV-en din etter hvert som din situasjon forandrer seg.

Hvis du er i jobb, og likevel vil være åpen for andre muligheter, velger du statusen for tilgjengelighet “etter avtale”. Det samme gjelder hvis du er på engasjement og ønsker fast jobb.

Hvis du holder din status for tilgjengelighet oppdatert hjelper du samtidig arbeidsgivere med å gjøre kandidatsøket nyttig.

Hvorfor kan du ikke laste opp en CV i Word eller PDF som du allerede har laget?

Det virker kanskje som mye merarbeid å registrere en CV på nytt hvis du allerede har en CV i Word eller PDF? Hva er da grunnen til at vi har laget en løsning der du ikke kan laste opp den CV-en du kanskje allerede har gjort deg flid med å lage?

Det enkle svaret er: Det ville vært vanskeligere for arbeidsgivere å finne deg.

Dersom CV-ene hadde blitt lagret i Word eller PDF på Arbeidsplassen ville ikke det gitt arbeidsgivere muligheten til å bruke det smarte søket vi nå kan tilby – og som vi hele tiden jobber med å videreutvikle. I denne tjenesten kan arbeidsgivere velge mellom mange filtre og kombinasjoner av filtre som gjør jobben med å finne den rette kandidaten mye raskere.

For at arbeidsgivere, vikar- og bemanningsbyråer skal velge å bruke Arbeidsplassen når de skal rekruttere må de oppleve at det er enkelt å finne akkurat de medarbeiderne de ønsker seg. Derfor har vi prioritert å lage en best mulig søkefunksjon for arbeidsgivere. Det vil også komme de mange jobbsøkerne til gode.

Vi håper dette var en god forklaring.

Lykke til med å gjøre deg synlig for arbeidsgivere!

Opprett en CV